הרכבת הקלה בת"א: מאבקי כוח וסכסוכים פנימיים חריגים

מנכ"ל נ.ת.ע מנסה לשכור יועץ חיצוני במקום סמנכ"לית הכספים ■ גורמים בחברה אמרו ל"גלובס" כי זהו צעד חריג ביותר, במיוחד לאור העובדה שמדובר בחברה ממשלתית שאחראית על ניהול תקציבים בהיקף מיליארדי שקלים

מיזם הרכבת הקלה בת"א, המיזם התחבורתי החשוב המדינה, סובל מעיכובים קשים בלוחות הזמנים ותקציבו הוגדל לאחרונה ב-2 מיליארד שקל, אולם בנ.ת.ע, החברה הממשלתית שאמורה לקדם את המיזם, עסוקים במאבקי כוח ובסכסוכים פנימיים. המהלך האחרון שמסעיר את החברה הוא יוזמת המנכ"ל יצחק זוכמן לשכור שירותיה של חברת ייעוץ חיצונית על מנת למלא את מקומה של סמנכ"לית הכספים גלית אסף שנער, שיצאה לחופשת לידה. גורמים בחברה אמרו ל"גלובס" כי זהו צעד חריג ביותר, במיוחד לאור העובדה שמדובר בחברה ממשלתית שאחראית על ניהול תקציבים בהיקף מיליארדי שקלים.

הכוונה המוצהרת של המכתב היא למצוא מחליף לתקופת חופשת הלידה של אסף שנער, אולם תקופת ההתקשרות שאותה מבקש זוכמן לקבוע מראש יכולה להגיע ל-15 חודשים.

מעבר לכך מעוררת בקשת המנכ"ל חשד כי מדובר במכרז תפור. היקף ההתקשרות מגיע ל-384 אלף שקל ולכן מחייב החוק עריכת מכרז לתפקיד. ואולם, במכתב ששיגר לאחרונה לחברי ועדת המכרזים בחברה ביקש זוכמן להגביל את מספר המשתתפים במכרז ל-3 יועצים: אמירה פז, חן שרייבר וערן הורן. מבדיקה ראשונית עולה כי רק אחד משלושת המשתתפים הוא בעל הכשרה וניסיון מתאימים בראיית חשבון. בנוסף מתברר כי חברי הוועדה שאמורה לבחור את היועץ כוללים את זוכמן עצמו, את האחראית על השכר בחברה, הכפופה לסמנכ"ל הכספים, ועובדת נוספת שנחשבת מקורבת לזוכמן ומשמשת בפועל ממלאת מקום ראש אגף כוח אדם בנ.ת.ע.

הסמנכ"לית, גלית אסף שנער, נחשבה מקורבת ליו"ר היוצא של החברה מיכאל רצון, שזוכמן מסוכסך עמו. מאז כניסתו לתפקיד הצליח זוכמן להוריד את הגדרת המשרה של אסף שנער ממשנה למנכ"ל לסמנכ"ל. בנוסף הצליח להביא להסתלקותו של מקורב אחר לרצון סמנכ"ל כוח האדם בנ.ת.ע חיים כהן. מנ.ת.ע נמסר כי "חברת נ.ת.ע שמחה ומברכת את גלית אסף על הולדת הבן אך אינה יכולה להישאר ללא סיוע בנושא הניהול הכספי. יש דוחות ביקורת המצביעים על כשלים בחברה ועלינו לתקנם. כל מה שנעשה בנ.ת.ע מתבצע בהתאם להוראות רשות החברות ולחוק חובת המכרזים. לא ניכנס לשמות המתמודדים על התפקיד וחברי ועדת הבדיקה דרך אמצעי התקשורת השונים".