נתניהו הכריע: ישראל תשמור 60% מעתודות הגז שלה

(עדכון) - נתניהו קיבל את המלצת שלום ■ בצורכי המשק הישראלי כלול גם "יצוא למדינות גובלות" ‏■ ייאסר יצוא מ"תמר" עד להבטחת צורכי המשק ■ לפיד: "הגז הוא נס שקרה למדינת ישראל" ■ יחימוביץ: "מיצג מביש של כניעה ללחצים"

‎ישראל תשמור כ-60% מעתודות הגז שלה לצרכים מקומיים ותתיר לייצא את היתר. בתום שלוש שנים של דיונים ועל רקע קמפיין ציבורי תתבקש הממשלה לאשר ביום ראשון הקרוב את הצעת ההחלטה המשותפת שיגישו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האנרגיה והמים סילבן שלום, שר האוצר יאיר לפיד ונגיד בנק ישראל סטנלי פישר.

נתניהו ציין בהצהרה קצרה היום: "אני מודה לכולם על העבודה הקשה. זה יום חשוב, מדינת ישראל קיבלה מתנה מהטבע, כמויות גדולות של גז. אחרי סדרת ישיבות ארוכות, החלטנו יחד להגדיל משמעותית את כמות הגז שתשמש את ישראל. זה יספיק לצרכים שלנו לפחות ל-25 שנה. זה איזון בין הצורך להבטיח מקור אנרגיה לשימוש אזרחי ישראל והצורך לייצא גז שממנו תפיק המדינה הכנסות שישמשו את אזרחי מדינת ישראל. ישראל צפויה לקבל כ-60 מיליארד דולר מיצוא הגז. נביא את ההחלטה לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב, אנחנו רוצים לאשר את הנושא תוך זמן קצר. אנחנו רוצים לייצא גז ולמלא את קופת המדינה במיליארדי שקלים".

מנגד, כינתה היום יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', את ההחלטה "מיצג מביש" והבטיחה לעתור נגדה לבג"ץ. גם האנליסטים בשוק ההון חלוקים בדיעותיהם בנוגע להחלטה על יצוא הגז.

השר שלום אמר: "היום לפני 3 חודשים נכנסנו למשרדי הממשלה. עם כניסתי לתפקיד, נושא ההחלטה על הגז היה אחד החשובים שבו עסקתי. ביקשתי ללמוד אותו באופן מעשי ויסודי. במשך שנים השיח במדינת ישראל היה שיח ביטחוני, אבל עכשיו צריך להסיח את השיח בסדר יום אזרחי-כלכלי. לאחר עיון מעמיק, הגענו לטעמי למסקנות הנכונות".

עוד אמר שלום ל"גלובס" כי "דוח צמח המליץ להשאיר לטובת המשק רק 450 BCM אם מביאים בחשבון את כמות הגז שנמצאת כיום בידי ישראל, ומשום כך הוגדלה כמות הגז לצורכי המשק המקומי בכמעט 100 BCM". שלום הוסיף כי "הגז שהובטח לצרכי המשק יוריד את יוקר המחיה, את מחיר התשומות והמוצרים ויגדיל את החסכון החודשי למשק בעד 2-3 מיליארד שקל, לעומת דלקים אחרים". שלום הביא כדוגמה את מפעל שניב באופקים שציין השבוע את חיבורו לגז ושצפוי לחסוך כ-20 מיליון שקל בשנה כתוצאה מהמעבר לגז טבעי.

השר לפיד אמר: "לממשלה הזאת יש מזל. הגז הוא נס שקרה למדינת ישראל, אבל אנחנו צריכים לדאוג שהגז לא ישתלט עלינו. התבססנו על דוח ועדת צמח ועשינו שינויים. צריך להבין שההחלטה לייצא גז היא החלטה נכונה, וזה יכניס עשרות מיליארדי דולרים למשק הישראלי ב-20 השנים הבאות".

צמצום הכמויות ליצוא מדוח צמח המקורי

ישראל, שעתודות הגז שלה צפויות להגיע בקרוב ל-900 מיליארד מ"ק (‏BCM‏), תשמור בידיה, על-פי טיוטת ההחלטה, כמות גז של כ-540 ‏BCM‏, כלומר כ-60% מהכמות. מספר זה, שעליו התעקש שר האנרגיה שלום, מבטא צמצום מסוים בכמויות הגז ליצוא שעליהן המליצה ועדת צמח.

הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה והמים שאול צמח, המליצה בספטמבר שעבר לשמור 500 ‏BCM‏ ולייצא 450 ‏BCM‏ וזאת מתוך הנחה שעתודות הגז של ישראל יגיעו ל-950 ‏BCM‏. בנוסף, קובעת ההחלטה כי יצוא הגז ממאגר "תמר" יותר רק לאחר שיובטחו צורכי המשק.

עוד עולה כי שר האנרגיה וראש הממשלה יצטרכו להחליט האם מכירת גז למדינות גובלות תבוא מתוך מכסת הגז שתישמר לצורכי המשק. אולם, לפי ההערכות שר האנרגיה שלום יתנגד לכך ויאפשר לייצא גז למדינות גובלות (מחוץ למכסת היצוא) רק אם יהיו תגליות נוספות.

הסיכום הסופי של פרטי הצעת ההחלטה הושג רק היום בישיבה, בהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, צמח, נציגי האוצר והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט. לוקר היה זה שפעל בשבועיים האחרונים לגיבוש ההסכמות בנושאי הגז הטבעי בין המשרדים השונים.

ליכט אמור לצרף להחלטה חוות דעת משפטית שתקבע האם מדיניות הממשלה בנושא יצוא הגז מחייבת חקיקה בכנסת, כדרישת השדולה נגד יצוא הגז, שאליה הצטרפו עד כה כ-60 ח"כים. ההערכה היא כי אם ליכט לא ידרוש זאת בצורה נחרצת, הממשלה לא תעביר את הנושא לדיון בכנסת.

כל הגז הזה
 כל הגז הזה