שוק הגז הדחוס מתחמם: דלק תספק CNG לנילית

ה-CNG מאפשר לנילית לקבל גז טבעי ללא צורך בחיבור לרשת החלוקה הארצית בצנרת של הגז הטבעי

דלק גז מקבוצת דלק חתמה היום (ג') על עסקה לאספקת גז טבעי דחוס (CNG) למפעל נילית במגדל העמק, בהיקף שנתי של כ-20 מיליון שקל. נילית, יצרנית גלובלית של ניילון לתעשיות הטקסטיל והפלסטיקה, תשתמש בגז לתהליכי ייצור במפעל במקום המזוט היקר והמזהם ששימש עד כה את המפעל. בעתיד ישתמש מפעל נילית בחשמל ובקיטור שיופקו באמצעות תחנת כוח המוקמת במקום. ה-CNG מאפשר לנילית לקבל גז טבעי ללא צורך בחיבור לרשת החלוקה הארצית בצנרת של הגז הטבעי.

האספקה בגז טבעי דחוס צפויה להתחיל באמצע 2014 ותימשך עד להשלמת הקמתה של תחנת הכוח. האספקה תיעשה באמצעות מכליות כביש שדלק גז תרכוש בקרוב מספק זר. המכליות עצמן יהיו מונעות בגז דחוס.

דלק מקימה מתקן דחיסה גדול באזור אשדוד שיאפשר לה לספק את הגז הדחוס לנילית, למפעלים גדולים נוספים שיחתמו הסכמים עמה ובעתיד גם לתחנות התדלוק ב-CNG שהחברה מתכוונת להקים. מנכ"ל דלק גז גיא זילברמן העריך כי פוטנציאל הביקוש של מפעלים ל-CNG מגיע ל-150 מיליון קוב לשנה.

לאחרונה הודיעה גם סופרגז על חתימת עסקאות לאספקת CNG למפעל פניציה ולתנובה שתרכוש CNG עבור המחלבה המרכזית בתל יוסף ומפעל סנפרוסט במגדל העמק.

ההתפתחות בתחום ה-CNG באה למרות האי ודאות לגבי אספקת הגז והרגולציה של שינוע ואספקת CNG. אף משווק גז לא חתם עדיין על הסכם לרכישת גז מתמר, מאגר הגז היחידי שיפעל בשנים הקרובות. ההשקעה הכוללת של דלק גז בתשתית האספקה של ה-CNG מוערכת בעשרות מיליוני שקלים. מנכ"ל דלק ישראל אבי בן אסאייג אמר: "מתקן הדחיסה באתר פי גלילות אשדוד יהיה הגדול ביותר בישראל והקמתו תאפשר להקדים את מועד אספקת הגז הטבעי ללקוחות תעשייה ולתחנות הדלק בישראל".

משווקי הגז הטבעי סופרגז, דלק גז ואמישראגז מקווים לסגור בחודשים הקרובים גם הסכמים עם ציי רכב גדולים ובפרט משאיות ואוטובוסים. פוטנציאל הגידול העיקרי של ענף הגז הדחוס הוא בשוק התחבורה שצורך כיום כ-5 מיליון טון נפט. הגז הדחוס עשוי לחתוך את הוצאות הדלק של כלי הרכב ב-50%.