נעילה מעורבת בבורסה; דלק קידוחים הוסיפה 1.7%

דוח הערכת המשאבים לקידוח "כריש" מגלה הפתעה ■ הצרות של אלווריון נמשכות - ככל הנראה ימונה מפרק זמני לחברה ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-504 מיליון שקל

המסחר בבורסה בתל אביב נחתם היום (א') במגמה מעורבת. מדד ת"א 25 אומנם הוסיף כ-0.5% לערכו, אך מדד הבנקים ירד בכ-0.2%. מחזור המסחר נותר נמוך והסתכם בכ-504 מיליון שקל.

הבורסה בתל אביב נעלה את שבוע המסחר ביום חמישי בעליות שערים, בדומה למגמה שנרשמה באותו יום בבורסות העולם בעקבות דבריו של ברננקי. מדד המעו"ף טיפס ב-0.7% ונקבע על רמה של 1214.52 נקודות. מדד ת"א 100 רשם עלייה של 0.64% וסיים את המסחר על רמה של 1,096 נקודות. גם מדדי הנדל"ן והבלוטק נעלו את יום המסחר בטריטוריה ירוקה.

קרע בין צמד ראשי הבורסה בת"א - היו"ר סם ברונפלד והמנכ"לית אסתר לבנון, כשברקע חילוקי הדעות ביניהם באשר לאופן הטיפול בהצטמקות מחזורי המסחר. ל"גלובס" נודע כי היו"ר ברונפלד העביר לחברי הדירקטוריון חוות דעת, ולפיה התפקוד של המנכ"לית לבנון הוא בינוני. עוד נודע כי חברי הדירקטוריון דנו בסוגיה, ובתום דיון ממושך ורווי אמוציות החליטו להעניק ללבנון פרק זמן של כמה חודשים כדי להציג שיפור בתפקודה.

ועדת טירקל למינוי בכירים במשק בודקת חשדות שעלולים לטרפד את מינויו של הפרופ' יעקב פרנקל לנגיד בנק ישראל. על פי החשד, פרנקל מעורב, לכאורה, בפרשת גניבה מחנות בזמן שהותו בהונג קונג. המינוי של פרנקל לנגיד בנק ישראל אושר בוועדה כבר בשבוע שעבר, אולם עד עכשיו לא יצאה הודעה רשמית בעניין. אם יתברר כי מדובר במעשה פלילי, הוועדה עלולה לבטל את מינוי של םרנקל לתפקיד.

ועדת השרים לענייני חקיקה בכנסת צפויה לדון מחר בהצעה שהגיש חבר הכנסת איתן כבל ממפלגת העבודה בנוגע לייצוא הגז הטבעי. ההצעה של כבל נועדה לנסח מתווה פשרה בסוגיית ייצוא הגז, כזו שתבטיח את מילוי צרכי האנרגיה הפנימיים של ישראל ל-35 שנה לפחות.

נעבור לעולם, שם ננעל המסחר ביום שישי במגמה מעורבת. המסחר בוול סטריט ננעל ביום שישי בעליות שערים בהמשך למגמה שהתחילה להתפתח יום לפני כן. מדדי ה-S&P 500 והדאו ג'ונס טיפסו בשישי לשיאים חדשים לאחר צפירת ההרגעה ששלחו השבוע הבנקים המרכזיים, בדבר המשך התוכניות להקלה כמותית. יו"ר ה'פד' בן ברננקי הצהיר בנאום שלאחר פרסום פרוטוקולי הריבית (ביום רביעי) כי המדיניות המוניטרית המרחיבה לא תיפסק באופן אוטומטי גם אם שיעור האבטלה יירד לרמה של 6.5%.

מנגד המסחר בבורסות אירופה ננעל במגמה מעורבת עם נטייה לירידות שערים. אך הסיבה לא כך לא באה מהיבשת עצמה. כלכלנים רבים חוששים כי סין לא תעמוד ביעד הצמיחה שהיא הציבה לעצמה ונתון התמ"ג שיפורסם בשבוע הקרוב יצביע על קצב צמיחה נמוך מהצפי. לו ג'יוויי, שר האוצר הסיני שנאם ביום חמישי במסגרת השיחות האסטרטגיות עם ארה"ב, טען כי גם קצב צמיחה של 6.5% הוא "אינו בעיה גדולה". עם זאת, הוא הביע ביטחון מלא בכך שסין תשיג צמיחה שנתית של 7%, עדיין מתחת ליעד הצמיחה שעומד על 7.5%.

ונסיים עם סוכנות דירוג האשראי פיץ' שהורידה ביום שישי את דירוג האשראי של צרפת, בכך איבדה הכלכלה השנייה בגודלה בגוש האירו את הדירוג המושלם האחרון שהיה לה. פיץ' הורידה את הדירוג בדרגה אחת ל-(+AA) מרמה קודמת של (AAA). בסוכנות מציינים את העלייה בשיעור האבטלה, הגידול בגירעון והירידה בתפוקה כסיבות להורדת הדירוג.

הפתעה ב"כריש"

הצרות של אלווריון נמשכות גם היום. קבוצת עובדים בחברה הגישו היום בקשה דחופה למינוי מפרק זמני לחברה. הבקשה הוגשה לבית המשפט המחוזי בתל אביב על-ידי עו"ד אופיר רונן. הדיון בבקשה יתקיים מחר בבוקר, יחד עם הדיון בבקשת הנושה, בנק Silicon Valley (SVB) לכינוס נכסים. (לסיפור המלא)

חברת החשמל מתכוונת לרכוש גז טבעי ממאגר "לוויתן" בעסקה שהיקפה נאמד במיליארדי דולרים. ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל החברה, אלי גליקמן, הנחה בימים האחרונים את אנשי מנהל דלקים בחברה, בראשות שמשון ברוקמן, להיערך לפתיחת מו"מ לרכישת הגז מול השותפים במאגר לוויתן, נובל אנרג'י, קבוצת דלק ורציו .

דוח הערכת המשאבים לקידוח "כריש" מגלה הפתעה: כמות הקונדנסט שנמצאה בקידוח "כריש" כמעט ושווה להיקף חביות הקונדנסט במאגר "תמר" (כ-13 מיליון חביות) כאשר מאגר תמר גדול פי חמישה מ"כריש". בסה"כ, ב"תמר", "לווייתן" ו"כריש" ישנם על פי דוחות הרזרבות כ-60 מיליון חביות קונדנסט. על פי דוח הערכת המשאבים של חברת NSAI שפירסמו היום השותפות במאגר "כריש" דלק קידוחים ואבנר , באומדן המשאבים הטוב ביותר נמצאו משאבים מותנים בהיקף של TCF 1.3 של גז טבעי. בנוסף, מכיל המאגר בהסתברות גבוהה עוד TCF 0.5 (משאבים מנובאים, פרוספקטיביים) של גז טבעי - בסה"כ TCF 1.8.

בנק הפועלים דיווח בחמישי בבוקר כי דירקטוריון הבנק קיבל החלטה לחלק לבעלי המניות דיבידנד במזומן בהיקף של 92.2 מיליון שקל או 7 אגורות למניה, וזאת לאחר שקיבל את אישורו של הפיקוח על הבנקים. היום הקובע לצורך קביעת זכאותם של בעלי המניות לקבל את הדיבידנד הנ"ל יהיה ה-22 ביולי ויום התשלום - 5 באוגוסט.