חייק: "ששינסקי קודם מקבל החלטות ואח"כ כותב את הדוח"

יו"ר התאחדות התעשיינים אמר את הדברים במסגרת כנס שעסק בנושא תגליות הגז ■ סגן נשיא נובל אנרג'י אמר כי "יהיו בישראל תגליות גז נוספות" ■ דנה טבנצ'יק מ"אדם, טבע ודין" טענה כי יש לשמור על כמות גז המספיקה ל-50 שנה

נובל אנרג'י "מופסדת" עד היום על השקעותיה בישראל בסכום של 1.1 מיליארד דולר, כך אמר היום סגן נשיא החברה לאוסון פרימן בכנס בנושא תגליות הגז שנערך באוניברסיטת תל-אביב בחסות משרד עורכי הדין אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.

פרימן הסביר כי מאז תחילת פעילותה בישראל ב-1998 השקיעה נובל עד היום סכום מצטבר של כ-2.6 מיליארד דולר בפעילות חיפושי מאגרים, ובפיתוח מאגרי הגז "תמר" ו"מארי- B". הכנסותיה המצטברות של נובל ממכירות גז בשנים 98-12' מגיעות לכ-1.5 מיליארד דולר. הגירעון בהכנסות צפוי להיסגר כבר בקרוב לאחר שהחלה הזרמת הגז ממאגר "תמר" באפריל השנה.

פרימן הוסיף כי למרות סדרת הקידוחים היבשים לאחרונה הניסיון המצטבר במדינות אחרות בעולם מראה בבירור ש"אין שום סיבה להאמין שלא יהיו בישראל תגליות גז נוספות, גם אם איננו יכולים להבטיח זאת". לדברי פרימן, "אתה מגלה קודם את השדות הגדולים, מפתח תשתיות ואז מפתח את השדות הקטנים".

הקרב על יצוא הגז

מנכ"ל התאחדות התעשיינים אמיר חייק הזהיר כי למרות חיבור מאגר "תמר" יורגש כבר בשנה הקרובה מחסור בגז במשק בשעות שיא הצריכה. מנכ"ל דלק קידוחים יוסי אבו אמר "כי ללא הניסיון והידע של נובל אנרג'י לא הייתה פה היום אף טיפה של גז. אני לא מדבר על יכולות פינאנסיות אלא על יכולות טכניות. לקדוח זה לא להכניס קש לתוך הים. מדינת ישראל צריכה שחקנים כמו נובל שיוכלו להביא לכאן יותר גז".

דנה טבנצ'יק מ"אדם, טבע ודין" אמרה כי תוכניות אב בינלאומיות לאנרגיה הן ל-50 שנה ומשום כך דורש הארגון כי ישראל תשמור בידיה כמות גז המספיקה ל-50 שנה ולא 25 שנה כפי שהמליצה וועדת צמח. טבנצ'יק טענה כי 50 שנה הוא זמן סביר לפיתוח מקורות אנרגיה שיהוו תחליף לגז הטבעי.

טבנצ'יק הוסיפה כי "זה נושא הרבה יותר הרה-גורל מוועדת ששינסקי ולכן אין שום סיבה שלא להעביר את הנושא לחקיקה". לטענתה, תהליכי החקיקה במקרה של דוח ששינסקי ארכו "שלושה שבועות בלבד".

אמיר חייק אמר בתגובה כי "ששינסקי ידוע בכך שהוא קודם מקבל את ההחלטות ואחר-כך כותב את הדוח". אבו טען כי "ביטחון אנרגטי אמיתי זה לא אלף bcm באדמה, זה גז שזורם למפעל פניציה בדרום ומפעל פניציה בצפון. כשאנחנו מונעים יצוא אנחנו משתקים את היכולת של התעשיות האלה להתפתח".

טבנצ'יק מתחה ביקורת על כוונת שר האנרגיה והמים סילבן שלום לצמצם את שיעור הגז לייצוא מ-50% ל-40% ואמרה כי אין שום הגיון מאחורי ההחלטה. אבו אמר בתגובה כי "אני מסכים. ההחלטה הזו היא תוצאה של קמפיין אגרסיבי שמבוסס על היעדר נתונים עובדתיים מוצקים ו'כלכלנים' שביצעו מחקרים אינטרנטיים".