לבני: "תפקידה של המנהיגות לחפש איזון ולא ללכת אחרי נהמת ההמון"

שרת המשפטים בכנס לשכת רו"ח באילת: "אנחנו צריכים לשאול לא רק מה יקרה עם מאגרי הגז בעוד 30 שנה - אלא איזו מדינה תהיה פה בעוד 30 שנה"

"ראינו הגזמה בשנים האחרונות, בשכר מוגזם, בגזירת קופונים מכספי ציבור, בנהנתנות יתרה - ואני בעד שוק חופשי, למען הסר ספק. לדעתי אין לרוץ עם אלה שמבקשים את ראשם של מי שבעיניהם ישבו על הקופה הציבורית, אלה להבין את התהליכים שעוברים על מדינת ישראל, לא רק בהקשר הכלכלי, גם בהקשר המדינה. בהקשר הכלכלי-חברתי יש סוג של מטוטלת, המטוטלת הולכת גם לכיוון השני, אך תפקידה של המנהיגות אינו לרוץ אחרי אלה שמבקשים את ראשם של מי שכביכול ישבו על הקופה. המנהיגות צריכה לחפש את האיזון ולא ללכת אחרי נהמת ההמון". כך אמרה אתמול (ב') שרת המשפטים, ציפי לבני, בכנס לשכת רואי חשבון באילת.

לבני התייחסה בהקשר זה למחאה על יצוא הגז. "ראיתי את הצעירים שחיפשו אותי בכנסת והפגינו בחוץ על כך שלא מספיק 30 שנה קדימה, וצריך לחשוב על העתיד של מדינת ישראל. יש לי הרבה הערכה לצעירים הללו שיוצאים ומביעים את דעתם וחושבים על העתיד. אבל אנחנו צריכים לשאול עוד שאלה: לא רק מה יקרה עם מאגרי הגז בעוד 30 שנה, אלא איזו מדינה תהיה פה בעוד 30 שנה. לאיזו מדינה יישארו המאגרים הללו? למדינה יהודית ודמוקרטית? מדינה דו-לאומית? מדינה ערבית? מדינת אפרטהייד? אי-אפשר לעסוק רק בנושאים הכלכליים".

לדברי לבני, "מי שחושב שאין קשר בין כלכלה לתהליך המדיני, אינו יודע איפה הוא חי. גם לצעירים שקונים באירופה יש אידיאולוגיה, והם מתחילים להסתכל בסופרמרקט האם זה תוצרת ישראל או תוצרת התנחלויות. אשת עסקים סיפרה לי שהיא וחבריה נחשפים לדה-לגיטימציה של ישראל.

"זה לא ייגמר בהתנחלויות. בסוף מבחינתם זו מדינת ישראל, והם לא מבינים את התפיסה הזאת. על-פי הבנתם, מדינת ישראל היא מדינה קולוניאליסטית שבונה במקומות שלגביהם היא לא רוצה להגיע להסדר. זו תפיסה שהעולם המערבי בעט בה לפני עשרות שנים", הוסיפה לבני.

לבני הוסיפה כי ישראל יכולה לשכנע את העולם בנימוקי ביטחון, דווקא לנוכח האירועים במזרח התיכון. "אפשר להסביר להם למה אנחנו צריכים להגן על עצמנו בשכונה הקשה שלנו", אמרה. "אבל", הוסיפה, "מה הקשר של בעיות ביטחון לבנייה של עוד בית על איזושהי גבעה? כל-כולה נועד, מבחינת קבוצת מיעוט קטנה בציבור הישראלי, שמנסה להשתלט ולמנוע מאיתנו להגיע להסדר. זה דבר בלתי נסבל".

הגם שהוזמנה לדבר על הנושאים הכלכליים הבוערים, בחרה לבני להתמקד בנושא המדיני, והבהירה: "שני תפקידיי, כשרת המשפטים וכמי שאמונה על קידום ההליך המדיני, הם חלק מאותה מטבע, וקשורים האחד לשני בקשר הדוק".

בהמשך מתחה לבני ביקורת על הפרסומים לפיהם שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, נכשל בביקורו באיזור בסוף השבוע. "זה הרגיז אותי. אנחנו כאן, והוא נסע כי יש לו עוד כמה דברים והשאיר כאן אנשים שלו. הוא עושה את זה לא רק בגלל שזה אינטרס אמריקאי, אלא באמת מנסה למצוא את הנוסחה. אנחנו קודם כל צריכים להגיד לו תודה, ולא לומר בבוז שהוא לא מצליח ושהוא תמים".

בהתייחס למתווה ההסדר המדיני אמרה לבני כי אינה "מדברת על שלום במונחים רומנטיים ועל מזרח תיכון חדש. אני לא מדברת על זריקת המפתח לצד השני בתקווה שיתפוס אותו מישהו מהטובים, אלא הסדרים בערבויות אמריקאיות, כך שנדע שכאשר אנחנו עוזבים - איננו מקבלים בתמורה טרור".

עוד אמרה לבני כי על רוב גושי ההתיישבות להישאר בשליטת ישראל, כדי להקטין ככל האפשר את הנזקים שיגרום פינוי תושבים, כפי שלימדה ההתנתקות.