התעשיינים נגד תאגידי המים: עתרו לבג"ץ לביטול "קנסות-עתק"

בג"ץ יקבע אם תאגידי המים והביוב פעלו בניגוד לחוק כשדרשו ממאות מפעלים תשלומים נוספים על חריגה בהזרמת שפכים, "שלא כדין ולא בסמכות"

התאחדות התעשיינים עתרה אתמול (ב') לבג"ץ נגד מועצת רשות המים והביוב, בבקשה לבטל חיובים חריגים בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני שקלים שהושתו על מפעלים בידי עשרות תאגידי מים.

בעתירה נטען כי חיובים אלה נעשו שלא כדין ולא בסמכות, בגין חריגות לכאורה שעשו מפעלים בעת שהזרימו שפכים תעשייתיים למערכות הביוב.

בעתירה, שהוגשה בידי עורכי הדין אריה נייגר ושלו בראנץ, טוענים התעשיינים כי התאגידים חרגו מחוק תאגידי המים והביוב. לטענתם, חיובים אלה מהווים למעשה קנס שאין בסמכות התאגידים לגבות.

בעתירה נטען כי רשימת המפעלים שנדרשה לחיובים חריגים בידי התאגידים מונה כמה מאות בכל רחבי הארץ.

באחרונה טען יו"ר איגוד תעשיות הכימיה והפרמצבטיקה בהתאחדות, ניר קנטור, כי תאגידי מים חייבו מפעלים במכפלות של פי 6 מהתעריף הקבוע על הזרמת שפכים למערכות הביוב, גם בלי שהם נדרשו להוצאות כספיות נוספות על טיפול בשפכים אלה.

"מטרתו העיקרית של חוק תאגידי המים והביוב היא ליצור משק סגור לניהול אספקת המים והטיפול בשפכים, ובכך לשפות את התאגיד על הוצאות שהוציא לטיפול בשפכים אלה", נטען בעתירה. "אין בחוק רמז לסמכות שניתנה לתאגידים לקבוע תעריפים המתחשבים בעלויות חיצוניות או עלויות סביבתיות. כל הכספים מיועדים לכיסם של התאגידים, שמטבע הדברים משתמשים בהם לצורכיהם".

עו"ד נייגר ובראנץ מוסיפים וטוענים כי הדרישות לתשלומים נוספים שמעבירים התאגידים למפעלים ביחס להיבטים סביבתיים לא עומדות בקנה אחד עם החוק שעל בסיסו פועלים התאגידים.

על רקע הדברים נטען בעתירה כי הדרישות לתשלומים שהועברו לתעשיינים הן בחזקת מס שנגבה שלא בסמכות ובהפרטה של האכיפה, שכן תאגידי המים הם חברות בע"מ שפועלות משיקולי רווח.

"במצב הדברים הקיים התאגידים שמפעילים שיקול-דעת עסקי של רווח והפסד, מחזיקים בסמכויות ענישה של ממש. באופן חסר תקדים, עשוי אזרח בישראל להיות חשוף לקנסות העולים לעתים מיליוני שקלים בשנה, כשהגוף האמון על קביעת הקנסות וגבייתן לכאורה אינו כפוף להליך של מינהל תקין", נטען בעתירה.

בית המשפט ביקש את תגובת רשות המים לעתירה עד אוגוסט.

ברשות המים דחו את הטענות שעולות מן העתירה ומסרו בתגובה כי "התעריפים שנקבעו עברו שימוע ציבורי ומהווים חלק מאסדרה כוללת בנוגע לשפכים תעשייתיים. הרשות רואה חשיבות רבה לאסדרת הנושא מסיבות תברואתיות, סביבתיות ואיכות המים.

"נוכח העובדה שמדובר באסדרה חדשה, הרשות בוחנת את הנושא, ובישיבת מועצת רשות המים הקרובה יועלה שינוי התעריפים באופן שייטיב עם התעשייה. בכל מקרה, הסוגיה תידון בבג"ץ".

עוד נמסר מרשות המים כי "תאגידי המים אינם 'גופים פרטיים' - אלא הוקמו מכוח חוק וכפופים לרגולציה ולתהליכי בקרה של רשות המים. לצרכנים עומדת הזכות החוקית לפנות ישירות לרגולטור בכל מקרה, והתאגיד מחויב לפעול בהתאם להוראות שיקבל".