מדוע סירב דנקנר ל-400 מ' ד' מהקרנות הזרות KKR ופרודנס?

כנגד ההלוואה בסך 400 מיליון דולר לאי.די.בי פתוח, דרשו הקרנות ריבית של ליבור פלוס 9.5%, שעבודים על מניות החברות העיקריות בקבוצה, וכן אופציה ל-15% ממניות פתוח

עד יום ראשון הקרוב יגישו אי.די.בי ונושיה לביהמ"ש את המתווים השונים להסדר חוב בקבוצה - מהלך שעשוי לסלול את הדרך בפני שינוי מבנה השליטה בקונצרן. זאת, במסגרת הליך משפטי שנפתח עקב טענת מחזיקי האג"ח של אי.די.בי פתוח כי החברה אינה סולבנטית, טענה לה מתנגדת החברה נחרצות.

מפרטים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי ייתכן שההליך המשפטי היה מתקצר, או אף הופך למיותר, אילו הנהלת הקונצרן הייתה עונה בחיוב להצעה שהגישו לה באחרונה קרנות הפרייבט אקווטי KKR ופרודנס הולדינגס. שתי הקרנות האמריקאיות הציעו לפני כחודשיים להעמיד הלוואה בגובה 400 מיליון דולר (כ-1.45 מיליארד שקל) לאי.די.בי פתוח, בחלקים שווים, וזאת למשך שש שנים בריבית שנתית של ליבור פלוס 9.5%. אלא שהמו"מ בין הצדדים לא הבשיל, ככל הידוע בשל התנגדותה של הנהלת אי.די.בי בראשות נוחי דנקנר לתנאי ההלוואה.

KKR ופרודנס הולדינגס הן שתי קרנות אמריקאיות מובילות המתמחות בביצוע רכישות ממונפות. הלוואת הענק שהציעו לאי.די.בי פתוח יכולה הייתה להוות פתרון לבעיית החוב של החברה בשנים הקרובות. במקום זאת, נמצאת כיום אי.די.בי פתוח עמוק בתוך מאבק שליטה המתנהל בביהמ"ש.

מדוע בחרו דנקנר ואנשיו לא לתפוס את "חבל ההצלה" שהציעו הקרנות הזרות? ככל הנראה, נרתעו בהנהלת אי.די.בי מתנאי ההלוואה האגרסיביים, שכללו בין היתר שיעבוד על מניות החברות העיקריות בקונצרן - כלל ביטוח (שנמצאת כיום על המדף, ולפי החלטת ביהמ"ש צריכה להימכר עד ה-22 באוגוסט), שופרסל וסלקום.

לא מן הנמנע כי הלוואה שכזו, הדורשת מתן שיעבודים, הייתה משנה את סדר הנשייה בחברה. גורמים בשוק הסבירו היום, כי לרוב נוטות חברות בקשיים לקחת הלוואות שכאלו כמוצא אחרון לבעיית החוב בה הן שרויות.

בנוסף, דרשו הקרנות אופציה למימוש 15% ממניות אי.די.בי פתוח ללא תמורה, שינוי מהותי של הממשל התאגידי בקונצרן ומעורבות ניהולית בחברה, שעיקרה כניסה של אנשי הקרנות לחברה ועבודה צמודה עם הנהלת אי.די.בי, במטרה להשביח את שווי נכסיה. ככל הידוע ב-KKR ובפרודנס עדיין מעוניינים בביצוע העסקה.

נזכיר, כי אין זו הפעם הראשונה שמתנהל מו"מ בין הצדדים אשר לא מגיע לידי הבשלה. לפני כשנה הייתה מעורבת KKR במו"מ מול החברה האם, אי.די.בי אחזקות, בו הציעה הקרן להעמיד לה הלוואה של 200 מיליון דולר כנגד שעבוד האופציה של כור על 40% ממניות מכתשים אגן - הצעה אותה דחה דנקנר.

היצירתיות של דסק"ש

החברה הבת של אי.די.בי פתוח, דסק"ש, דיווחה היום (ה') לבורסה כי לראשונה מזה ארבע שנים היא יוצאת בגיוס חוב ציבורי בדרך של הרחבת סדרת אג"ח ו'. האיגרות יהיו במח"מ 6.6 שנים, צמודות מדד, עם תשלום ריבית של 4.95% אחת לשנה. הקרן תיפרע בין השנים 2017-2025.

בהודעתה לעיתונות מציינת החברה כי מטרת הגיוס היא לחזק את רמת הנזילות, כאשר המטרה המיידית היא גיוס של 200 מיליון שקל. ואולם, במידה שימומשו האופציות לאג"ח שבהנפקה, צפויה החברה לקבל 305 מיליון שקל נוספים בתחילת ספטמבר, ועוד כ-106 מיליון שקל לקראת סוף השנה, ובסך הכול 660 מיליון שקל.

דסק"ש היא חברה סולבנטית בעלת שווי נכסי נקי (NAV) חיובי, אך עם זאת קיים לה פוטנציאל לבעיה תזרימית, כאשר לפי הערכות חסרים לה כ-300 מיליון שקל לפירעון חובותיה בשנה הקרובה. וכך, על ידי הכנסת מרכיב של אופציות שחלקן קרובות או בתוך הכסף, מצאה החברה דרך יצירתית להגדיל את הגיוס הנוכחי שלה מבלי להגדיל את המינוף.

האג"ח מסדרה ו' נסחרו היום בתשואה של כ-8%. חברות דירוג האשראי S&P מעלות ומידרוג הותירו את דירוג החברה ברמה BBB.

רק לפני חודש, נזכיר, הייתה זו דסק"ש עצמה שעמדה במוקד של אסיפת נושים, לאחר שמחזיקי האג"ח חששו מפני ערעור במצבה הפיננסי עקב עסקת בעלי העניין שביקש לקדם דנקנר, במסגרתה תרכוש החברה הבת כור את החזקות כלל ביטוח מידי אי.די.בי פתוח.

המחוזי אישר את מינוי אלשטיין

שופט ביהמ"ש המחוזי בת"א, איתן אורנשטיין, אישר הבוקר את מינוי שותפו של נוחי דנקנר בקונצרן אי.די.בי, איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין, לסגן יו"ר אי.די.בי פתוח.

את הבקשה לבטל את מינוי אלשטיין לתפקיד הגישה יעל כבירי שמיע, מחזיקת אג"ח ובעלת מניות באי.די.בי פתוח, אותה מייצג עו"ד יצחק אבירם. כבירי, נזכיר, מנהלת תביעה ייצוגית נגד אי.די.בי שהוגשה לביהמ"ש בשנת 2009.

אורנשטיין ציין בפני הנוכחים כי "בהינתן מישהו שאמור להשקיע סכום נכבד בחברה, אך טבעי שיינתן לו תפקיד". עם זאת ציין השופט, כי לא נעלמת מעיניו בעיה של ניגוד עניינים, אך החוק קובע כללים בשביל למנוע אותה. "אני חייב להבהיר: לא נתתי צו מניעה שאסור לחברה להתנהל, ההיפך", אמר אורנשטיין.

תנאי ההלוואה שהציעו הקרנות הזרות

■ יעניקו לאי.די.בי פתוח הלוואה של 400 מיליון דולר ל-6 שנים, בריבית שנתית של ליבור פלוס 9.5%

■ יקבלו שעבוד על מניות בכלל ביטוח, שופרסל וסלקום

■ יקבלו אופציה למימוש של 15% ממניות אי.די.בי פתוח, ללא תמורה

■ ינהיגו שינוי מהותי בממשל התאגידי בחברה

■ יזכו למעורבות ניהולית בחברה