יאיר לפיד הורה להטיל מיסוי על יצוא הגז; הערכה: שווי המאגרים ייחתך ב-10%-15%

בעקבות התעקשות השר שלום: "תמר" תחויב בהנחת צינור נוסף ותוכל לייצא פחות מ-50 מיליארד מ"ק ■ גורמים בשוק האנרגיה העריכו כי משמעות התנאים האלה תהיה ביטול מיזם יצוא הגז מ"תמר"

שר האוצר יאיר לפיד יוזם העלאת המיסוי על הגז הישראלי באמצעות מיסוי מלא של הגז ליצוא. לפיד יפרסם בתוך שלושה חודשים חוק שיטיל מיסוי מיוחד על גז ליצוא, אך ליזמים יובטח "רווח נורמטיבי" שיהיה פטור ממס, כך קובעת טיוטת ההחלטה בנושא יצוא הגז שתובא ביום ראשון לאישור הממשלה. גורמים באוצר הודו היום כי הכניסה לטריטוריית מיסוי הגז מציבה את המדינה באתגר לא קל של מניעת תכנוני מס מצד היזמים.

היוזמה צפויה לפגוע ברווחיות היצוא ולהפחית את השווי הנוכחי של המאגרים בין 10% ל-15% להערכת גורמים בשוק. הפגיעה כתוצאה ממיסוי היצוא תהיה גבוהה יותר אם יוחלט לייצא את הגז באמצעות צינור לטורקיה מאשר במקרה שיוחלט לייצא באמצעות הקמת מתקן הנזלה בגלל שיעורי החזר ההון הגבוהים יותר של האופציה הטורקית.

נושא המס על יצוא גז לא הוסדר באופן פרטני בחוק למיסוי רווחי היתר על רווחי נפט וגז שנוסח על פי המלצות ועדת ששינסקי. הסיבה לכך הייתה חשש מכך שיצואני הגז יוכלו להפחית את חבות המס באמצעות תכנוני מס יצירתיים. במקום זאת אומץ הסדר כללי שמתעלם מהפער בין מחיר הגז בשוק המקומי ומחירו ליצוא. ההסדר קובע כי גז שיימכר ליצוא ימוסה רק על המרכיב המקומי, או "מחיר העברה" שאמור לשקף את המחירים המקובלים בשוק המקומי. כך, למשל, אם גז נמכר בישראל ב-6 דולרים ליחידת חום, הרי שבמקרה של מכירת גז לטורקיה ב-10 דולר יחול המס כאילו העסקה נעשתה בישראל (כלומר בגובה 6 דולר).

לפי ההסדר החדש שעולה מטיוטת החלטת הממשלה המוצע יחול המס על המחיר המלא (כלומר 10 דולרים בדוגמה הטורקית) תוך ניכוי "רווח נורמטיבי" שמשקף את שיעורי התשואה על ההון המקובלים בענף יצוא הגז ותוך הכרה בעלויות ההקמה של מתקני היצוא ועלות השינוע של הגז.

כמו ההכרה ברווח גם ההכרה בהוצאות המותרות לניכוי תתבסס על עלויות נורמטיביות שמשקפות את המחירים המקובלים בעולם, זאת כדי למנוע מהיזמים לנסות ולהפחית את חבות המס באמצעות תכנונים יצירתיים. הבעייתיות בהסדר, כפי שמציינת עו"ד דנה טבנצ'יק מאדם טבע ודין, היא שייתכן שהגז ליצוא יופק במתקני הנזלה צפים, שאינם קיימים כיום בעולם, ועובדה זו תקשה מאוד לחשב מהי עלות ההקמה הנורמטיבית של מתקן כזה.

יזמי תמר מתכננים לייצא את הגז מהמאגר באמצעות מתקן הנזלה צף (FLNG) ואף חתמו על מזכר הבנות עם חברת גזפרום הרוסית למכירת הגז. ואולם מנוסח טיוטת ההחלטה עולה כי תמר תורשה לייצא לכל היותר כ-50 מיליארד מ"ק (BCM). במאגר תמר יש כיום 280 BCM ומתוכם 180 BCM כבר נמכרו ללקוחות ישראליים. לפי דרישת שר האנרגיה והמים סילבן שלום תמר תוכל לייצא גז רק לאחר שתחויב בהנחת צינור נוסף מהמאגר לחוף הישראלי.

לאחר הנחת הצינור תורשה תמר לייצא עד 50% מהכמות הנותרת (50 BCM) אך בכפוף לכך שתובטח כמות של 540 BCM למשק. גורמים בשוק האנרגיה העריכו כי משמעות התנאים האלה תהיה ביטול מיזם יצוא הגז מ"תמר", לפחות במתכונתו הנוכחית.