"לפני 8 שנים אפשר היה לסיים את פרשת דן כהן אחרת לגמרי"

ביהמ"ש הרשיע היום את השופט לשעבר דן כהן בעבירות בהן הודה בהסדר הטיעון - שוחד, מירמה והפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט ■ פרקליטו, עו"ד איתן מעוז: "הוא משלם בהסדר הטיעון פרמיה גדולה מאוד על השנים שבהן לא היה בארץ"

"דן כהן משלם בהסדר הטיעון שאליו הגענו עם הפרקליטות פרמיה גדולה מאוד על השנים שבהן הוא לא היה בארץ. לפני 8 שנים אפשר היה לסיים את הפרשה בצורה אחרת לגמרי, אבל זו כבר חוכמה בדיעבד" - כך אמר היום (ה') ל"גלובס" פרקליטו של כהן, עו"ד איתן מעוז, ש"תפר" את הסדר הטיעון שאליו הגיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) עם כהן, שכיהן בעבר במשך כ-3 שנים כשופט בית המשפט המחוזי בבאר-שבע.

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, הרשיע היום את כהן בעבירות שבהן הודה במסגרת הסדר הטיעון אליה הגיע עם הפרקליטות.

נזכיר כי שלשום (ג'), וטרם שהחל להתנהל המשפט נגד כהן, הודיעה פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) כי הגיעה להסדר טיעון עמו.

לפיו ההסדר, כהן הודה בכתב אישום מתוקן בלקיחת שוחד בסך 4 מיליון שקל מחברת סימנס; ובעבירת מרימה והפרת אמונים בפרשת חברת רוגוזין, בכך שלא דיווח על קשריו עם הבעלים עזרא הראל לדירקטוריון חברת החשמל, שדנה בענייני החברה.

כמו כן הורשע כהן בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בכך שנמלט מישראל לפרו, והוא ירצה עונש מאסר של 6 שנים, ממנו תנוכה תקופת מעצרו בארץ ובחו"ל (סך-הכול כחצי שנה). כמו כן הוסכם כי המדינה תחלט 4 מיליון שקל מכספו של כהן, וכי בנוסף הוא ישלם קנס בסך 6 מיליון שקל.

הסדר הטיעון עם כהן הושג בהליך גישור שהתנהל בין עו"ד איתן מעוז לבין פרקליטות מיסוי וכללה בפני השופט דוד רוזן. את הפרקליטות ייצגו במשא-ומתן, שהתנהל בלשכתו של פרקליט המדינה משה לדור, עורכי הדין ליאת בן-ארי (פרקליטת המחוז), אורלי דורון, יהודית תירוש ואבי ארוניס.

לדברי מעוז, המשא-ומתן האפקטיבי בין המדינה לבין כהן התחיל מרגע שהוחלט שלא להסגיר את כהן, ששהה בפרו, לארץ.

"המשא-ומתן היה רצוף מהמורות ומכשלות, ובסופו של דבר, כידוע, כהן הובא לארץ למרות שלא הושלם המשא-ומתן. הוא התחדש לאחר הגעתו, ובסופו של דבר השופט דוד רוזן הציע הצעת מגשר שכולם יכלו לחיות איתה. חשוב לזכור כי הסדר הטיעון הזה הוא מורכב ונוגע להיבטים רבים שהם מעבר לשנות מאסר בכלא. יש בו היבטים כספיים, היבטים אזרחיים וכדומה".

- דן כהן הוא אדם שנחשב לגאון משפטי וכיהן כשופט מחוזי. עד כמה הוא היה מעורב במשא-ומתן להסדר טיעון?

מעוז: "דן כהן הוא באמת אדם עם אינטליגנציה חריגה, אבל דווקא בשל כך הוא הניח לי לנווט ולנהל את המשא-ומתן מול הפרקליטות ולנהל את ההליך הזה עם התערבות מאוד מועטה".

- מה איפשר בסופו של דבר את החתימה על ההסדר?

"דן כהן ניסה להביא לסיום את הפרשה הזו באופן אפקטיבי מאז 2009. מה שבסוף איפשר את ההסדר הוא שהאישומים נגדו כווצו באופן משמעותי".

כהן הואשם בעבירות של לקיחת שוחד עבור "תפירת" מכרזים לחברות בעת שכיהן כדירקטור בחברת החשמל ובסדרת מעשי מירמה נוספים. בין היתר הוא הואשם כי קיבל שוחד מחברת סימנס באמצעות מנכ"ל החברה לשעבר, אורן אהרונסון, בתמורה לקידום עסקאות רכישה בין סימנס לחברת החשמל.

כהן, שבתו היחידה אורנית הייתה נשואה לאבנר ברק, בנו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, עזב את הארץ לפני כ-8 שנים לפרו והוגדר כעבריין נמלט. המדינה עשתה ניסיונות רבים להסגירו לארץ, אך אלה נכשלו עקב תמיכת השלטון בפרו בו.

במהלך משא-ומתן להסגרתו בעת ששהה בחו"ל, הסכימה הפרקליטות לרדת ל-4 שנות מאסר בפועל בלבד ולקנס של כמה מיליוני שקלים. ירדה מן השולחן, בעקבות חילופי השלטון בפרו שאיפשרו את הסגרתו לישראל.