אלשטיין הלך, ואי.די.בי פנתה לקרן KKR

לאחר שנודע כי אלשטיין נסוג מהמשך השקעה בחברה, פנתה אי.די.בי לקרן KKR, שיחד עם פרודנס הולדינגס הציעה לפני כחודשיים להעמיד הלוואה בגובה 400 מיליון דולר ■ נציגות אג"ח אי.די.בי פתוח: "תם עידן נוחי דנקנר באי.די.בי"

האם ההלוואה שהציעו קרנות הפרייבט אקווטי KKR ופרודנס הולדינגס חוזרת לחיים? ל"גלובס" נודע כי אנשי אי.די.בי פנו אמש לנציגי קרן KKR, בנוגע להלוואה לגביה ניהלו דין ודברים לפני כחודשיים, ושאת פרטיה חשף אתמול "גלובס".

ככל הנראה מדובר על גישושים ראשונים מצידה של אי.די.בי, כאשר הפניה נעשתה בצל ההתפתחות הדרמטית אמש בסאגת אי.די.בי, במסגרתה החליט איש העסקים הארגנטינאי, אדוארדו אלשטיין, לסגת מהמשך ההשקעה שלו בחברה העומדת על 75 מיליון דולר.

שתי הקרנות האמריקאיות הציעו לפני כחודשיים להעמיד הלוואה בגובה 400 מיליון דולר (כ-1.45 מיליארד שקל) לאי.די.בי פתוח, בחלקים שווים, וזאת למשך שש שנים בריבית שנתית של ליבור פלוס 9.5%. אלא שאז המו"מ בין הצדדים לא הבשיל, ככל הידוע בשל התנגדותה של הנהלת אי.די.בי בראשות נוחי דנקנר לתנאי ההלוואה, שנרתעו ככל הנראה מתנאי ההלוואה האגרסיביים, שכללו בין היתר שיעבוד על מניות החברות העיקריות בקונצרן - כלל ביטוח (שנמצאת כיום על המדף, ולפי החלטת ביהמ"ש צריכה להימכר עד ה-22 באוגוסט), שופרסל וסלקום.

בנוסף, דרשו הקרנות אופציה למימוש 15% ממניות אי.די.בי פתוח ללא תמורה, שינוי מהותי של הממשל התאגידי בקונצרן ומעורבות ניהולית בחברה, שעיקרה כניסה של אנשי הקרנות לחברה ועבודה צמודה עם הנהלת אי.די.בי, במטרה להשביח את שווי נכסיה.

לא מן הנמנע כי הלוואה שכזו, הדורשת מתן שיעבודים, הייתה משנה את סדר הנשייה בחברה. גורמים בשוק הסבירו היום, כי לרוב נוטות חברות בקשיים לקחת הלוואות שכאלו כמוצא אחרון לבעיית החוב בה הן שרויות.

ככל הידוע ב-KKR ובפרודנס עדיין מעוניינים בביצוע העסקה.

כך או כך גובר הלחץ, במיוחד מצידו של דנקנר, שכן עד יום ראשון על החברה להגיש לביהמ"ש מתווה להסדר חוב בקבוצה.

בתוך כך, נציגות האג"ח של אי.די.בי פיתוח מוסרת כי "בריחתו של אלשטיין מהעסקה מהווה הוכחה נוספת לכך שקונצרן אי.די.בי אינו סולבנטי. אחרי שנה בה בעל השליטה גרר רגליים ופגע בזכויות ציבור החוסכים התברר אתמול כי אלשטיין ברח מהעסקה. תם עידן נוחי דנקנר באי.די.בי ועכשיו צריכים כל נושי הקונצרן לגלות אחריות ולהבטיח ודאות, שקיפות, הגינות והחלטיות באופן בו מתנהל הקונצרן הגדול במדינה.

"אנו קוראים לבנקים להצטרף אלינו ולפעול יחד איתנו כשותפים לדרך, להבטיח יציבות והובלה, לטובת החזר חובות הקונצרן לנושיו כולם. נציגות אידיבי פיתוח הוכיחה שהיא מסוגלת להוביל את התהליך בהבנה ותיאום מול הנושים בכל הרמות, והיא תפעל להגיע להסכמות רחבות ככל האפשר בין כלל הנושים לטובת הבטחת החזר ושמירה על השקעות הציבור כולו".