הדולר היציג נחלש בכ-0.3% ל-3.61 ש'; בנק ישראל יפעל?

האירו היציג התחזק מול השקל בכ-0.1% ל-4.814 שקלים ■ FXCM: "שבירה מתחת רמה זו מאיימת למחוק את מגמת העלייה כולה" ■ הדולר נחלש מול הין היפני בכ-2% ועורר סערה בבורסות אסיה - מדד הניקיי צנח בכ-6.4%

המסחר במט"ח התאפיין היום (ה') במגמה מעורבת של השקל מול המטבעות המרכזיים. הדולר נחלש בכ-0.3% מול המטבע המקומי ושערו היציג נקבע על 3.615 שקלים בעוד האירו היציג התחזק מול השקל בכ-0.1% ל-4.814 שקלים. בעולם מתחוללת סערה בעקבות התחזקות הין היפני מול המטבעות המרכזיים. הדולר נחלש בכ-2% מול המטבע היפני ונסחר סביב 94 ין לדולר, שפל של כחודשיים. האירו נסחר סביב 1.33 דולרים.

התחזקות הין גרמה לטלטלה בשווקים והמסחר באסיה התנהל בירידות חדות. מדד הניקיי צנח בכ-6.4% ובסך הכל השלים צניחה של כ-20% מאז השיא שרשם בשלהי חודש מאי. אמש ננעל המסחר בוול סטריט בירידות שערים והמסחר באירופה, כמו גם בבורסה בת"א, מתנהל בירידות שערים. החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה שלילית. האם הדובים התעוררו מתרדמת החורף?

חשש בשוק: האם "הטרייד החם ביותר ב-2013" הגיע לקיצו?

"הכלכלה הישראלית במצב טוב. התקציב השנתי צפוי להקטין את הגירעון ל-3%, וזה מהלך שהממשלה הישראלית כפתה על עצמה - לא האיחוד ולא גורם אחר", כך אמר היום סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל היוצא, במהלך שיחה עם מנכ"לית הבורסה בת"א אסתר לבנון במסגרת כנס המשקיעים ה-13 של הבורסה, שמתקיים בלונדון. "האתגרים הגדולים שלנו הם בטיפול בעוני, במיוחד בקרב הקהילות הערביות והחרדיות", לדבריו.

ב-FXCM מציינים הבוקר כי "היחלשותו הנמשכת של הדולר מול המטבעות האירופיים מכביד כעת גם על הדולר שקל, והצמד בוחן את אזור התמיכה הקריטית ב-3.60-3.61. שבירה מתחת רמה זו עשוי להאיץ את הירידה מטה ולאיים למחוק את מגמת העלייה כולה. מעניין יהיה לעקוב ולראות כיצד ינהג בנק ישראל באזור המחיר הנוכחי והאם יבחר להתערב שוב. האיום היומיומי בהתערבות בהחלט מהווה הרתעה, ואולם הסחף השלילי במסחר העולמי בדולר עשוי להכריע את הכף. בשורה התחתונה, אנחנו עדיין בתחומיו של טווח, בין 3.60 ל-3.65, כאשר שבירה של אחת הרמות עשויה להכריע את הכיוון הבא של הצמד".

"חששות בקרב משקיעים כי הבנק המרכזי האמריקאי יתחיל לצמצם את היקף רכישות האג"ח תורמת לתנודתיות בשוקי ההון וגוררת תנודות שערים, כאשר שערי מטבעות של המדינות המתפתחות נחלשים, בעוד שערי המטבעות במדינות המפותחות מתחזקים", מציין יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות. "בצל החשש מהשלכות ההאטה בפעילות הכלכלית בסין והמשך אי הוודאות באשר לעוצמת ההתאוששות הכלכלית בארה"ב מתחזקים האירו, הליש"ט הפרנק השוויצרי והין".