מיני מבחן: סובארו פורסטר XT - אישיות דו-קוטבית

הגרסה החזקה של הפורסטר היא מכונית מענגת ■ חבל רק על תג המחיר הלא ריאלי

חברת סובארו סובלת כבר שנים רבות מהפרעת אישיות דו-קוטבית. מצד אחד היא נצמדת באדיקות לטכנולוגיות המסורתיות שלה, כמו הנעה כפולה ותצורת מנועי בוקסר, ולעיתים גם לעיצובים שהשמרנות שלהם גובלת בדיפרסיה. מצד שני החברה חתומה על כמה ממכוניות הספורט היותר מסעירות שיצאו מיפן בשלושת העשורים האחרונים.

מדי פעם משגרת החברה לשוק גם מכונית שמצליחה למזג היטב את שני הקטבים באישיותה לכדי מכלול הרמוני. גרסת ה-XT של הסובארו פורסטר היא דוגמה טובה. חיצונית היא נראית כמו הגרסה הרגילה של הפורסטר: רכב SUV קומפקטי בעיצוב נקי וטרנדי, שאינו מנסה להתבלט מעל שלל דגמי הפנאי המתחרים על הכביש. לגרסת ה-XT יש כמה שינויים - אבל אין לה שום תוספות קרביות. גם תא הנוסעים שומר על העיצוב הבסיסי והשימושי של הפורסטר הרגיל. בגרסת ה-XT הוא אמנם מאובזר מאוד, כולל ריפוד עור, מושבים חשמליים, גג פנורמי ועוד, אבל בסך הכול הוא מתברך באותה יעילות וידידותיות למשתמש של הגרסה הרגילה. חדי העין יגלו כמה רמזים חריגים.

הצד הפרוע באישיותה של ה-XT מסתתר מתחת למכסה המנוע. מדובר במנוע בוקסר בנפח 2 ליטר, כמו של הגרסה הרגילה, אולם מגדש-טורבו ביריון ומערכת ניהול אגרסיבית מעלים את ההספק שלו ל-240 כ"ס - תוספת של לא פחות מ-90 כ"ס - ואת המומנט ל-35 קג"מ. הכוח העודף הזה מורגש היטב. בכל לחיצה קלה על המצערת נשמעת השריקה המוכרת והממכרת של מגדש הטורבו והרכב מייצר תאוצות מאסיביות. אמנם השידוך לתיבה אוטומטית רציפה (CVT) קצת גורע מההנאה מכיוון שהכוח לא תמיד מתורגם לתאוצה בצורה לינארית, אבל עם רזרבות כוח כה גדולות אין בעיה להדביק את הנוסעים לכיסא בעת האצה במישור, לשמור על דחף מאסיבי בעליות ארוכות ותלולות ולשייט ללא מאמץ במהירויות, שיעניקו לך מקום מכובד בעמוד הפייסבוק של משטרת התנועה. גם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות היא נתון נאה.

מי שמצפה מה-XT להתנהגות של מכונית ראלי נוסח אימפרזה טורבו המיתולוגית צריך למתן ציפיות. זה עדיין SUV עם מרווח גחון נכבד, מתלים ארוכי מהלך וצמיגי כביש/שטח, ולמרות שהוא מסתער על פניות עם הרבה מרץ, נטיית הגוף בפניות מוחשית מאד ושולחת אזהרה לנהג שלא לאבד את הצפון. ל-XT יש יכולות עבירות מכובדות מאד בשטח והוא יצלח ללא קושי את רוב המכשולים של אתגרי השבת המשפחתיים. אבל באופן מפתיע, למרות תוספת הכוח הרצינית, זהו עדיין כלי נוח מאד לנהיגה עירונית והוא מרגיש קשיח רק במעט בהשוואה לפורסטר הרגיל.

חבל רק שפורסטר XT עולה בישראל 265 אלף שקל - סכום שבו אפשר למצוא כיום רכבי פנאי יותר גדולים, יותר יוקרתיים ולא פחות מאובזרים. תג המחיר הזה יגביל את תפוצתו בארץ לקומץ יודעי ח"ן וההפסד של הכלי המצוין הזה הוא שלנו.