אושר בטרומית: ייאסר סחר בכבד שומני של אווזים שעברו פיטום

בעמותת אנונימוס ובעמותת תנו לחיות לחיות בירכו על אישור הצעת החוק: "מעודד לראות שההתנגדות להתעללות חוצה מפלגות וזרמים"

הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת החוק לאיסור סחר בכבד שומני של אווזים וברווזים שעברו פיטום בכפייה. הצעת החוק אושרה במליאה ברוב של 59 תומכים מול 10 מתנגדים.

שרת הבריאות יעל גרמן הציגה בדיון את עמדת הממשלה, שהחליטה לתמוך בהצעת החוק. "לפני למעלה מ-15 שנים ראיתי סרט מחריד. ראיתי איך מפטמים באכזריות את האווזים, עד שהם לא יכולים לעמוד על רגליהם וללכת. מאותו רגע ועד היום אני לא אוכלת את מה שקוראים בעברית צחה פואה גרה", אמרה השרה גרמן.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הביע התנגדות להצעת החוק. גפני הדגיש כי הוא מתנגד נחרצות לפיטום ותומך באיסור מכירת כבד מפוטם, אך הביע חשש כי החוק יפגע בשחיטה הכשרה באירופה.

בתגובה, ענה ח"כ הרב דב ליפמן, יוזם ההצעה, כי הוא עומד בקשר עם הקונגרס היהודי באירופה, המנהל את המאבק למען השחיטה הכשרה, וכי הקונגרס תומך בהצעת החוק, בעקבות שינוי הנוסח מאיסור על יבוא כבד מפוטם לאיסור על הסחר בו.

בעמותת אנונימוס ובעמותת תנו לחיות לחיות בירכו על אישור הצעת החוק. "אנו מברכים את חברי הכנסת שהשמיעו קול ברור ונחרץ נגד עינוי בעלי חיים", נמסר משתי העמותות. "זה מעודד לראות שההתנגדות להתעללות חוצה מפלגות וזרמים. מטרת הפיטום היא לגרום למחלה בכבד: האווזים והברווזים מולעטים בכמויות חולניות של מזון וסובלים מדימומים וקשיי נשימה. ישראל אסרה על הפיטום, ולכן מתבקש לאסור גם על סחר בתוצריו".

הצעת החוק זוכה לתמיכת הממשלה, ואושרה בוועדת השרים לחקיקה ברוב גדול. בתחילה התעכבה ההצבעה בכנסת עקב ערר על החלטת הוועדה שהגיש השר יצחק אהרונוביץ' לבקשת שר החקלאות יאיר שמיר. התנגדותם עוררה מחאה ציבורית נרחבת ברשתות החברתיות והפגנות בתל-אביב ומול ביתו של שמיר בסביון. בסוף השבוע שעבר הודיע שמיר כי הערר יוסר.
ישראל אסרה על פיטום עופות מים כבר לפני עשור, כשבג"ץ פסק כי הפיטום מהווה התעללות בלתי חוקית. ואולם, כיוון שעד כה לא נאסר הסחר במוצר, ניתן עדיין למצוא בארץ כבד שומני המיובא מחו"ל, בעיקר מהונגריה.

"הצעת החוק מבקשת להשלים את האיסור על פיטום עופות מים, ברוח החקיקה בקליפורניה, משום שהפיטום - בין אם נעשה בארץ ובין אם נעשה בחו"ל - מנוגד לתקנת הציבור הישראלית", נכתב בדברי ההסבר להצעה.