תושבי גבעת עמל ב' נגד מגדלי פלאזה-תשובה

צפו בהפגנה של תושבי השכונה בת"א נגד הפרויקט: "אנחנו רוצים שהתקשורת סוף-סוף תדע מה באמת הסיפור האמיתי שמסתתר מאחורי המילה 'פולשים'" ■ פלאזה-תשובה: "בתי המשפט קבעו כי יש לפנות את המשפחות"

תושבי גבעת עמל ב' החליטו לצאת בקמפיין כנגד הפרויקט של קבוצת פלאזה-תשובה בשכונה. רק לפני שבועיים הכריזו בחברה על שיווק המגדל הראשון מתוך ארבעה שתבנה החברה על קרקע שבבעלותה במתחם והתושבים זועמים. במסגרת הפגנה שנערכה אתמול (א') בערב בשכונה בה השתתפו קרוב ל-200 איש דרשו התושבים פיצוי.

"לקחו לנו בית, בנווה-צדק, חבל על הזמן. בית 6 חדרים עם חצר ענקית. הביאו אותנו עם משאית לפה, חדר גמלים, בלי אור, בלי חשמל, בלי ביוב, בלי שירותים, שום דבר לא היה פה", אמרה אתמול לבנה רצאבי (67), תושבת השכונה. "אנחנו מתנחלים של 47', והיום הוא רוצה להוציא אותנו, בלי פיצוי, לא לדבר אתנו, הוא לא בא אלינו, לא בהצעות, לא שום דבר. כמו כל הקבלנים שעשו פה מסביב. כלום, הוא רוצה שאנחנו נצא וניתן לו את הבית, ועוד נשלם לו שכר דירה על כל השנים שהיינו פה. הוא הולך לבנות פה אולי 5 או 6 בניינים, כמו אלה במגדלים שממול, ולנו הוא לא רוצה לתת דירה אחת. 67 שנה אני גרה פה, מאיפה פלשתי? מינהל מקרקעי ישראל התחילו למכור את האדמות, יכלו לבוא אלינו התושבים שגרים פה, קודם כל התושבים, לבוא אלינו, האדמות עולות כך וכך, 20 גרוש, 40 גרוש, קודם היה לירות, מכרו לסולל בונה, סולל בונה, סולל בונה מכר לדנקנר, דנקנר מכר לתשובה, ותשובה עכשיו עושה מאתנו מה שהוא רוצה. בינתיים, הוא עושה פה השקה של הבניינים, של מה שהוא הולך למכור, הוא כבר מכר כמה דירות, ואנחנו צריכים לשבת בשקט שהוא יוכל את כל השכונה".

התושבים דורשים פיצוי וטוענים כי אף אחד לא מכיר את הסיפור האמיתי סביב השכונה.

"אנחנו מוחים על זה שקוראים לנו פולשים, אנחנו רוצים שסוף-סוף התקשורת תדע מה באמת הסיפור האמתי שמסתתר מאחורי המילה הזאת פולשים", אומרת לבנה אלפסי (47) המתגוררת בשכונה, "כל השנים אני שומעת פה ושם דברים ולא הגבנו, מציגים אותנו בצורה שלילית, ואף אחד עד היום לא שמע את האמת. אנחנו מבקשים פיצוי הוגן, אם אני יש לי 4 ילדים ואני חיה ב-3.5 חדרים, לא ביקשתי 10 חדרים, לא ביקשתי מגדל למעלה עם מנחת מטוסים, ביקשתי דירה תמורת דירה, זה מה שאנחנו דורשים".

יש לציין שלא מדובר במאבק חדש על הזכויות בקרקע בגבעת עמל ב' וכבר שנים מתנהלת סאגה משפטית לא פשוטה בין המחזיקים בקרקע לבעלי הקרקע כשבמרכזה שאלת הזכויות. בעוד הדור הותיק אכן קיבל מהמדינה הבטחה לקבלת דירה בפרויקט החדש שייבנה, מאז ועד היום מתגוררים במקום גם הדור השני ואפילו השלישי שבית המשפט דן בזכותם לאותו הפיצוי לאור תוספות הבנייה הנרחבות שנעשו במקום. בנוסף, פסקי דין שהתקבלו לאחרונה הנוגעים למשפחות ספצפיות המתגוררות בשכונה קובעים כי עליהם לפנות את השטח ואף לשלם דמי שימוש גבוהים למינהל, זאת לצד ההכרה כי פיצוי צריך להינתן.

בעוד בעלי הקרקע טוענים כי מתנהלים מגעים בין המחזיקים לקרקע לבין החברה, לגבי הפיצוי והפינוי, התושבים טוענים כי מגעים כאלו לא התקיימו טרם גיבוש ההפגנה:

"עכשיו כשהתארגנתי על האסיפה, וידעו שאני קשורה, אז אמרו לי בואי נשב אתך, כן פנו אלי השבוע, ואמרו לי, אבל אני לא לבד, יש לי פה חברים, ויש לי פה שכנים, ויש לי פה חברי ילדות וכולנו ביחד, אף אחד פה לא דואג רק לעצמו, אני לא מנהלת את המאבק הזה עם כל החברים בשביל שאני אקבל איזה וילה או באיזה מגדל למעלה, לא, אנחנו פה כולם ביחד לאותה מטרה".

מיטל להבי, חברת מועצת עיריית תל-אביב, הצטרפה אמש למפגינים וטענה כי ראוי שיקבלו פיצוי וגם מסבירה שגם התנהלות העירייה, המחזיקה גם היא זכויות במתחם לוקה בחסר: "צריך לעשות ועדת חקירה למה שקרה פה במהלך כל ה-60 שנה אחרונות. מאז שבן-גוריון הבטיח לאנשים האלה, שיום יבוא והם יקבלו פיצוי בינוי, נעשו פה עסקאות על הגב שלהם, שהכפילו את זכויות הבניה, ושילשו את זכויות הבניה, ועכשיו יש פי 10 זכויות בניה, ממה שצריך כדי לפצות אותם, ועדיין במקום לתת להם את מה שמגיע להם, שזה יחידת דיור אחת לכל משפחה, אותם משפחות שבהסכמים רשומים שהם זכאיות, במקום זה גוררים אותם לבתי משפט, משיגים כל מיני פסיקות וחלקיקי החלטות שהם לא ראויות בכלל, ובמקום להגיד אלה האנשים שישבו פה, את כל השנים האלה ומגיע להם. יש פה חברה שהייתה ממשלתית, שהייתה צריכה לפצות אותם, שמכרה את עצמה, הפריטה את עצמה, שהחברה המפורטת מכרה את עצמה לטייקון, בדרך זכתה ל-26% קומבינציה, על מה? על לעשות כלום? וזה פשוט שערורייה מה שקורה פה. בהחלט יש מקום לטענות כלפי העירייה, העירייה היא בעלת 14% מהזכויות, אין ספק שהעירייה הייתה צריכה לעמוד פה היום ולהגן על זכויות התושבים. העירייה אמורה להתייצב פה לצד האנשים, לא לצד בוני המגדלים, שלא ישרתו את האנשים שגרים פה".

לשאלה כיצד צריך להיגמר הסיפור שתחילתו בקום המדינה וסיומו לא נראה באופק אמרה אתמול להבי: "הסיפור הזה צריך להיגמר כמו שנעשה בחלקים אחרים של גבעת עמל, הייתה גבעת עמל א', ידעו לפצות אנשים. אלה שיש להם הסכם משנת 60, המשפחות הרשומות שמגיע להם יחידת דיור, צריך לתת להם יחידת דיור, הטייקון לא יינזק, כי יש לו פי 10 זכויות, העירייה לא תינזק, וסוף-סוף האנשים האלה שגרו פה שנים, כמו שהיא אומרת, עם עכברים ועם גגות אסבסט, בלי יכולת להזיז אפילו בורג בבניינים שלהם, יוכלו סוף-סוף לעבור לאיכות חיים אחרת".

מקבוצת פלאזה תשובה נמסר בתגובה: "כל העבודות בפרויקט נעשות על שטח פרטי בבעלות מלאה של היזמים. בתי המשפט קבעו כי יש לפנות את המשפחות הנמצאות במקום ובתוך כך נקבעו גם קריטריונים ברורים לפיצוי במקרים השונים. אנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות ועל-פי דין מתוך כוונה לקיים את לשון החוק ופסיקת בית המשפט בנושא, ולאפשר את הקמתו של הפרויקט שממנו ייהנו כל תושבי השכונה והעיר תל-אביב. למרות הכול, החברה פתוחה להידברות ונכונה לבוא לקראת התושבים שבית המשפט כבר הורה על פינויים, וזאת במטרה להגיע לפתרון מוסכם בין הצדדים, ולראיה, עד כה משפחות רבות התפנו בהסכמה".

מעיריית תל-אביב נמסר בתגובה: "טרם הוגשו בקשות להיתרים לבניינים עצמם במתחם, כך שאין לדעת מתי תחל הבנייה. בכל מקרה, כל היתר לבנייה במתחם, לרבות ההיתרים לחברת אלעד מגורים, ייצא בכפוף לעמידה בהוראות התב"ע החלה במקום, אשר אושרה בשנת 2005. הגורם האחראי על פינוי ופיצוי התושבים הינו קבוצת תשובה. סוגיה זו נמצאת בערכאות שיפוטיות בין התושבים לבעלי הקרקע קרוב לשני עשורים. חשוב לציין כי העירייה דרשה מתשובה ערבויות אישיות גבוהות על מנת להבטיח כי פיצוי התושבים יעשה אך ורק בהסכמתם המלאה או על-פי פסיקת בית המשפט על מנת להבטיח את זכויותיהם. אנו מאמינים שבית המשפט יפסוק באופן הוגן כלפי כל הצדדים".