ח"כ יחימוביץ': נעתור לבג"ץ כנגד ההחלטה לייצא את הגז

יו"ר האופוזיציה תקפה את החלטת הממשלה בעניין יצוא הגז: "חזינו כעת במיצג מביש של כניעה ללחצים של ענקי הגז, במסווה קלוש של החלטה מקצועית"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', הגיבה היום (ד') על מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה נתניהו, שר האוצר לפיד ושר האנרגיה והמים שלום: "חזינו כעת במיצג מביש של כניעה ללחצים אדירים של ענקי הגז, במסווה קלוש של החלטה מקצועית. במחטף, ובמהירות שאין לה כל הצדקה כאשר מדובר בהחלטה הגוזרת את עתיד הילדים שלנו - קיבלו 4 אנשים מבוססים ועשירים החלטה אשר תפגע ברוב המכריע של אזרחי מדינת ישראל.

"ההחלטה הבהולה לאפשר יצוא גז בשיעור עצום של 40% כובלת את המדינה לנצח, ומונעת למפרע כל אפשרות לשינוי בעתיד של החוזים שייחתמו. זו חבלה בהזדמנות המופלאה שניתנה לישראל.

"אוצרות הגז השייכים לכל אזרחי המדינה יכלו לאפשר למדינה עצמאות אנרגטית, הוזלה דרמטית של אנרגיה ומים, פיתוח של תעשיות חדשות, תרומה אדירה לאיכות הסביבה, שגשוג חברתי והעצמה ניכרת של ביטחון המדינה.

"אם ויתור מראש על 40% מעתודות הגז של ישראל הוא ביטוי לקשב של נתניהו ולפיד להתנגדות של הציבור ליצוא, כי אז לא נותר אלא להסיק שקודם לכן התכוונה חבורה זו להפקיר לזרים את כל אוצרות הגז של המדינה.

"החלטה זו נעשתה מבלי שיהיה בידיהם ולו שמץ של מידע מדויק בדבר צרכי המשק האמיתיים בעתיד ועתודות הגז הקיימות, מלבד המסקנות הרשלניות של ועדת צמח".

יחימוביץ' הודיעה כי החלטה זו לא תעבור בלא קרב, וכי יש בכוונתה לסכל אותה בכל דרך. יחימוביץ', ח"כ רובי ריבלין מהליכוד, ח"כ משה גפני מיהדות התורה ויו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אבישי ברוורמן מתכוונים לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה, יחד עם ארגונים מובילים נוספים.

בעתירה יתבעו החכים והארגונים כי בג"ץ יפסול את ההליך שבו התקבלה ההחלטה ויחייב את הממשלה להעביר את ההכרעה למסלול חקיקה מוסדר, יסודי ושקוף לציבור, באותו אופן שבו התקבלו וחוקקו מסקנות ועדת ששינסקי.

יחימוביץ' הוסיפה כי "בשולי הדברים אציין כי ייתכן שהציבור כבר התרגל לכך ששר האוצר לפיד מוליך שולל שוב ושוב את הציבור שבחר בו ומפר בבוטות התחייבויות מפורשות. לפיד כתב במו-ידיו כי 'מסקנות ועדת הצמח על יצוא הגז הן שגויות, ועתודות הגז צריכות להיות מופנות לטובת אזרחי ישראל, לא ליצוא יקר שמשרת רק כמה טייקונים'. לפיד חזר על הבטחה זו שוב ושוב, ואף שריו הצטרפו אליה. כעת באופן אופייני הוא מפר את הבטחתו, שוב, בלי היסוס - אבל מי סופר".

ח"כ חנין: הממשלה מאשרת היום את שוד הגז הגדול"

ח"כ דב חנין תקף בחריפות בנאומו במליאת הכנסת את ההחלטה של הממשלה בעניין יצוא הגז: "הממשלה מאשרת היום את שוד הגז הגדול. לא מדובר כאן בפשרה ולא באיזון בין אינטרסים. מדובר כאן על ביזה לאור של משאב יקר ורב ערך השייך לציבור הישראלי כולו.

"מעולם לא התקבלה החלטה כל כך דרמטית בצורה כל כך שטחית ופסולה. זהו מהלך שיסב נזק לכלכלה הישראלית כולה, לייצור החשמל, לתעשייה. העלויות של האנרגיה היקרה יתגלגלו לכיסי אזרחי ישראל, שייפגעו בריאותית גם מדלקים מזהמים יותר".

חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית ומוביל המאבק נגד יצוא הגז בכנסת, העלה את דרישתו, עליה חתמו מחצית מחברי הכנסת, להעלות את הנושא בפני הכנסת, והוסיף: "זהו מהלך פסול ומסוכן. במקום לקיים דיון רציני ומעמיק בכנסת בנושא כל-כך גורלי ודרמטי, הממשלה בוחרת לסגור עסקאות במסדרונות חשוכים הרחק מעיני הציבור".

מיכאל תבור, מנכ"ל חברת הייעוץ תבור כלכלה ופיננסים, אומר כי "ההודעה שנמסרה על הגדלת כמות הגז 'הנשארת בישראל' אינה אלא כניעה מיותרת ובוודאי חסרת מעוף, להלכי-רוח של הרחוב ומזכירה ימים רעים במקומות אחרים בהם הרחוב הכתיב מהלכים אסטרטגיים. החשש כביכול מפני חוסר בגז למשק הישראלי בעוד 25 שנים, מפי אנשים שאינם מסוגלים לחזות את השבוע הקרוב, הוא לא יותר ממגוחך.

"הממשלה חייבת להתעשת ולמקסם את תקבולי הגז, ואם להשקיע משהו, הרי זה לא את הגז במעבה הים, אלא את הכספים שנקבל בהקטנת חוב ובהשקעות מניבות, כאשר השקעות מניבות הם בחברה ובחינוך, וכן גם בהשקעות ברחבי העולם בדומה לקרן הנורבגית. רוב הסיכויים הם שהגז בעתיד לא יהיה שווה מה שהוא שווה היום".