800 אלף שקל משכנתא ל-20 שנה: מי הרוויח, מי הפסיד?

בדיקת AMG משכנתאות: מי שנטל משכנתא בריבית משתנה לפני 4.5 שנים הרוויח בגדול, אך כאשר הריבית תעלה - ההחזר החודשי יזנק ב-30%

הורדות הריבית במשק על ידי בנק ישראל בשנים האחרונות היטיבו מאוד עם בעלי משכנתאות הפריים - וגרמו לנוטלי המשכנתאות בריבית קבועה להצטער. בדיקה שנערכה בחברה AMG משכנתאות מראה כי הרווח של בעלי משכנתאות הפריים מגיע ליותר מ-100 אלף שקל על משכנתא של 800 אלף שקל ל-20 שנה. עם זאת, כאשר הריבית במשק תעלה - בעלי המשכנתאות בריבית משתנה יספגו פגיעה קשה.

לפי הבדיקה, מי שנטל את המשכנתא האמורה בתחילת 2009, כלומר בתחילת תהליך הורדות הריבית ע"י בנק ישראל, שילם, בראשית הדרך, החזר חודשי של כ-4,400 שקל. כעת, בעקבות הורדות הריבית האחרונות ל-1.25%, עומד ההחזר החודשי של אותו בעל משכנתא על כ-4,030 שקל בלבד - ירידה של 370 שקל בחודש. עוד עולה כי הקרן שנותרה לאותו לווה לשלם עומדת כעת על כ-660,000 שקל.

לעומת זאת, מי שנטל את אותה משכנתא בריבית קבועה (צמודת מדד) משלם היום מדי חודש לבנק 5,190 שקל במקום 4,640 שקל ששילם לפני 4.5 שנים - עלייה של 550 שקל בחודש ו-1,160 שקל יותר מעמיתו שנטל הלוואה בריבית משתנה. ומה יתרת ההלוואה שנותרה לבעל המשכנתא בריבית הקבועה? 740 אלף שקל, כלומר 80 אלף שקל יותר מהיתרה שנותרה לבעל המשכנתא בריבית פריים.

אולם, כידוע, משכנתא בריבית משתנה עלולה להתברר כמסוכנת כאשר בנק ישראל יחל להעלות את הריבית, תהליך הצפויה בשנים הקרובות. בבנק ערכו לאחרונה מבחני רגישות לבנקים ואחת המסקנות הייתה שכאשר הריבית תעלה ב-4%, היקף המשכנתאות המסוכנות יזנק פי 2 וההחזר החודשים של הלווים יקפוץ גם כן. (לסיפור המלא)

יתרה מזאת - העלאת ריבית מגיעה בד"כ במחזור צמיחה איתנה הגורר עימו אינפלציה, ומכיוון שהמשכנתאות צמודות למדד המחירים לצרכן, הרי שההחזר החודשי יעלה עוד יותר. עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות, מציין כי "עלייה בריבית מגיעה בד"כ יחד עם עלייה בקצב האינפלציה. יתכן שהנזק שייגרם לבעלי המשכנתאות (שאמנם לא יתבטא בעלייה כה דרמטית בהחזר החודשי) יהיה חמור יותר דרך התנפחות ההלוואה כתוצאה מההצמדה למדד".

ב-AMG משכנתאות ערכו תרחיש בו הריבית עולה ב-4% (בדומה למבחני הרגישות של בנק ישראל); במקרה זה, ההחזר החודשי של המשכנתא האמורה בריבית משתנה יזנק ב-30% מרמה של 4,028 שקל ל-5,257 שקל, קרי זינוק של 1,230 שקל מדי חודש.

קמינסקי אומר כי המסלול המתאים ביותר להתמודדות עם הסיכון הגבוה של הריבית המשתנה וההצמדה למדד הוא המסלול של ההלוואות בריבית קבועה לא צמודה (קל"צ), ומומלץ לקחת רכיב זה בהיקף של כ-25% מההלוואה. במסלול זה 2 הסיכונים בהלוואה - הריבית והאינפלציה - מנוטרלים. לדבריו, "אמנם הלווה רואה לפניו אחוז ריבית גבוה יותר מאשר במסלולים האחרים, אך הוא מרוויח שקט נפשי וניצול של רמת הריבית הנמוכה השוררת היום למשך שנים רבות לבוא".