"מ-2005 מחירי הדירות עלו ב-45% - והשכר רק ב-1.7%"

חן שיין, שותף בכיר וראש תחום נדל"ן בארנסט אנד יאנג: "כאשר מטילים מחסומים ומיסים נוספים במצב של עודף ביקוש, התוצאה תהיה, ככל הנראה, עליית מחירים"

"לאחר שנים של מצב כלכלי טוב, אנו מוצאים את עצמנו עם גירעון עצום ושיעורי צמיחה נמוכים באופן משמעותי" - כך אמר היום (ב') חן שיין, שותף בכיר וראש תחום נדל"ן בפירמת ארנסט אנד יאנג בכנס הנדל"ן השנתי של הפירמה שנערך בתל אביב.

לדברי שיין, "האווירה הציבורית סביב המגזר העסקי ושינויים רגולטורים גורמים לחברות רבות, כמעט בכל ענפי המשק, להוריד הילוך, לחסוך בהוצאות ולצמצם השקעות. חברות רבות מתקשות בהחזר ומחזור חובות דבר שמאיים על יכולתן להמשיך לפעול. למציאות הזו נכנסה הממשלה החדשה כאשר המטרה המיידית הינה צמצום הגרעון. הקיצוץ בתקציב והעלאות המיסים ישפיעו מן הסתם על רמת הביקושים במשק, הן מצד הסקטור הציבורי והן מצד הסקטור הפרטי ולא ישפרו את האווירה העסקית".

שיין הוסיף כי בתוך האווירה הזו נמצא שוק הנדל"ן, אשר למרות התחזיות הקודרות והבטחות הממשלה הקודמת להורדת מחירים - המשיך בדרכו צפונה: "הממשלה ובנק ישראל, למרות המאמצים הגדולים, לא מצליחים לשנות את מה שכל אחד יודע - כאשר יש עודף ביקוש, המחירים עולים".

שיין מוסיף כי בדוח משרד השיכון על הרבעון הראשון של 2013 שפורסם לאחרונה ניתן לראות כי עליית מחירי הדירות מתגברת והגיעה ל-9.1% בשנה שהסתיימה בפברואר 2013. המחירים ברבעון הראשון עלו ריאלית ב-6.7% לאחר עלייה מתונה יחסית בשנת 2012. מספר המשכורות הדרוש לרכישת דירה ממשיך לעלות והגיע ל-135 משכורות לעומת 131 משכורות בשנת 2012. בהשוואה לשכר החודשי, ניתן לראות כי הפער ממשיך להתרחב ובעוד מחירי הדירות עלו ב-45% מאז שנת 2005, השכר הממוצע עלה רק ב-1.7%.

לדברי שיין, המדינה ביטלה את הפטור ממס השבח, העלתה את מס הרכישה, והגדילה את שיעורי המס: "כאשר מטילים מחסומים ומיסים נוספים במצב של עודף ביקוש, התוצאה תהיה, ככל הנראה, עליית מחירים".

לדבריו, גם שוק המשרדים מתחיל להראות סימנים של חולשה עם ירידה קטנה במחירים: "גם בשוק זה, כמו בשוק הדיור, ההשפעה הגדולה תורגש כאשר ההיצע יגדל בצורה משמעותית, וזה יקרה כאשר פרויקטים בסדר גודל של מאות אלפי מ"ר, הצפויים להסתיים בשנים הקרובות, ייכנסו לשוק".