נעילה שלילית בבורסה; טאואר ירדה 2.7%, בזק עלתה 2.2%

רונן מנחם: הגיוני כי שוקי ההון, שמתעבים לתפקד בתנאי אי-ודאות מתמשכים, יקדמו את מינוי פרנקל בברכה ולו בגלל זמן ההמתנה הארוך ■ הריבית צפויה להישאר היום ללא שינוי

המסחר בבורסה באחד העם ננעל היום (ב') בירידות שערים. זאת על רקע חולשה בבורסות אסיה ואירופה, כמו גם בוול סטריט. המשקיעים הגיבו גם למינויו של יעקב פרנקל לנגיד בנק ישראל הבא. בנק ישראל, אגב, צפוי להודיע הערב כי הריבית לחודש יולי נשארת ללא שינוי.

מדד תל אביב 100 ירד בשיעור של 1.37% וננעל ברמה של 1,071.5 נק', ומדד המעו"ף ירד בשיעור של כ-1% וננעל ברמה של 1,198.9 נק'. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.25 מיליארד שקל.

כאמור, המרוץ לנגידות בנק ישראל הוכרע. בתום מסע חיפושים של מספר חודשים ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד החליטו למנות את פרופסור יעקב פרנקל לתפקיד נגיד בנק ישראל. המינוי יובא לאישור ועדה בראשות השופט טירקל ולאחריו לאישור ממשלת ישראל.

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין הבוקר כי היה צורך במחליף שישקף המשכיות, יחסוך מהמשק ומשוקי ההון והמט"ח זעזועים נוספים וישתלב עם המוניטין הרב שצבר בנק ישראל - כלי שהקל עליו להתמודד עם המשבר העולמי והמחאה החברתית, בעוד הממשלה מוגבלת ביכולותיה לתת תמריצים בגלל הגירעון התקציבי הגדול. מבחינה זו, מינויו של הנגיד לשעבר פרנקל עונה על הצרכים. הגיוני כי שוקי ההון, שמתעבים לתפקד בתנאי אי-ודאות מתמשכים, יקדמו זאת בברכה ולו בגלל זמן ההמתנה הארוך. אולם, חשוב לזכור כי הנגיד החדש, מוערך ורב ניסיון ככל שיהיה, נכנס לתפקידו בתקופה בו חשיבותה של האישיות העומדת בראש המערכת אינה כה גבוהה כבעבר.

שוק ההון והמגזר העסקי והצרכני מעוניינים תמיד לקבל החלטות כששתי הזרועות הכלכליות החשובות - משרד האוצר ובנק ישראל והעומדים בראשן - מתואמות ומשתפות פעולה. לא תמיד היו הדברים כך והדבר גרם זעזועים רבים ומיותרים. שר אוצר חדש, שאך זה למד את רזי המקצוע והכלכלה, יצטרך לשתף פעולה עם נגיד ותיק, בעל ידע והשכלה כלכליים לעילא. אסור שנקודה זו תגרום לחיכוכים ומחלוקות מיותרות בתקופה בה המשק נמצא מול אתגרים רבים כל כך - מדיניים וביטחוניים, כלכליים, תעסוקתיים וחברתיים. לכן, מן הסתם יעסקו בשוקי ההון, אצל הצרכנים והחברות, בתקשורת, בארץ ובעולם, בנגיד החדש-ישן. אך כאמור, מצבו המורכב של המשק והנקודות שפורטו כאן לא יתנו לו הרבה יותר מ-100 ימים של חסד. לבסוף, "נזכור כי היום תתקבל החלטת הריבית האחרונה של הוועדה המוניטארית בהנהגת הנגיד היוצא פישר. רוב הכלכלנים מעריכים כי הריבית לא תרד הפעם, אך לפי ניסיון העבר אין לשלול זאת לחלוטין, בפרט בצל ההצלחה המוגבלת, עד כה, לשנות את כיוון השקל", אומר מנחם.

לכל התגובות למינוי פרנקל

באגרות החוב הממשלתיות נרשמו ירידות על רקע המשך ירידות באג"ח ממשלתי אמריקאי שם התשואה ל-10 שנים עולה אל מעל ל-2.6%.

מניות הגז במוקד

אתמול דיווחנו על מחלוקת קשה בין בעלי קידוח "תמר" למשרד האנרגיה בעקבות הכוונה לחייב את היזמים להניח צינור נוסף מאסדת ההפקה של "תמר" לתחנת קבלה נוספת שתוקם באשקלון. הממשלה צפויה לחייב את היזמים להניח צינור נוסף, בנוסף לפתרון שהציעו היזמים להגדיל את קיבולת הצינור הנוכחי. ל"גלובס" נודע, כי לנוסח החלטת הממשלה הוסף ברגע האחרון סעיף הקובע כי במקביל להנחת הצינור עד ל-31 בדצמבר 2016 יסיימו היזמים פרויקט להגדלת קיבולת הצינור הקיים עד ל-1 ביולי 2015. נציין את אבנר שירדה בשיעור של כ-0.5%, דלק קידוחים שירדה בכ-1.1% וישראמקו שירדה בכ-0.15%.

מניות הבנקים רשמו ירידות. בזק רשמה עלייה של כ-2.2% ואילו כיל המשיכה לאבד גובה וירדה כ-1%.

חברת הביומד קמהדע דיווחה היום כי קיבלה אישור לרישום 2 פטנטים חשובים - אחד ברוסיה ואחד באוסטרליה.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]