בדיקה ברשתות השיווק: הליכה של 265 מטר יכולה לחסוך 100 שקל

צרכנים רבים מחפשים מבצעים, אך לא מטריחים עצמם לנסוע עוד כמה קילומטרים לסופרמרקט זול יותר ■ בדיקת המועצה לצרכנות מגלה כי קילומטרים ספורים מתבטאים בחיסכון של מאות שקלים לקנייה - כאשר רמי לוי זול, ושופרסל יקרה

הורגלנו כבר שרשתות השיווק העירוניות יקרות יותר. רוצים לקנות קרוב לבית? שלמו יותר - זו המשוואה. אלא שמבדיקת המועצה לצרכנות שמובאת כאן עולה כי במאמץ מינורי למדי אפשר לחסוך אלפי שקלים בסל הקניות המשפחתי.

עו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, מעריך כי ניתן לחסוך כ-5,000 שקל בשנה בסל הקניות המשפחתי - "אם בוחרים את הסניף המשתלם ולאו דווקא ברשת כלשהי".

אז כמה תחסוך נסיעה קצרה של 3-4 קילומטרים כדי לעבור מסניף עירוני של רשת מזון לסניף מוזל שנמצא בקרבת מקום? מבדיקה שביצעה סיירת המועצה לצרכנות (סמ"ל) עולה כי החיסכון מגיע אפילו ל-160 שקל במחיר סל של 40 מוצרים - מה שכמובן יכול להכפיל ולשלש את עצמו בהתאם לכמות המוצרים שנכנסים לעגלה.

מדובר בבדיקה מקיפה ביותר, הכוללת כ-160 סניפים של רשתות בכל רחבי הארץ, ולכן תוצאותיה מלמדות הרבה על התנהלות הרשתות ועל הרגלי הקנייה שכדאי לצרכנים לאמץ.

כך, לדוגמה, עלה פער גדול מבדיקת המחירים בסניף רמי לוי בבאר-שבע לעומת סניף שופרסל שלי (יעלים): הפערים בין מחירי הסל עמדו על 39% - בהחלט שיעור לא מבוטל ששווה להטריח את עצמכם עבורו למרחק של 3 ק"מ.

במקרים מסוימים אפילו לא צריך להתאמץ יותר מדי: בדיקה של מחירי סניפים הממוקמים במרחק של 265 מטר בלבד, הניבה חיסכון של 23% שהיווה 100 שקל במחיר הסל בין סניף טיב טעם לסניף של רמי לוי בקריית חיים.

בדיקת סיירת המועצה כללה 50 ערים שונות, שבהן נבדקו מחירי סל מוצרים המכיל 40 מוצרים, בהם מוצרי חלב, סלטים, קפה, חטיפים, ירקות ופירות טריים, שימורים, שתייה קלה, מוצרי ניקיון וטואלטיקה ועוד.

100 שקל ב-5 דקות

ב-10 הערים שבהן נמצאו הפערים הגבוהים ביותר מדובר בחיסכון של 100-150 שקל בין שני סניפים הממוקמים במרחק של קילומטרים ספורים זה מזה, כשלפעמים מדובר בסניפים של אותה הרשת.

בתל-אביב, למשל, מי שיטריח את עצמו וינוע במרחק של 2.2 ק"מ בין סניף שופרסל שלי באבן גבירול לסניף שופרסל דיל בקניון עזריאלי, יכול לחסוך כ-111 שקל, שהם 22% ממחיר הסל שנבדק (ובמקרה הזה גם יהנה מחניה סמוכה לסופר).

גם בראשון-לציון נמצאו פערים של ממש: במרחק של 3 ק"מ בין סניף מגה בעיר (נווה כרמית) לבין מחירי סניף יינות ביתן (אזור תעשייה ישן) עלו פערים של 22% בין מחירי הסלים, פערים אשר גילמו חיסכון של 100 שקל במחיר הסל.

גם תושבי רמת-גן יכולים לחסוך: הפער בין הסל הזול ובין הסל היקר, בין סניפי שופרסל שלי (רחוב הירדן) לבין סניף רמי לוי, הממוקמים במרחק של כ-5 ק"מ זה מזה - עמד על כ-150 שקל, שהיוו 33% ממחיר הסל.

במרחקים כאלה, אפילו מחיר הדלק לא מהווה שיקול.

43% בין הזול ליקר

מעבר לפערים גדולים במחירים בתוך אותו אזור גיאוגרפי, מגלה הבדיקה פערים עצומים בין הסל הזול ביותר ובין הסל היקר ביותר. בשבועות האחרונים הפער הולך וגדל, והוא עומד כיום על כ-43%, המהווים כ-182 שקל בסל המכיל 40 מוצרים בסיסיים.

והיכן נמצא הסל הזול בבדיקה? גם הפעם, כמו בבדיקות קודמות, הסל הזול נמצא בסניף רמי לוי בבאר-שבע, ומחירו עמד על 427 שקל.

בין 10 הסניפים הזולים נמצאים 8 סניפים של רמי לוי, כשבמקום השני מדורג סניף "יש" בנתיבות עם כ-432 שקל.

את רשימת 10 הסניפים הזולים סוגר סניף שופרסל דיל במגדל-העמק, שם מחיר הסל עמד על 463 שקל.

את רשימת הסניפים היקרים פותח סניף שופרסל שלי בתל-אביב (איכילוב ואבן גבירול) עם סל שמחירו כ-610 שקל. 6 מתוך 10 הסניפים ברשימת היקרים הם סניפי שופרסל שלי.

במקום השלישי ברשימה זו ממוקם סניף הרשת המתרחבת סופר באבא, עם סל שהסתכם בסך של 600 שקל. בסניף טיב טעם בתל-אביב הסל הסתכם ב-594 שקל, במגה בעיר בכפר-סבא אותו סל הסתכם ב-589 שקל, ואת רשימת 10 הסניפים היקרים סוגר דווקא פורמט מוזל של שופרסל: מדובר בסניף שופרסל דיל בטבריה, שבו הסל עמד על 585 שקל.

לשם השוואה - בבדיקה שנערכה באמצע חודש יוני (19.6), עמדו הפערים בין הסל הזול ליקר על כ-30%. גרף הפערים מושפע ככל הנראה גם ממבצעים נקודתיים שיכולים להטות את הכף לכאן או לכאן: בחודש מארס, סמוך לחג הפסח, הפערים הגיעו לשיא - 47% בין הסל הזול ובין הסל היקר ברשתות שנסקרו.

השפל בין הפערים נרשם לאחר פסח: בסקירת מחירים שנערכה ב-20.4 השנה נמצא פער של 26% "בלבד" בין הסל הזול ובין הסל היקר.

פערים גדולים בין סניפי אותה רשת

בנוסף, קיימים פערי מחירים גדולים בין סניפים שונים של אותה רשת. מנתוני המועצה לצרכנות עולה כי שופרסל "מובילה" בנושא זה.

■ שופרסל - 25%: הפערים מגיעים ל-25% בין סניפי תת-הרשתות. לדוגמה, 549 שקל בסניף "יש" בתרשיש בשוהם, לעומת 432 שקל בסניף "יש" בנתיבות. גם בין סניפי שופרסל דיל פערים דומים: סך הסל בסניף דיל הממוקם בטבריה עמד על 585 שקל, לעומת 463 שקל בשופרסל דיל במגדל-העמק.

■ מגה - 14%: גם במגה המחירים אינם אחידים. בקניון ערים בכפר-סבא מחיר הסל עמד על 588 שקל, לעומת 517 שקל בסניף מגה בקדימה - פער של כ-14%.

■ רמי לוי - 13%: הפערים מתונים יותר, אולם עדיין משקפים את מלחמות המחירים הנקודתיות שמאלצות את הרשתות להוריד מחירים בהתאם למהלכים של המתחרים: בתלפיות היה הסניף שבו נמצאו המחירים היקרים ברשת של לוי, כשהסל הסתכם ב-482 שקל. אותו סל בסניף של רמי לוי בבאר-שבע עמד על 427 שקל - פער של כ-13%.

מאמץ קטן
 מאמץ קטן

הזולים והיקרים
 הזולים והיקרים

פערי מחירים
 פערי מחירים