לא יוקם קיר שיסתיר את סניף בנק אוצר החייל בירושלים

ניצחון לבנק אוצר החייל על עיריית ירושלים: ועדת הערר קיבלה טענותיו, כי הקמת הקיר היתה מסתירה את חזית הבניין בה פועל סניף הבנק, וביטלה את החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה להוצאת היתר בנייה להקמת הקיר

סניף בנק אוצר החייל בבניין הפעמון בירושלים לא יוסתר מהציבור: ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה במחוז ירושלים, ביטלה החלטה של הוועדה המקומית וקבעה, כי לא ניתן לתת היתר להקמת קיר מסך בבניין מרכז הפעמון, אשר יסתיר את החזית האדריכלית הייחודית של הבניין, הפונה לרחוב המלך ג'ורג', בה פועל בין השאר בנק אוצר החייל.

מרכז הפעמון הינו בניין משרדים ומסחר מוכר, הממוקם ברחוב המלך ג'ורג', במרכז ירושלים. מדובר במבנה בעל אופי ארכיטקטוני ייחודי, שהוקם על בסיס מספר תוכניות שהגדירו בצורה מפורטת את צורת הבינוי הייחודית של הבניין. חזית הבניין כוללת עיצוב אדריכלי מיוחד, לפיו היא פונה לרחוב המלך ג'ורג' ולרחבה ציבורית פתוחה המפרידה בין הבניין לבין הרחוב הסואן.

חברת מרכז הפעמון ביקשה מהוועדה המקומית בירושלים לתת לה היתר הכולל הקלה, לשם בניית קיר מסך בחזית הפונה לרחוב המלך ג'ורג'. במסגרת הבקשה להיתר, ביקשה החברה לבנות את הקיר בקו אפס לבניין, תוך הסתרה מוחלטת של החזית הייחודית של הבניין, ותוך סגירת הרחבה הפתוחה לציבור.

לבקשה הוגשו מספר התנגדויות על ידי דיירים שונים ברחוב ובבניין, ובין השאר על ידי בנק אוצר החייל, המפעיל סניף בנק בקומת הכניסה של הבניין. במסגרת ההתנגדות טען בנק אוצר החייל, כי לא ניתן לאשר את הבקשה להיתר, הן בשל היותה סוטה סטייה ניכרת מהוראות התוכניות ונספחי הבינוי, והן בשל הפגיעה החמורה בבנק ובציבור הרחב, הנובעת מהסתרת חזית הבניין והרחבה הציבורית הפתוחה.

הוועדה המקומית דחתה את ההתנגדויות שהוגשו, והחליטה לאשר את הבקשה להיתר להקמת הקיר. בנק אוצר החייל ערער על החלטה זו באמצעות אלי וילצ'יק וד"ר אתי רוזנבלום, ממשרד כהן, וילצ'יק, קמחי, בפני וועדת הערר המחוזית ירושלים, וחזר על הטענות בדבר היעדר הסמכות לאשר את הבקשה להיתר, ובדבר חוסר הסבירות בהחלטה הפוגעת, הן בבנק אוצר החייל והן בציבור הרחב. וועדת הערר, בראשותו של עו"ד גלעד הס, החליטה לקבל את הערר.

במסגרת החלטה זו הבהירה ועדת הערר, כי בניית קיר המסך מהווה סטייה ניכרת שאין לאשרה, מאחר שהיא "סותרת באופן ברור ומוחשי את הייחוד האדריכלי שהתכוונה התוכנית להקנות למקום. בנוסף, הדגישה ועדת הערר את חוסר הסבירות של ההחלטה לאשר את בניית הקיר בדרך של היתר להקלה. בהקשר זה הבהירה ועדת הערר כי "מדובר על בניין מרכזי בעיר ירושלים, המצוי במיקום רגיש בליבה של העיר החדשה. שינוי מהותי בחזית בניין זה, שינוי שיש לו השפעה הן על דיירי הבניין והן על דיירי הרחוב, ראוי לו שיעשה בדרך של תוכנית ולא בדרך של הקלה".