הנהלת "מעריב": העיתון לא יודפס; העובדים ממשיכים כרגיל

(עדכון) - עובדי "מעריב" ממשיכים לעבוד כרגיל, בהוראת ועד העובדים ■ גם נאמני "מעריב" דורשים כי העיתון ייצא מחר כסדרו ■ הערב תתקיים פגישה בין העובדים, ההסתדרות וההנהלה בעניין תוכנית ההבראה שהציע המו"ל שלמה בן-צבי

סופית: עיתון "מעריב" לא יודפס מחר (ג') - כך הודיעה הנהלת העיתון. עם זאת, עובדי "מעריב" ממשיכים לעבוד כרגיל בהוראת ועד העובדים, בתקווה שמחר כן ייצא גיליון. גם נאמני "מעריב", עורכי הדין שלמה נס וירון ארבל, דורשים כי המו"ל שלמה בן-צבי יוציא את העיתון מחר כסדרו.

הערב (ב') תתקיים פגישה בין העובדים, ההסתדרות וההנהלה על מנת לדון בתוכנית ההבראה, זאת לאחר שעובדי "מעריב" הצביעו בעד התוכנית שהציע המו"ל שלמה בן-צבי.

בתוך כך, היום נודע כי העיתון "מעריב" יחזור לידי הנאמנים, עורכי הדין שלמה נס וירון ארבל, במקרה ששלמה בן-צבי יחליט כי אינו מזרים יותר כסף לעיתון. אז יוכלו הנאמנים להציע את העיתון מחדש למכירה.

ל"גלובס" נודע כי בן-צבי התחייב כי אם תצא לפועל תוכנית הקיצוצים, תשקיע משפחתו בעיתון עוד כ-25 מיליון שקל.

בנוסף, מחר בשעה 9:00 יערך דיון בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, וזאת בעקבות בקשת ארגון העיתונאים שהוגשה היום בידי עורכי הדין אמיר בשה, מורן סבוראי ואייל ידין ממשרד בני כהן ושות', בעניין דרישת הארגון לנהל משא-ומתן מקיף ואינטנסיבי בצעדיה של ההנהלה לקיצוץ שכר ופיטורי עובדים.

כמו כן, הדיון יעסוק בבקשת הארגון להורות להנהלת "מעריב" לחדול מפניות ישירות לעובדים וכן בעניין ה"משאל" שערכה הנהלת "מעריב" בקרב העובדים בעניין תמיכתם או היעדר תמיכתם בתוכנית הקיצוצים.

"קמפיין הסתה"

ועד העיתונאים כתב היום בצהריים לעובדים: "ההנהלה בראשות שלמה בן-צבי הודיעה הבוקר על אי-הדפסת העיתון ואי-תשלום משכורות חודש יוני". בהנהלה עדיין לא אישרו עובדה זו.

עוד כתבו בוועד כי "ההנהלה החלה הבוקר בקמפיין הסתה מכוער ורווי שקרים, שכל מטרתו להפיל את האחריות לקריסת החברה על העובדים, או לחלופין לפרק את התארגנות העובדים ב'מעריב' ולפגוע באופן חד-צדדי בכל הזכויות המוקנות לנו.

"ברגעים אלה ממש בית הדין לעבודה הכריח את ההנהלה לשבת למשא-ומתן עם עובדי הדפוס בחסות בית הדין, בעניין הניסיון לפטר אותם בניגוד להסכם הקיבוצי. גם לנו מגיע משא-ומתן דומה, ולא נוותר עליו".

העובדים העיתונאים הגישו אף הם בקשה בהולה לבית הדין בניסיון לחייב את ההנהלה לנהל עמם משא-ומתן. "ההנהלה טוענת שאנחנו לא מדברים איתה. זהו שקר", כתבו העובדים, "הסכמנו לבקשה, והרחבנו את פורום המשא-ומתן כך שבנוסף לחברי הוועד יישבו בו גם שרי בליקוב-מקובר, חן קוטס-בר ואריה אפלטוני. גם תוספת זו לא שינתה את עמדת ההנהלה, שעומדת בסירובה לנהל כל משא-ומתן שהוא.

"כבר אחרי האסיפה אתמול פנו אלינו מספר עובדים בעיתון, חלקם בכירים, והביעו חשש שההנהלה כבר החליטה בעצמה לסגור את העיתון ורק מנסה לגלגל את האשמה על העובדים. היום אנחנו רואים זאת בבירור".

סקר עובדים

כאמור, הבוקר שלחה הנהלת "מעריב" ו"מקור ראשון" סקר אינטרנטי לכל אחד מעובדי החברה, בו היא מבקשת מהעובדים להצביע באשר לעתיד העיתון. בכך למעשה מדלג בן-צבי, מו"ל העיתון, מעל ראשי ועד העיתונאים, המוכר על-ידי ההסתדרות, ומכריז עליו "גוף לא רלוונטי".

מתוך 417 נשאלים, השיבו על הסקר 302 עובדים. מתוכם היו 298 שהשיבו כי הם תומכים בתוכנית ההתייעלות של ההנהלה, ו-4 עובדים התנגדו.

במקביל החלה יוזמה של עובדים שחותמים על עזיבתם את ההסתדרות ואת הוועד הנוכחי. על העניין חתמו כבל למעלה מ-90% מעובדי "מקור ראשון" ולמעלה מ-50% מעובדי "מעריב" לשעבר (הוצאת מודיעין לשעבר).

גורמים ב"מעריב" טענו הבוקר כי "התנהלות הוועד וההסתדרות היא שערורייתית ופוגעת בראש ובראשונה בעובדי העיתון".

ליבסקינד תומך בבן-צבי

אתמול (א') בערב התקיימה ישיבת עובדים ב"מעריב", במהלכה הביעו מספר עובדים אי-אמון בוועד, ובהם גם העיתונאי הבכיר קלמן ליבסקינד שמתייצב לצדו של בן-צבי וכתב אתמול בעמוד הפייסבוק שלו כי "אחרי שעה ארוכה של דיונים היה ברור לכל מי שנכחו באסיפה שרוב עצום תומך בתוכנית הקיצוצים של ההנהלה".

לדברי ליבסקינד, הוועד, שפחד להפסיד, סיים באחת את הישיבה. "מי שמדברים איתנו על סולידריות ועל אחוות עובדים, הוליכו את כולנו בכחש וברמייה ומובילים את 'מעריב', את 'מקור ראשון' ואת כולנו בדרך לסגירה ולפיטורים של 425 מפרנסים", כתב ליבסקינד.

דבריו אלה עודדו את ההנהלה לפעול ישירות מול העובדים, ולא באמצעות ההסתדרות.

מעבר לירושלים

עובדי "מעריב" התבקשו להצביע בנוגע להצעת אנשיו של בן-צבי, הכוללת פיטורים של 25 עובדים נוספים ב"מעריב" וב"מקור ראשון", שיעזבו במעין תוכנית נוספת של פרישה מרצון; וכן קיצוץ שכר דיפרנציאלי מ-5% ועד ל-15% למשתכרים מעל 15 אלף שקל, כשהמשתכרים פחות מ-6,500 שקל לא ידרשו להפחתה. הובטח כי במקרה שהחברה תגיע לאיזון הנדרש במהלך 2014, יעודכן השכר חזרה.

כמו כן מבקשת ההנהלה לכנס את יתרת מערכת העיתון מתל-אביב לירושלים מיד לאחר החגים. "עובדי מעריב הוצאת מודיעין לשעבר, שיחליטו כי אינם מעוניינים לעבור לירושלים, יוכלו לסיים את עבודתם בתנאי פרישה מרצון", נכתב. יתר המחלקות יעברו מבית "מעריב" למשרדים חדשים באזור גוש דן.