"יש לכם הזדמנות מצוינת למכור גז להודו ולסין"

כך סבור קווין מק'קאן, יו"ר אוריג'ין, חברת חיפושי הנפט השנייה בגודלה באוסטרליה אחרי וודסייד ■ "יש לכם חלון הזדמנויות, ועכשיו יש עיתוי מצוין לנצל את ההזדמנות"

"יצוא גז לסין ולהודו באמצעות מתקן LNG הוא האופציה המעניינת ביותר שיש כיום לישראל", כך סבור קווין מק'קאן, יו"ר אוריג'ין, חברת חיפושי הנפט השנייה בגודלה באוסטרליה אחרי וודסייד.

מק'קאן ביקר בישראל בשבוע שעבר בראש משלחת אנשי עסקים שארגנה לשכת המסחר ישראל-אוסטרליה. "קראתי בספר 'אומת הסטארט-אפ' שבעתיד לא נצטרך יותר נפט כי בטר פלייס תביא לנו את המכונית החשמלית", הוא אומר בחיוך, "מתברר שגם ההפך יכול לקרות".

- אני מקווה שישראל ממשיכה להיות מעניינת גם ללא בטר פלייס.

"בהחלט. בתור אדם שיש לו עניין רב בנפט וגז הגעתי לכאן בדיוק בזמן. תגליות הגז של ישראל הן בליגה העולמית. לוויתן, תמר והתגלית בקפריסין מראים שהאגן הלבנטיני עשיר מאוד בנפט ובגז".

- כיצד אתה מסביר את ההתעניינות העצומה של חברות נפט בלבנון לעומת מיעוט החברות הבינ"ל כאן?

"גם בעיניי זה מוזר שאף מייג'ור (ענקית אנרגיה, ע"ב) לא הגיע לכאן, אבל אני יכול להבין את העניין הרב בלבנון אם הפוטנציאל לתגליות שם גדול כמו כאן. לכן זה יתרון גדול מבחינת ישראל שחברה כמו וודסייד נמצאת כאן. זו החברה הגדולה ביותר באוסטרליה ויש לה המון ניסיון בעבודה מול השווקים באסיה. אנחנו רואים כאן הזדמנויות גם לחברות השירותים שלנו בתחום הנפט שיוכלו להיכנס לשוק. באוסטרליה יש היום אתגרים לא פשוטים. עלויות כוח האדם מאוד עלו והוצאות הפיתוח מרקיעות שחקים כי המאגרים החדשים ממוקמים באזורים נידחים ובתוליים".

- ומה הופך אותנו לכל כך מעניינים?

"יש כאן המון אופציות. אתם קרובים לשוק האירופי אבל סין היא השוק הגדול בעולם ל-LNG מחפשת מקורות חדשים כך שההזדמנות הגדולה היא למכור לסין ולהודו".

- כיצד תשפיע מהפכת פצלי הגז על המחירים בשוק העולמי?

אין ספק שמה שקורה בארה"ב הוא גיים צ'יינגר. אנחנו מעריכים שארה"ב תייצא בין 40 ל-50 מיליון טון בשנה גם לאירופה וגם לשוקי אסיה. צריך לזכור שיש הרבה מאוד גז בעולם. זה מצרך בעל ערך אבל אין בו שום דבר ייחודי. אני מבין את האתגר של הממשלה שהיא רוצה להבטיח כמות גז מספקת לצריכה. גם באוסטרליה יש לנו מדיניות יצוא. יש לכם חלון הזדמנויות, ועכשיו הוא עיתוי מצוין לנצל את ההזדמנות".

לדברי פול ישראל, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-אוסטרליה, "השאלה של כמה גז צריך להיות מיועד לשוק המקומי או ליצוא היא לא השאלה נכונה, השאלה היא איך הכי טוב לנצל את הגז הטבעי לטובת דורות הבאים. אין ספק שצריך כמות לשוק המקומי אבל הכי חשוב זה שיהיו תמריצים לחיפושים נוספים כי העלות והסיכון מאוד גבוהים, אחרת נפספס הזדמנות לשדרג את איכות החיים כאן".