"אי-הקפדה על לוח השידורים ברשות השידור - רעה חולה"

כך טוען נציב קבילות הציבור ברשות השידור, דדי מרקוביץ, בעקבות תלונות רבות בנושא שהגיעו אליו במחצית הראשונה של השנה

אי-הקפדה על לוח שידורים קבוע ברדיו ובטלוויזיה, ברשות השידור, הם תופעה חוזרת אשר מטרידה את קהל הצופים - כך עולה מהדוח החצי-השנתי שערך הממונה על קבילות הציבור ברשות השידור, דדי מרקוביץ.

מהדוח שהגיע לידי "גלובס" עולה כי מתחילת השנה ועד לסוף השבוע שעבר הגיעו אל הנציב 373 תלונות בנושא תוכן.

תוכנית שמעוררת אמוציות רבות היא "רגעי קסם" בתחנת הרדיו רשת ב'. אל מרקוביץ מגיעות תלונות רבות, בכל פעם שהתוכנית מתבטלת בשל אירועים חדשותיים חד-פעמיים.

"התרשמתי כי השיקולים בהורדתה היו מקצועיים", כתב מרקוביץ. "יש לקחת בחשבון כי מספר הביטולים הוא זניח כאשר מדובר בתוכנית יומית המשודרת לאורך כל השנה. יש גם לזכור כי רשת ב' היא בראש ובראשונה רשת חדשות".

בחודש מארס התקבלו תלונות רבות בעניין הסדרה "אחוזת דאונטון" ששובצה ביום שישי בלילה בערוץ 1, למורת רוחם של הצופים שומרי השבת. לאור התלונות הועברה הסדרה ליום שלישי. בנוסף, תלונות מוצדקות התקבלו על איחור בשעות בשידור הסדרה "המפצחת", שגרם להקלטה של התוכנית על-ידי הממיר הביתי להיקטע.

"בעידן של צפייה נדחית", כותב מרקוביץ, "יש חשיבות גדולה לשמירה על לוח הזמנים. במקרה זה הצופים הופנו לאתר האינטרנט, שם היה ניתן לצפות בפרק ש'נחתך'".

מרקוביץ מציין את התוכנית "יומן", אשר "מתקשה להסתיים בזמן המתוכנן, ובימי שישי בערב כמעט באופן סדרתי כל לוח השידורים 'זז' קדימה. צופים שהקליטו תוכניות מאוחרות חווים מפח-נפש אחרי שהשידור המוקלט נקטע", הוא כותב. "תלונה מוצדקת הייתה גם על אי-עמידה בזמני השידור של הסדרה 'אחרינו המבול' בגלל שידור משחקי כדורגל".

מסך מפוצל במקום שידור נפרד

מרקוביץ כותב בהמלצתו כי "אי-הקפדה על לוח השידורים היא רעה חולה שיש לעקור מן התרבות הארגונית בעיקר בטלוויזיה. יש לתכנן בהקפדת יתר את לוח השידורים, כך שתהיה מינימום פגיעה בלוחות השידורים, בתוכניות ובסדרות, ובהרגלים שאנו מנסים להקנות לצופים".

הנציב מתייחס גם לתלונות שהגיעו על "בדיחה פוגענית ולא מוצלחת" של סטנדאפיסט בתוכנית "מחר שבת". "הוחלט כי העורכים יקפידו יותר על הטקסטים של הסטנדאפיסטים, שרובם, אגב, חסרי ניסיון", נכתב.

בחודש מארס התקבלו תלונות מוצדקות, לצד מחאות ברשתות החברתיות, על שידור מסך מפוצל בזמן משחק הכדורגל בין נבחרות ישראל ופורטוגל ושידור הפרידה מביקורו בארץ של נשיא ארצות-הברית ברק אובמה.

"משחק הכדורגל שוחק דקות ארוכות, כאשר תמונה של מטוסו של אובמה על המסלול בנתב"ג מרצדת אף היא על חלקו השני של המסך", כתב מרקוביץ ותהה: "מדוע לא ניתן היה לפצל את שידור שני האירועים לשני ערוצים נפרדים?".

בחודש מאי התקבלו גם תלונות מוצדקות בעניין התוכנית "שאלת רב" בערוץ 1. הצופים התלוננו כי הרב דוד לאו המשתתף בתוכנית עשוי לקבל בזכות זאת יתרון בהתמודדותו על תפקיד הרב הראשי לישראל. מרקוביץ המליץ על יציאתו של הרב לחופשה.

יותר מ-20 תלונות נוספות עסקו בצורך להתאים את אתר האינטרנט לגלישה בדפדפן כרום, מחשבי אפל-מק, אייפד, אייפון, אנדרואיד ולינוקס.