הגעתם ליעד

מכירת waze לגוגל ריגשה אותי בגלל "תמורה", ולא התמורה של הכסף

התרגשתי לגלות כי WAZE נמכרה לגוגל תמורת כ-1.1 מיליארד דולר. אלה חדשות מהטובות ביותר ששמעתי באחרונה. ולא, אין לי מניות בווייז, לא אופציות וגם לא חברים שעובדים בווייז. לא השקעתי בווייז ולא אקבל ולו דולר אחד מהרכישה המדהימה הזאת. ובכל זאת, התרגשתי.

התרגשתי, כי זה תמיד מעודד לראות איך יזמות, חדשנות ועבודה קשה יוצרות ערך. מרגש לראות איך הון אנושי, חשיבה מקורית והיכולת לקחת סיכון - בקיצור יזמות טכנולוגית - יוצרים ערך. כיצד ניתן להסתכל על העולם לא כמשחק-סכום-אפס. כיצד ניתן ליצור ערך ולא על-חשבון ורמיסת האחר, לא ע"י ניצול משאבים ציבוריים, ובלי קומבינות של הון-שלטון. חדשנות ויזמות טכנולוגית מגדילות את העוגה ומוסיפות ערך לכולם.

התרגשתי, כי זה מרתק לראות כיצד העולם נעשה מחובר יותר. גוגל תביא את הטכנולוגיה של ווייז למאות מיליוני משתמשים בעולם. גם מספר המשתמשים של ווייז כיום, כ-50 מיליון, מעורר השתאות. החלום של כל יזם ומפתח תוכנה הוא לראות מיליוני אנשים משתמשים ומפיקים ערך מהיצירה שלו, והחלום הזה - של יזמי ווייז הולך להתגשם. גוגל תביא את מכשיר הניווט למאות מיליונים.

התרגשתי, כי מדינת ישראל תזכה לראות מאות מיליוני שקלים כמסים מן הרכישה. זאת, בנוסף למאות מיליוני שקלים שהמדינה כבר רואה ותראה במסים שמשלמים עובדי החברה לאורך השנים האחרונות. התרומה של ווייז ומייסדיה לכלכלת ישראל תהיה הרבה יותר גדולה מהמסים עצמם. מפתחי ווייז ייכנסו לפנתיאון הישראלי של הצלחה, חדשנות ויזמות. מודל לחיקוי לדור של יזמים צעירים.

התרגשתי, כי בתקופה שבה כולם עסוקים בקיצוצים, גזירות, העלאות מסים, במלחמות על "איפה לקצץ", מתברר שהפתרונות חייבים ויכולים לבוא גם מהצד של הגדלת העוגה ולא רק מחלוקתה. ווייז היא דוגמה מצוינת לחשיבות של ההשקעות בחינוך, במדע, בטכנולוגיה וביזמות, וכן לעידוד תעשיית ההיי-טק בישראל.

התרגשתי, כי נועם, אהוד, אורי, ואמיר הם ישראלים, וזאת גאווה אמיתית לנווט ברחובות פריז ולדעת שאנחנו עשינו את זה גם אם נגיע לסמטה ללא מוצא.

צ'ק שמן למען אחרים

עם זאת, הכי התרגשתי בגלל "תמורה". תמורה היא עמותה ישראלית שקמה לפני עשר שנים עם מודל כלכלי ייחודי. תחשבו מה היה קורה למדינה אם כל סטארט-אפ שקם היה מקצה אחוז קטן מהמניות שלו לטובת הקהילה. ובכן, זה מה שיזמי תמורה עושים. סטארט-אפים רגילים להקצות אופציות לעובדים וליועצים שלהם. זהו המנגנון המבטיח שיום אחד, כשהסטארט-אפ המבטיח יהפוך להצלחה כלכלית מרשימה, מי שהיה שותף להצלחה ייהנה מפירותיה. היזמים מוותרים על חלק מהמניות שלהם בחברה לטובת העובדים והתורמים האחרים. בעמותת תמורה לקחו את המודל הזה שלב אחד קדימה. הם מעודדים את הסטארט-אפים להקצות חלק מן המניות לתרומה לקהילה. ההצלחה, כשתבוא, תייצר גם פירות לקהילה.

כ-300 חברות בתחילת דרכן כבר נרשמו לתמורה. עשרות חברות כבר ביצעו אקזיטים מוצלחים, שהניבו הכנסות לתמורה ואלה תורגמו לתרומות לעמותות רבות. היום, עם השלמת הרכישה של ווייז ע"י גוגל תזכה תמורה לתרומה הגדולה ביותר בתולדותיה - 1.5 מיליון דולר!.

בעיניי זוהי סגירת מעגל יפה ביותר ליזם שבחר להקצות חלק מהמניות שלו לתרומה לקהילה, עוד לפני ההצלחה; והנה לאחר מספר שנים ההחלטה שקיבל הופכת לצ'ק שמן למען אחרים.

התרגשתי. כל הכבוד!

הכותב, מייסד אלאדין, הוא יזם חברתי