מה חושבים האנליסטים בעקבות ההחלטה על יצוא הגז?

IBI: "אנו מרגישים היום הרבה יותר נוח עם המלצת הקנייה שלנו לשותפויות" ■ איילון: "עתה עובד הכדור למגרשה של חברת וודסייד האוסטרלית"

"מדובר באבן דרך חשובה מאוד להתפתחות מניות הסקטור. גורם חוסר וודאות משמעותי הוסר, ומרגע זה הדיון יעבור להיות מהי הדרך הטובה ביותר לייצא, ומגוון האפשרויות רחב אך כמעט כל דרך שתיבחר גוזרת שווי גבוה מזה המגולם בשוק כיום", כך מציין היום (ד') גיל בשן, אנליסט האנרגיה הבכיר של בית ההשקעות IBI, לאחר הודעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי‎ישראל תשמור כ-60% מעתודות הגז שלה לצרכים מקומיים, ותתיר לייצא את היתר.

בשם מציין כי ב-IBI "מרגישים היום הרבה יותר נוח עם המלצת הקנייה שלנו לשותפויות ומעריכים כי הן צפויות לייצר תשואה עודפת למשקיעים בטווח הזמן הקצר והבינוני". החברות השותפות בתגליות הן נובל אנרג'י האמריקאית, דלק קידוחים ואבנר מקבוצת דלק ורציו .

"הכדור אצל וודסייד"

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, אומר כי "מדובר בהחלטה טובה המוצאת את האיזון הדק בין הצורך לשמר את הביטחון האנרגטי של המשק המקומי, לאור לקחי העבר ובראשם פארסת הגז המצרי ובין התמריץ הפיננסי למדינה ישראל לאפשר יצוא וכן השאיפה של המדינה לאפשר התכנות כלכלית של פיתוח מאגר לווייתן באמצעות הותרת מרכיב יצוא לא מבוטל.

"עבור השותפויות המחזיקות בתגליות מדובר בפגיעה לא מבוטלת בפוטנציאל הכלכלי. אולם, גם שם יכלו להבין מזה תקופה לאן נושבת הרוח לאור הכשלונות האחרונים בתחום והאווירה הציבורית כנגד יצוא גז מוגבר, כך שאין מדובר ברעידת אדמה ענפית ולראייה - האדישות המסויימת המשתקפת מהמסחר במניות השותפויות. ניתן לומר כי לפי שעה הפחתת מכסת היצוא מתקזזת עם הקטנת חוסר הוודאות הכרוך בהשקעה בשותפויות הגז הטבעי, ולפיכך השוק מקבל את המסקנות באיפוק.

"עתה עובד הכדור למגרשה של חברת וודסייד האוסטרלית שתידרש להחליט האם בנתונים הקייימים היא מממשת את השקעתה, או שהיא נסוגה ואזי יספגו השותפויות זעזוע לא קטן ולוחות הזמנים לפיתוח לווייתן שוב יתארכו".

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, אומר כי "החלטת ראש הממשלה אינה מהווה פגיעה מהותית בשווי שותפויות הגז". לדבריו, "עסקת וודסייד נחתמה אמנם על בסיס המסקנות הסופיות של ועדת צמח ליצוא של כ- 50% מעתודות הגז, אולם מאז דיווחו השותפויות במאגר על הגדלת הכמות המוערכת ב-2TCF נוספים ועל כן בשקלול משתנים אלה לא צפויה ירידה מהותית בכמות ליצוא ממאגר לוויתן. על כן אנו סבורים כי החלטה זו מקרבת את החתימה על עסקת וודסייד ואנו סבורים כי התבהרות זו בעננת אי הוודאות ששררה בחודשים האחרונים תניע את תכניות הפיתוח."