מאיץ היזמים

מסתובבים בריו, בסיאטל ובניו-דלהי, ומלמדים יזמות מארץ הקודש

האקסלרטורים הם תופעה של השנים האחרונות. הם מהווים מעין קרש קפיצה משלב הרעיון ההתחלתי לשלב בו מיזם כבר מוכן לצאת לדרך, בעזרת מימון ראשוני. במקביל לפופולריות שרכשו בארצות הברית, גם בארץ הם צוברים תאוצה ובזמן הקצר מאז הקמתם הפכו חלקם למוקד משיכה מבוקש ביותר ליזמים.

המספרים מדברים בעד עצמם. למחזור השלישי של תכנית האקסלרטור של מיקרוסופט ישראל הגישו מועמדות 372 מיזמים. 93% מהמיזמים היו ישראלים והשאר הגיעו מ-13 מדינות אחרות. כרבע מהחברות המועמדות זכו להגיע למעמד של ראיון אצל אנשי מקצוע של מיקרוסופט.

הראיונות כללו הערכה טכנולוגית ועסקית ובנוסף גם נבחן הפן האנושי - היכולת של היזמים לעבוד כצוות והנכונות שלהם לקבל הדרכה מהמנטורים של תוכנית האקסלרטור. רק 21 מיזמים הגיעו לשלב המיון הסופי השבוע ומתוכו נבחרו העשרה שישתתפו בתוכנית האקסלרטור.

היזמים הם מייצגים אופייניים של עולם היזמות הישראלי. רובם המוחלט עבדו קודם בסטארט-אפים, חלקם היו כבר יזמים בעברם ומיעוטם עזבו מקום עבודה בחברה גדולה. כמעט כולם בעלי רקע טכנולוגי ותארים אקדמיים מתקדמים.

כצפוי, יוצאי יחידות 8200 וממר"ם כיכבו ברשימה, וביניהם זוכה בפרס ביטחון ישראל והשותף שלו, שקבע את שיא השנתון שלו בממוצע הציונים בטכניון. את חיל האוויר ייצג נווט אף 16, שהמיזם שלו - איך לא - עוסק בתחום הניווט.

מציון תצא תורה

את האקסלרטור של מיקרוסופט יזם צחי וייספלד, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברה, והוא מנוהל על-ידי חנן לביא, שהיה בעצמו יזם לפני שהגיע לכאן. בזמן הקצר מאז היווסדו הוא הפך לאחד ממאיצי הסטארט-אפים המובילים בישראל. על-פי הנתונים של לביא, 9 מתוך 11 חברות המחזור הראשון כבר גייסו כמיליון דולר בממוצע. במחזור השני, שהסתיים באפריל השנה, 11 חברות מתוך 13 כבר גייסו כסף גם הן.

עם תוצאות כאלה, אין פלא שסטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט העולמית, התרשם בעצמו. הוא הטיל על הצוות הישראלי את האחריות להדרכתם של אקסלרטורים נוספים של מיקרוסופט בעולם. התוצאה: צחי וייספלד וחנן לביא מסתובבים ברחבי תבל ומלמדים בריו דה ז'נרו, בסיאטל ובניו-דלהי, איך מאיצים מיזמים בארץ הקודש. מציון תצא תורה.

מאוחר בליל אמש הערתי את חנן לביא משנתו ושאלתי אותו לפשר התוצאות המרשימות האלה. לביא, כמו יזם אמיתי, התאושש מהר וניסח עבורי הסבר משכנע: "היזמים שמגיעים אלינו הם אלה שמבינים שיש להם עוד מה ללמוד, למרות ניסיונם הרב. אצלנו הם גם ייהנו מיכולות הפיתוח העסקי של האקסלרטור ושל המנטורים שלנו. בנוסף, מיקרוסופט היא חברה ענקית והם יכולים להגיע דרכנו ללקוחות בכל מקום בעולם. יזם אמיתי מבין את המשמעות של כל זה".

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל