נדחתה תוכנית רמת מרפא של אפריקה ישראל ברמת-גן

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ת"א דחתה את התוכנית, שכללה הקמת מגדל מגורים בן 28 קומות, תוך הריסת חלק מהמבנה ההסטורי ששימש בית-חולים, בשל פגיעה בשימור המבנה

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל-אביב, דחתה את תוכנית "רמת מרפא" להקמת מגדל מגורים בן 28 קומות, משיקולי שימור ואי התאמת התכנון לאזור. את התוכנית קידמה חברת אפריקה ישראל , שרכשה את הקרקע בשנת 2007, וכעת תאלץ להכין תוכנית חלופית לזו שקידמה בוועדות התכנון, בעלת זכויות בנייה מצומצמות יותר.

התוכנית ממוקמת בשכונת הגפן ברמת-גן בין הרחובות מעלה השואבה והתקווה, על שטח של 3.4 דונם. במשרד הפנים הסבירו כי התוכנית שנדחתה הציעה לשמר באופן חלקי את מבנה "רמת מרפא" ולהקים מגדל מגורים בגובה 28 קומות, ולהרוס חלק מהמבנה הקיים, כך שקומות המגדל העליונות "רוכבות" מעל המבנה המיועד לשימור.

מבנה רמת מרפא, הוקם בשנות ה-30 בשכונת הגפן שבמערב רמת-גן, בסגנון האדריכלי הבינלאומי. המבנה שימש כבית-חולים פרטי בבעלותו ובניהולו של ד"ר אברבוך, שתוכנן על-ידי האדריכל הרי לוריא. הוא היה בית-החולים הראשון בארץ לגיניקולוגיה וליולדות, ואף טיפל בפצועי האצ"ל והלח"י בחשאי. עד שנות ה-90 פעל כבית-חולים פרטי ליולדות אשר טיפל ביולדות מכל מרכז הארץ במשך 15 שנה. לאחר מכן נמכר מספר פעמים לקבוצות רופאים פרטיות ולבסוף שימש למרכז רפואי של קופת חולים מכבי.

המבנה קיבל ציון גבוה במיוחד בתיק התיעוד שנערך לו הן בפן האדריכלי והן בפן ההיסטורי. כל גופי המקצוע האמונים על השימור, המועצה לשימור אתרים, היועץ לנושאי שימור של הוועדה המחוזית והוועדה המקומית רמת-גן סברו כי יש לדחות את התוכנית עקב ערכי השימור של המבנה וכי התכנון המוצע אינו הפתרון האופטימאלי.

ממשרד הפנים נמסר שהוועדה המחוזית דחתה את התוכנית עקב חשיבותו ההיסטורית והאדריכלית של המבנה ולאור העובדה שמגדל מגורים גבוהה בהיקף זכויות משמעותי בלב שכונת מגורים אינו התוצר התכנוני הראוי למקום זה ויש למצוא חלופה תכנונית ראויה שלא תפגע במבנה, בצמחיה הייחודית למקום ובמיקום המיוחד שלו בראש מצוק הכורכר עליו יושב המבנה.

דוברת אפריקה ישראל מגורים מסרה כי "החלטת הועדה המחוזית טרם נתקבלה בידי החברה. בשנים האחרונות קידמה החברה תוכנית ברמת מרפא בתיאום עם גורמי התכנון. במסגרת זו קיבלה על עצמה החברה את בקשת רשויות התכנון והמועצה לשימור אתרים לשמר את מבנה רמת מרפא, את המצוק והצמחייה. זאת בצד בינוי של בניין מגורים בפרויקט ייחודי. יודגש כי החברה תהא נכונה להמשיך ולבדוק חלופות תכנוניות ומשוכנעת כי, ניתן למצוא פתרון תכנוני ראוי לשביעות רצון כל הצדדים".