"בדיקות סקר" בבתי-החולים: עד 1,500 שקל

הקופות ובתי-החולים מציעים בדיקות סקר מקיפות, מבדיקת ראייה ועד בדיקות לסוגי סרטן שונים ■ העלות - 900-1,500 שקל - מכוסה לעיתים ע"י הביטוח ■ בדיקת "גלובס"

לבדיקות רפואיות אנו מתייצבים, לרוב, כאשר אנו לא בקו הבריאות - בניסיון לפתור בעיות שכבר צצו. בדיקות תקופתיות מבעוד מועד הן הרגל שלא כולם דאגו לאמץ: "בדיקות סקר", כינוי מקובל לחבילת בדיקות כוללת שנעשות לצורך איתור מוקדם של מחלות, נערכות דווקא במצב בריא ושגרתי, ולא על רקע בעיות שצצות. הכוונה היא לאתר מוקדם מחלת שכיחות כמו סרטן, סוכרת, יתר לחץ דם ועוד.

יתרונן של הבדיקות גדל פי כמה כאשר הן מוצעות תחת קורת-גג אחת, ביום בדיקות מרוכז ללא צורך בהמתנה ממושכת בתור לכל בדיקה בנפרד - בחבילה ארוזה היטב ב-3-4 שעות, תוך קבלת תוצאות מרוכזות ותשומת-לב מוגברת.

קופות-החולים מציעות היום בדיקות סקר בעלי מרכיבים משתנים, המוצעות במכונים חיצוניים המוכרים על-ידי הקופה. במקביל, מוצעות חבילות שונות גם בבתי-החולים בארץ - אלה, לרוב, יכללו שירותים נרחבים יותר, אולם בעלות גבוהה הרבה יותר.

מי שמבוטח בביטוח בריאות פרטי עשוי לגלות כי מרבית העלויות מכוסות, בחלק ניכר מהמקרים - אבל כדאי לברר היטב מבעוד מועד כמה תצטרכו לשלם בסופו של דבר.

לא כל הבדיקות, יהיו מי שיטענו, חיוניות באמת למעקב. יש הטוענים נגדן כי הן כלליות מדי ולא מתייחסות לפרופיל הבריאותי האישי של הנבדק, ויש מי שאומרים כי לא כל הבדיקות דרושות לכל הנבדקים. טענה נשמעת גם ביחס לעלות שלהן, כשנשאלת השאלה אם עלותן מצדיקה את עצמה.

לכל אלה עונים המצדדים כי כשמדובר בבריאות, עדיף לבדוק יותר מדי מאשר לא לבדוק כלל. ככלל מומלץ לנהל מעקב תקופתי שוטף: לאבחון מוקדם, במקרים של מחלות כמו סרטן, משקל יתר בסיכוי להירפא - וגם בעיות אחרות מוטב לאתר מבעוד מועד, גם מבלי לפתח פרנויה.

עד כמה קיימת מודעות לנושא? בבית-החולים שיבא מספרים על בין 10 ל-15 אלף נבדקים בשנה, כשרובם נשלחים על-ידי מעסיקיהם ואינם מגיעים ביוזמתם.

קופות-חולים: "המודעות גוברת"

בקופות-החולים מדברים באופן כללי על "מודעות גוברת לנושא" - אולם עדיין לא ברור איזה שיעור מהמבוטחים מנצלים את זכותם להיבדק.

סל הבדיקות הקיים בקופות-החולים מציע בסיס דומה, הנע בין בדיקות לב ומאמץ, שמיעה וראייה ובדיקות דם לבדיקות פנימיות כלליות. הזכאות לבדיקות יקרות יותר, גניקולוגיות ואחרות, משתנה בהתאם לקופה - וכך גם מועד הזכאות (אחת לכמה זמן).

בבתי-החולים ניתן לעתים למצוא סל רחב יותר, אך גם העלות גבוהה יותר - וכדאי לבדוק מראש האם אתם זכאים להחזרים במסגרת ביטוחי הבריאות הקיימים ברשותכם.

בתי-החולים:

המרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב): 900-1,250 שקל

* מה כולל? בדיקת CRP לאבחון מוקדם של מחלות לב וכלי דם, בדיקה פיזיקלית, בדיקת לב במאמץ, בדיקות עיניים, שיניים, שמיעה, תפקודי נשימה, צילום חזה, בדיקות מעבדה מקיפות, בדיקה לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית, ייעוץ תזונתי על-ידי דיאטנית. לנשים: בדיקת שד ובדיקת צוואר הרחם.

* עלות: 900-1,250 שקל לפי סל הבדיקות וטיפול המשכי. יש הסדר עם הביטוחים המשלימים.

* עוד משהו: שירות ייחודי לאיכילוב הוא המרכז המשולב לאבחון מוקדם ולמניעת סרטן - המציע תחת קורת-גג אחת בדיקות מקיפות תוך מספר שעות לאבחון ומניעת 11 סוגי סרטן שכיחים ביותר. עלות הבדיקה - 1,450 שקל, בחלק מהביטוחים הפרטיים יש החזר ללקוח. עוד מוצעות בעלות דומה חבילות בדיקות ייעודיות - סקר נשים וסקר לב.

שיבא (תל-השומר): 1,450 שקל

* מה כולל? בדיקה פנימית, בדיקות דם, בדיקות לגידול סרטן המעי הגס, בדיקת עיניים, צילום חזה, הערכת תפקוד לב (כולל ארגומטריה), ממוגרפיה בדיקה גניקולוגית. כ-3 שעות.

* עלות: 1,450 שקל. תיתכן הנחה לחברות גדולות.

* עוד משהו: בנוסף מציע הסקר מעקב לשנה של רופאים מומחים, בדיקות נוספות והתייעצות רפואית בנושאים שונים.

רמב"ם, חיפה: מ-875 שקל

* מה כולל? בדיקה מקיפה על-ידי פנימאי מומחה, מדידת משקל וגובה, בדיקות דם ושתן, ביוכימיה, הערכת תפקוד הלב כולל ארגומטריה, תפקודי נשימה ותפקודי שמיעה, צילום חזה, דם סמוי, בדיקות עיניים, בדיקת שד, גניקולוגיה, ייעוץ תזונתי. הבדיקות מבוצעות בין 3 ל-4 שעות תחת קורת-גג אחת.

* עלות הסל הבסיסי: 875 שקל. הנחת כמות לחברות השולחות כמה עובדים. אפשרות הרחבה לסל הבסיסי.

* עוד משהו: במסגרת אותה חבילה - פגישה חוזרת עם היועצת התזונתית, ארוחת בוקר בקפה ארומה, מקלחת בצמוד לחדרי המאמץ, חניה חינם.

אסותא: מענה מהיר לבדיקות דחופות

מי שנתקל בבעיה רפואית מסוימת הדורשת סדרה של בדיקות לאבחון, יודע כמה תסכול יכול להיגרם מקביעת התורים בזה אחר זה, ההמתנה הנדרשת בין בדיקה לבדיקה ומחוסר התיאום בין רופאים מטפלים שונים.

על כל אלה בא לענות שירות שמציעה היחידה לאבחון ובירור בבית-החולים אסותא ברמת-החי"ל, במסלול מהיר לאבחון מהיר של בעיות רפואיות.

בניגוד לבדיקות הסקר, כאן נעשית הפנייה בעקבות בעיה רפואית ספציפית - כשבבית-החולים יציעו לערוך בזמן קצר את כל בדיקות האבחון הנדרשות (בכל תחום שהוא - קרדיולוגיה, נוירולוגיה, אורתופדיה ועוד), לחסוך את ההמתנה בתור מבדיקה לבדיקה שעשויה לטרטר חולים המצויים בחוסר ודאות גדול.

ביחידה מתחייבים לסיים את תהליך האבחון הראשוני בתוך 3 ימים, בכל תחום רפואי נדרש.

"המוצר הזה נולד מתוך צורך לבצע אבחון של בעיות בזמן קצר", אומר ד"ר יונתן ריק, מומחה ברפואה פנימית וברפואה דחופה ויוזם השירות, "זה חור שחור שנמצא בחוץ בכל המערכות, צורך הולך וגודל. מי שהיה לאחרונה בחדר מיון וניסה למצוא פתרון, מבין עד כמה. אנשים באים אלינו עם בעיות רפואיות, ואנחנו עושים את כל התהליך ב-72 שעות. אני לא מכיר עוד מודל כזה".

- כמה עולה לבנאדם מן השורה לרכז את כל הבדיקות הנדרשות במסלול מהיר?

"אבחון ראשוני אצלנו עולה 900 שקל, והשאר בהתאם לבדיקות הנדרשות. מהניסיון עד כה אני יכול לומר שחברות הביטוח וקופות-החולים נתנו החזרים לקרוב ל-90% מהמטופלים שהגיעו אלינו. מי שיש לו ביטוח משלים פרטי, מכוסה בסופו של דבר לרוב פעילות היחידה. אין לאנשים אלפי שקלים להוציא על בריאות, והם לא מוציאים את זה בסופו של דבר".

בדיקות סקר קופות חולים
 בדיקות סקר קופות חולים