טוב בתכנון, גרוע בביצוע

שתי רפורמות הנהיג נתניהו: במינהל ובחוק התכנון. זה הציון

בשתי הרפורמות החשובות ביותר של ראש הממשלה בנימין נתניהו, במינהל מקרקעי ישראל ובחוק התכנון והבנייה, הוא היה מעורב אישית בתהליך הגיבוש, באינספור ישיבות שנערכו בנושא.

שתי הדמויות המרכזיות בגיבוש הרפורמות הללו, מנכ"ל המינהל לשעבר ירון ביבי והמשנה-ליועמ"ש שרית דנה, שהובילה את חוק התכנון החדש, מצויים מחוץ למערכת ואינם חשודים כמי שכדאי להם להתחנף לנתניהו. ובכל זאת, שניהם, בראיונות שנתנו לאחרונה ל"גלובס", מרעיפים שבחים על נתניהו של שלב התכנון.

שרית דנה: "הרפורמה הוכנה וקודמה לא רק בהנחייתו, אלא ממש במעורבותו האישית של ראש הממשלה. אני עשיתי קצת חקיקה, ומעולם לא ראיתי ולא השתתפתי בתהליך הכנת חקיקה במעורבות כל-כך אינטנסיבית של נתניהו. הייתי אצלו בעשרות דיונים, בכל מיני פורמטים. בדרך-כלל אתה בא לראש הממשלה בישיבת ממשלה, את כל העבודה המכינה אתה עושה עם העובדים.

"נתניהו הוא איש מאוד אינטליגנטי, והישיבות אצלו הן חוויה אינטלקטואלית. הוא מבין עניין, שואל את השאלות הנכונות. מתחילת הדרך הרי היו שתי חלופות, היה משהו קטן וקומפקטי שהוצע לו על-ידי שמאי אסיף, ראש מינהל התכנון הקודם, שאמר לו 'תיקח את מה שיש ונלך קדימה'. אבל נתניהו לא הסכים, ואמר שהוא צריך שינוי דרמטי. משהו יותר עמוק. נתניהו הרגיש ובצדק שהמערכת צריכה שינוי מהיסוד ולא עוד קוסמטיקה, הדגיש כמה זה חשוב לו, והלכנו עם זה בגיבוי מוחלט שלו לאורך כל הדרך. באיזשהו שלב הוא אפילו אמר 'אני לא רוצה לשמוע יותר על תיקונים".

התוצאה: התוכנית של דנה-נתניהו נעצרה בכנסת, ירדה מסדר-היום, וכיום מקודמת תוכנית חלופית שהיא יותר קטנה וקומפקטית.

ירון ביבי: "נתניהו היה מעורב בכל הפרטים ברפורמה במינהל, שלט בנתונים, בדרך ובטקטיקה, באופן שאפילו הפתיע אותי. לא האמנתי שראש ממשלה יכול לזכור כל-כך הרבה פרטים. נתניהו הפעיל את כל כובד משקלו הפוליטי בתהליך חקיקת הרפורמה בכנסת. בשלב המו"מ מול ההסתדרות הוא אפילו נפגש מספר פעמים עם היו"ר עופר עיני.

"היה לו מאוד חשוב להעביר את הבעלות על הדירות במגזר העירוני לחוכרים, כדי למנוע סבך ביורוקרטי, שגם לטעמי היה מיותר לחלוטין. נתניהו התעקש להפוך את המינהל לגוף יותר גמיש מבחינה ניהולית וגם מבחינת היכולת להגיב למציאות משתנה בשטח. זאת, תוך התמקדות בייעוד העיקרי שהוא שיווק קרקעות לבנייה, במקום בטיפול בעניינים קטנים של החוכרים".

התוצאה: הרפורמה במינהל קיבלה תפנית, שבה ממשיכים לטפל בחוכרים וממשיכים לעסוק בתכנון, בניגוד למה שנתניהו הכתיב.

המסקנה: נתניהו לא יודע לוודא ביצוע.