סעיף בעייתי בתמ"א 38 אינו מאפשר חיזוק בנייני מגורים

מה קורה כשלא ניתן למצוא את היתר הבנייה של המבנה? או במקרה שהבניין נבנה לאחר אותו מועד קובע - אך לא עומד בתקן? במקרה כזה, הרשות המקומית לא יכולה לאשר את התמ"א

תמ"א 38 קובעת כללים ברורים לגבי המבנים שיהיו זכאים לחיזוק מפני רעידות אדמה, ובמסגרת זו יקבלו זכויות נוספות שיהפכו את החיזוק לכלכלי. הכלל הראשון קובע כי על הבניין להיות כזה שנבנה לפני 1980, והכלל השני קובע כי אינו עומד בתקן העמידות בפני רעידות אדמה. אך מה קורה כשלא ניתן למצוא את היתר הבנייה של המבנה? או במקרה שהבניין נבנה לאחר אותו מועד קובע - אך לא עומד בתקן? במקרה כזה, הרשות המקומית לא יכולה לאשר את התמ"א ולהעניק זכויות בנייה נוספות, ועל פי החוק היבש התושבים הם אלו שיצטרכו לממן את החיזוק.

בעלי דירות בבניין ישן ברחוב ש"י עגנון בהרצליה עומדים עתה בצל אותו סעיף בעייתי בתמ"א. "לבניין שלנו הלך לאיבוד היתר הבנייה", מספר אריאל, אחד מבעלי הדירות. "על פי בדיקה שעשינו, נראה שהבניין קיבל היתר ב-1979 אבל נעשו עוד תוספות ב-1981. בגלל שאין היתר, מה שתופס זה ההיתר של 1981.

"הצלחנו למצוא יזם שירצה לקדם חיזוק, אבל כשהוא בירר בעירייה התברר שהוא לא יכול לקבל זכויות על פי התמ"א - ולכן זה לא כלכלי. המשמעות היא שאם אנחנו רוצים לחזק את הבניין, אנחנו צריכים לשלם על זה בעצמנו, 300 אלף שקל למשפחה. לאף אחד אין את הכסף הזה. יש כאן זוגות צעירים ופנסיונרים. אנחנו לא מבקשים מהמדינה כסף, אפילו לא הלוואה. רק שיתאימו את התמ"א גם למקרים כמו שלנו. אנחנו שוקלים גם פנייה לבג"ץ בנושא".

לאחר תלונות תושבים בנדון שהגיעו לעירייה, גם שם התקשו להסביר את הסעיף הבעייתי והחליטו לפנות למינהל התכנון. כך, יו"ר ועדת המשנה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר וסגן ומ"מ ראש העירייה, צביקה הדר, שלח מכתב דחוף לראש מינהל התכנון במשרד הפנים, בינת שוורץ. במכתב דורש הדר לפשט את הסעיף הבעייתי בתמ"א כדי שבניינים כדוגמאת הבניין בהרצליה יוכלו גם הם להיות מחוזקים. "נתקלתי לאחרונה במקרה, אשר גרם לי לעיין באופן יסודי בחוק, ואני מוכרח להודות שלא מצאתי מענה סביר לתלונות שהגיעו אליי.

"מדובר בבניין טרומי, שהוקם ככל הנראה על פי היתר שהוצא במהלך 1980, אולם ההיתר עצמו אבד ואנו מניחים שזה המצב העובדתי". מומחים בתחום תמ"א 38 מעידים כי נתקלו במקרים דומים בעבר, ומציינים כי לא מעט בנייני מגורים במרכז מתקשים לקבל את זכות החיזוק ותוספת הזכויות במסגרת התוכנית. על פי אותם המומחים, פנייה לוועדת ערר בנושא זה או לביהמ"ש עשויה לקבוע כי הבניין יהיה זכאי לזכויות החיזוק. ממשרד הפנים נמסר בתגובה כי המכתב הגיע למשרד והנושא נמצא בבחינה.