ייצוגית בכ-5 מיליארד שקל: באייר הסתירה מידע על סיכונים בגלולות

התובעים טוענים כי חברת התרופות הגרמנית באייר העלימה מצרכניה באופן מכוון מידע על הסיכונים הרבים הכרוכים בשימוש בגלולות למניעת הריון "יסמין" ו"יאז"

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה השבוע בקשה לאישור תובענה ייצוגית, בסך 5.12 מיליארד שקל, כנגד ענקית התרופות הגרמנית BAYER SCHERING PHARMA AG וכנגד חברת באייר ישראל, בשם כלל הנשים בתחומי מדינת ישראל אשר השתמשו בגלולות למניעת הריון המוכרות בשם המסחרי "יסמין" ו"יאז".

בבקשה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין אוריאל גניהר, נחמי מייזליש ורונית ביבליך, נטען להסתרה והעלמת מידע מכוונת של באייר בדבר הסיכונים הרבים הכרוכים בשימוש בגלולה, שעיקרם הגברה משמעותית של הסיכון לקרישיות יתר בדם, על כל המשתמע מכך, עד כדי מוות - וזאת למרות שהמידע על הסיכונים החריגים הכרוכים בשימוש בגלולות אלה היו ידועים לחברה עוד במועד הגשת הבקשה לאישור למינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA.

לטענת התובעים, עוד משנת 2002 (שנת השקת הגלולה בארץ) ואילך הצטברו והלכו מחקרים ממדינות שונות אשר תיעדו עשרות מקרים של פקקת ורידים (THROMBOEMBOLISM) הקשורים לשימוש בגלולות, פקקת אשר גורמת לתסחיפים, מהם כאלה שהסתיימו בתוצאה קטלנית. נטען כי באייר הייתה מודעת למחקרים אלה, אך בחרה להסתירם כדי להגדיל את רווחיה.

בסופו של יום התערב ה-FDA, ובעקבותיו משרד הבריאות בישראל, ודרשו לשנות את המידע לציבור, כך שבתאריך 21.1.10 פורסם נוסח חדש של עלון למשתמש. לטענת התובעים, נוסח זה הוא כה שונה מהנוסח המקורי, עד כי ניתן לחשוב שמדובר בגלולה שונה. אלא שהגלולה היא אותה גלולה, והמידע הוא אותו מידע - אלא שכעת נאלצו המשיבות לפרסמו.

כתוצאה מהאמור לעיל קבע ד"ר בן-דוד מרדכי, מנהל מחלקת הנשים בבית-החולים לניאדו, אשר חוות-דעתו הוגשה בתמיכה לבקשה, כי "המסקנה המתבקשת היא כי עד שנת 2010 באייר העלימה בכוונת מכוון מידע לגבי סיכון היתר הטמון בגלולה בהשוואה לגלולות אחרות. בכך באייר מנעה מרופאים הרושמים את הגלולה ומנשים המשתמשות בה את הזכות האלמנטרית לשקול את התועלת בגלולה לעומת נזקיה ולעשות בחירה מושכלת ומודעת".

התובעים מציינים כי עקב השימוש הנפוץ בגלולה בארה"ב וקנדה, ובעקבות מקרים רבים של מחלות כתוצאה מקרישיות יתר ומקרי מוות של נשים רבות, הוגשו ומוגשות שלל תביעות משפטיות נגד באייר.

בין השאר מתנהל בבית משפט במדינת אילינוי בארה"ב הליך, אשר אינו מוכר בסדרי הדין במקומותינו, המהווה כעין שילוב בין תביעה ייצוגית לתביעות פרטניות. כמו כן מתנהלות תביעות משפטיות נגד המשיבה בעניין זה בבתי משפט בקנדה ובצרפת. לאחרונה אף ניתן על-ידי בית המשפט אור ירוק לניהול התביעה הייצוגית שהוגשה בקנדה כנגד באייר.

לפי פרסומים, נכון לתאריך 31/7/12 הודיעה באייר כי היא שילמה סכום של 402.6 מיליון דולר בגין התביעות שהוגשו כנגדה. נכון ליום 31/10/12 עלה סכום הפיצויים ששילמה המשיבה לכדי סך של 750 מיליון דולר. נוסף על כך הודיעה המשיבה כי ייחדה סכום של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר ליישוב תביעות עתידיות.