אבסורד פוליטי: רכבת בפריפריה כן, אבל בגוש דן לא

הממשלה מקריבה את תושבי המרכז הרבים לטובת המעטים בפריפריה ■ שר התחבורה וראש הממשלה נחשבים בציבור למי שהשקיעו רבות בתחבורה, אף על פי שכמעט לא עשו דבר עבור תושבי גוש דן

לפני כמה חודשים נאבק שר התחבורה ישראל כץ בחירוף נפש נגד כוונת האוצר להקפיא את פרויקט הקמת רכבת העמק. במקום הקיצוץ שהאוצר רצה לבצע בתקציב הרכבת לבית שאן, הציע שר התחבורה לקחת מיליארד שקלים מתקציב פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן.

אף אחד מתושבי גוש דן לא חשב למחות על ההצעה של כץ, אבל תחשבו על זה רגע: באיזו מדינה נורמלית בעולם אפשר לקחת מיליארד שקלים מרכבת שתשרת 3.5 מיליון תושבי כרך ולהעביר אותם לבניית קו רכבת לעיר של 16 אלף תושבים - בלי לשלם על-כך שום מחיר פוליטי? אדרבה, כץ אפילו התקדם והשבוע נבחר ליו"ר מזכירות הליכוד.

זה לא סוד שכץ אינו אוהב את פרויקט הרכבת הקלה. הוא מבין שמדובר בפרויקט מסובך, שאין סיכוי לסיים אותו במהלך קדנציה אחת ושמצד שני יש לו סיכוי מצוין להיתקע ולתקוע יחד עמו את התנועה בגוש דן. איזה פוליטיקאי רוצה להפוך כתובת לתלונותיהם של תושבי המרכז?

אלא שהתוצאה של הדבר הזה היא על גבול האבסורד: שר התחבורה וראש הממשלה נחשבים בציבור למי שהשקיעו רבות בתחבורה, אף על פי שכמעט לא עשו דבר עבור תושבי גוש דן.

הרכבות לבית שאן, לכרמיאל ולירושלים הולכות ונבנות בקצב מרשים, ובדרך כבר ממתינה הרכבת לאילת ואחריה רכבת לקריית שמונה; אבל מה לגבי קו רכבת קלה ראשון בעיר העברית הראשונה? כפי שגילינו השבוע מתוך דו"ח ביקורת פנימית של האוצר, זה לא יקרה בעשור הקרוב.

נ.ת.ע החברה הממשלתית שמונתה להקים את הקו עד 2017, שקועה בסכסוכים פנימיים ותקציבים של עשרות מיליונים מבוזבזים לשווא. איש לא ישלם מחיר על מסמוס הפרויקט שלשמו הוקמה החברה. אם זה לא מוציא את תושבי גוש דן לרחובות, אז מדוע שזה יזיז משהו לשר התחבורה?

כץ פוליטיקאי מנוסה וחכם. הוא מבין שהציבור הישראלי לא תפס שתחבורה ציבורית ראויה היא משהו ששווה להילחם עליו. קוטג' כן. אפילו נושא כמו ייצוא הגז הצליח להוציא לרחובות מפגינים משולהבים במחאה על הקופון שיגזור יצחק תשובה. אבל רכבת תחתית או רכבת קלה? יותר קל לעקוף מימין בפקק.