ועדת הכספים: להעלות מס הכנסה למשתכרים 14 אלף ש' ומעלה

שינויים בגזירות הכלכליות? ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה דורשים להחיל מס הכנסה דיפרנציאלי ומס חברות דיפרנציאלי ■ המשמעות: מס ההכנסה לא יעלה לבעלי שכר נמוך ■ באוצר מתנגדים נחרצות לדרישת הח"כים

אחרי ההתנגדות שהשמיע יו''ר ועדת עבודה והרווחה של הכנסת, חיים כץ (ליכוד), לביטול הטבות פנסיוניות, דבר שיחייב את האוצר "לחפש" 1.2 מיליארד שקל כדי לכסות על הגירעון התופח, היום (ה') הגיעה תורה של ועדת הכספים של הכנסת.

בדיון סוער בכפר המכביה, הביעו חברי ועדת הכספים התנגדות גורפת להעלאת מס הכנסה ב-1.5% לכל המדרגות (ממשכורות של 5,200 שקל) והציעו להעלות מס הכנסה ב-1.8% למרוויחים יותר מ-14 אלף שקל. בכירים באוצר הביעו היום בפני "גלובס" התנגדות נחרצת לשינוי המוצע וטענו כי ההצעה החלופית רק תפגע בצמיחה ותקטין את הגבייה.

העלאת מס הכנסה ליחידים היא אחד מהמהלכים החיוניים ביותר בתחום המס שתכנן האוצר לצורך כיסוי הגירעון (אחרי העלאת המע''מ, שכבר נכנסה לתוקף), שכן הוא צפוי להכניס לקופת המדינה כ-4.1 מיליארד שקל. העלאת מס הכנסה צפויה להיכנס בתוקף רק בתחילת שנה הבאה, בעוד כחצי שנה, ולא עם אישור התקציב.

"יש כמה דברים שלא יעברו בוועדה: אין סיכוי שהעלאת מס רכישה על משפרי דיור יעבור, שמס על עקרות בית יעבור, ושהעלאת מס הכנסה ב-1.5% יעבור", הזהירה ח''כ גילה גמליאל (ליכוד) את שר האוצר, לפני שבועיים, והוסיפה: "כדאי שתיכנסו איתנו למו''מ על מנת שלא תיקלעו לסיטואציה מביכה".

מהלך פרוגרסיבי

לדברי הכלכלן הראשי באוצר, ד"ר מיכאל שראל, העלאת שיעור המס ב-1.5% היא מהלך פרוגרסיבי שיקטין את אי השוויון, כיוון שבעלי שכר גבוה ישלמו בתוספת השולית בפועל, הרבה יותר מבעלי שכר נמוך. נזכיר כי לפי נתונים של משרד האוצר, כ-82% ממס הכנסה ליחידים משולמים על ידי העשירון העליון (כ-63.9% מסך תקבולי המס) והעשירון התשיעי (17.6%).

באוצר מסבירים היום כי ההצעה למסות רק הכנסה גבוהה תזניק את המס השולי המקסימלי לרמה של כ-51.5% (יותר ממחצית מהשכר), והדבר רק יפגע בצמיחה ובעיקר יקטין את הגבייה.

"מהלך כזה יגרום בהכרח לשינוי התנהגותי, לרבות הרצון להעלים מס", מסר בכיר באוצר. כמו כן, באוצר סבורים כי מפני שמדובר במדרגות גבוהות, המהלך לא יצליח להביא את הכסף הדרוש. עוד נטען באוצר כי בעלי השכר הנמוך לא יסבלו מהגזירה, שכן חלק ניכר מהם, לרבות נשים והורים לילדים, זכאים לנקודות זיכוי שמקפיצות את סף המס מ-5,200 שקל ל-9,000 שקל.

חברי כנסת אחדים דרשו מהאוצר להנהיג מס חברות דיפרנציאלי גם לגבי מס חברות.