העליון: אסור להפעיל סופרמרקטים בשבת בת"א

השופטת מרים נאור קבעה כי ‎‎עיריית ת"א חייבת לאכוף את חוק העזר העירוני האוסר הפעלת עסקים בשבת ■ לפסיקה יש השלכות על AM:PM וטיב טעם ■ העירייה: "ת"א תמשיך להיות עיר חופשית. נלמד את פסק הדין ונמצא פתרון מאוזן"

‎‎עיריית תל-אביב חייבת לאכוף את חוק העזר העירוני האוסר על הפעלת עסקים בשבת - כך עולה מפסק דינו של בית המשפט העליון, שקיבל היום (ג') את ערעורם של בעלי עסקים קמעונאיים למכירת מזון בתל-אביב על פסק דינה של שופטת בית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב, אסתר קובו, מפברואר 2012, שסירבה להורות על סגירת עסקים הפתוחים בשבת.

השופטת מרים נאור קבעה, בהסכמת הנשיא אשר גרוניס והשופט אליקים רובינשטיין, כי על העירייה לפעול לאכיפת חוק העזר גם מטעמים של שמירה על החוק. "בהתנהלותה הנוכחית, העירייה מאפשרת בפועל את הפרתו המתמשכת של חוק זה; מה גם שיש חשש כי נוח לעירייה שלא לעמוד על קיומו נוכח רווחיה הכלכליים מהטלת קנסות".

השופט אליקים רובינשטיין הביע תקווה כי יימצא פתרון אכיפה ש"יכבד את החוק, את השבת ואת תושבי תל-אביב ההגונים". ‏‎‎‏

לפסיקה יש השלכות על סניפי הרשתות AM:PM וטיב טעם הפועלים בשבת.

"תל-אביב תמשיך להיות חופשית"

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: "תל-אביב-יפו תמשיך להיות עיר חופשית. נלמד את פסק הדין ונמצא פתרון שיאזן בין המנוחה בשבת לבין החופש שהעיר מאפשרת, כפי שעשינו עד היום".

מרשת AM:PM נמסר בתגובה: "נקבל לידנו את פסק הדין ונלמד אותו".

מרשת טיב טעם נמסר בתגובה: "פסק הדין קובע כי על עיריית תל-אביב לשקול ובתוך 60 יום מדיניות ראויה שתאזן בין האינטרסים השונים של תושבי העיר. הנושא מצוי לפתחה של עיריית תל-אביב, אך השלכתו רחבה יותר, ואנו בטוחים כי עיריית תל-אביב תאמץ מדיניות ראויה שתמשיך ותשמור על הסטטוס-קוו ביחסי דתיים-חילוניים ולרווחת התושבים. לאור ההשלכות הלאומיות של הנושא, טיב טעם תעמוד את ההשלכות לאחר החלטת עיריית תל-אביב על מדיניות כאמור".

מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, הרב עו"ד אורי רגב, הגיב גם הוא לפסק הדין וקרא לעיריית תל-אביב "לשנות כבר בישיבתה הקרובה את חוק העזר, כך שיתיר פתיחת חנויות נוחות ומינימרקטים קטנים בשבתות ובחגים. זאת, כפי שהציעה שופטת בית המשפט העליון מרים נאור בפסק הדין שלה, שדרש מהעירייה לאכוף את חוק העזר האוסר על הפעלת עסקים בשבת".

לדברי רגב, "חנויות הנוחות הפכו לחלק מאיכות החיים בסופי שבוע ברבות מערי הארץ. הן מהוות איזון נאות בין שמירה על אווירת שבת לבין הצורך בקניות דחופות. אם חוק העזר העירוני בתל-אביב אינו מאפשר זאת, יש להתאים את חוק העזר לרוח הזמן".

ח"כ ד"ר רונן הופמן (יש עתיד) מסר בתגובה: "אני מכבד את פסיקת בית המשפט העליון. עם זאת, חשוב להדגיש את הביקורת על חוק העזר הארכאי שמייצר מצב אבסורדי, בו העירייה מחד מעודדת בקריצה פתיחת עסקים בשבת, ומאידך קונסת אותם על כך.

"כתושב תל-אביב-יפו שלא פעם נכנס לסניף AM:PM או טיב טעם כדי לקנות חלב, גם בשבת, אני מאמין שצריך לתקן את חוק העזר העירוני. יש לאפשר פתיחתם על עסקים מסוג זה גם בשבת, תוך איזון בין אופיה של העיר ללא הפסקה לרגשות הציבור".

עו"ד יחזקאל ריינהרץ ממשרד פריש-שפרבר-ריינהרץ, שניהל בעבור עיריות פתח-תקווה, רחובות וגבעתיים את מאבקי השבת נגד טיב טעם, מסר בתגובה: "בית המשפט העליון נהג נכון בכך שהבהיר לעיריית תל-אביב כי את חוק העזר העירוני צריך לאכוף. הקנסות שהיא מטילה הן כמס שפתיים, אמצעי להתחמקות מיישום חוק העזר העירוני והתנהלות שאינה ראויה. על עיריית תל-אביב להחליט אם חוק העזר העירוני אוסר על פתיחת עסקים בשבת - יש לפעול ולבצע את החוק, או לחלופין יכולה העירייה לשנות את חוק העזר העירוני.

"חשוב לציין כי סוגיית פתיחת העסק ביום המנוחה אינה הוראה דתית. כפי שעמד על כך בית המשפט העליון גם בפסקי דין קודמים, מדובר בהוראה סוציאלית שנועדה להגן על העובדים ולאפשר להם יום מנוחה שבועי, כפי שמציינת גם השופטת מרים נאור בפסק הדין שניתן היום. ניסיוננו בייצוג רשויות מקומיות בנושא מוכיח כי כל רשות מקומית שביקשה לאכוף את חוק העזר העירוני ולהביא לסגירת עסקים בשבת, זכתה לאישור של בית המשפט למדיניותה".

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) מסר בתגובה: "הגיע הזמן שנפסיק עם הצביעות. על העירייה להחליט האם היא מאפשרת לעסקים לפתוח בשבת או שלא. לדעתי, על עיריית תל-אביב, כעירייה של עיר ליברלית, לאפשר לכל בעל עסק לפתוח בכל זמן ובכל שעה את עסקיו. הצורה הנוכחית פוגעת בעסקים הקטנים, ולכן אני מבין את קביעת בית המשפט.

"אני קורא לעיריית תל-אביב להפסיק להתחמק מטיפול אמיתי בסוגיית פתיחת העסקים בשבת. מפלגת יש עתיד היא בעד העסקים הקטנים, החופש מדת והחופש לדת, ולכן אני חושב שיש לאפשר את פתיחת העסקים ביום שבת באזורים חילוניים".