אברכי ההיי-טק

הכשרה שמקנה כרטיס כניסה לעולם התעסוקה והפרנסה

בימים של התלהמות כללית משני צידי המתרס סביב נושא שילוב החרדים בחברה הישראלית, התוודעתי לאחרונה למיזם מעורר תקווה. העמותה "אברטק" ממוקמת בבני ברק ומכשירה גברים חרדים להשתלבות בעולם ההיי-טק. מדובר בהכשרה תיאורטית ומעשית בתחום התוכנה, שמקנה לבוגריה כרטיס כניסה לעולם התעסוקה והפרנסה. סדר היום האקדמי מאפשר למשתתפים בתוכנית להמשיך ולשלב לימודי תורה בכולל, על פי בחירתם.

את העמותה הקים רב חרדי, דמות תורנית ידועה, שמאמין כי ניתן לשלב עבודה ועסקים בלימודי קודש. כאיש עסקים משגשג בעצמו, הוא החליט לתרום מכספו למיזם. האברכים זוכים למלגת לימודים ומחיה בכל זמן ההכשרה המקצועית.

מחזור ההכשרה הראשון נפתח בינואר 2013, עם 26 תלמידים שנבחרו מקרב יותר מ-200 מועמדים. בוגרי ההכשרה ייקלטו בחברת "רבטק", גם היא חלק מהמיזם, כמפתחי אתרים ואפליקציות וכן כבודקי תוכנה. הכוונה היא לבצע כאן עבודות פיתוח שיתקבלו במיקור חוץ, תוך שמירה על סביבת עבודה מותאמת לחרדים.

למצוא אתרוג כשר

כך כתב לי עלי, תלמיד המחזור הראשון של "אברטק": שלום, קוראים לי עלי, אני אברך חרדי שמתכוון לעבוד בהיי-טק. כן, גם אני חשבתי שזה אוקסימורון... כמו רבים מחבריי רציתי להשתלב במעגל העבודה, אך מתוקף היותי חרדי, התקשיתי למצוא מקום עבודה, שגם אוכל להתאים לו וגם יכיל את אורח חיי.

"אני יודע שלעבוד זה לא אמור להיות כזה מסובך, אבל הסתבר לי שלמצוא מקום מתאים בשוק העבודה זה קצת יותר קשה מלמצוא אתרוג כשר בשוק ארבעת המינים. במיוחד למי שהרגע יצא מ-25 שנות לימוד במוסדות תורניים.

"אבל ב'אברטק' מצאתי פתרון מקצועי מותאם לחרדים. בבוקר, אני עושה את שאני אוהב וחשוב לי: עוסק בתורה. ומהצהריים עד שעות הערב המאוחרות אני עוסק במחשבים ובפיתוח תוכנה.

"איתי בקבוצה עוד כ-25 בוגרי ישיבות, אשר מצאו כאן את הפיתרון המושלם עבורם: חרדים למהדרין שיעבדו לפרנסתם במקצוע מעניין ומאתגר. חשוב לי להעביר הלאה את הבשורה. מיזם שכזה יוצר גשר, חיבור טבעי, בין אברכים חרדים למעגל העבודה. אני מודה על הזכות שניתנה לי, להשתלב במקצוע יוקרתי ותובעני בלי לוותר על אורח חיי ואמונותיי. בברכה, עלי מורגנשטרן (27), נשוי ואב לשניים, בני ברק".

את המיזם המרשים מנהלת ורד מור, גם אישה וגם חילונית (!), שאותרה למיזם על ידי הרב שהגה את הרעיון. מור מהווה בעצמה עוד גשר ראוי בין העולם החרדי לעולם ההיי-טק הישראלי.

בפגישה איתי סיפרה לי בהתלהבות על מה שהביא אותה ל"אברטק": "בשנים האחרונות עסקתי בהקמה וניהול של פרויקטים לקידום אוכלוסיות מיוחדות. במיזם הזה מצאתי מטרה שאינה רק ראויה, אלא גם קריטית לחברה הישראלית. זוהי יוזמה שמגיעה מתוך האוכלוסייה עצמה ואיננה בנויה על פילנתרופיה בלבד, אלא כמודל עסקי בר קיימא לאורך זמן".

רבים מקוראי הטור הזה הינם אנשי היי-טק, יזמים ומנהלים. תנו גם אתם יד ליצירת הגשר החשוב הזה. בפעם הבאה שתפנו למיקור חוץ, נסו גם לשקול את "רבטק" ועובדיה, שישמחו לספק לכם שירות איכותי ואמין, במקביל ללימודי התורה. אמן.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל