איך באמת מנתחים גרף?

ניתוח טכני: מהו גרף שבועי, מהי מגמה, ומה עם הממוצע הנע?

במשך השנים הרבות (איך שהזמן רץ...) שאני כותב טור זה, קיבלתי אינסוף פניות בדבר הניתוחים שאני מציג. כאלה השואלות למה אני קובע כאן, או שם, רמת מחיר חשובה, או מדוע אני מסיק מסקנה זו, או אחרת, מן המוצג. כמו כן, פניות מגיעות, ושואלות, על מהות האלמנטים הטכניים עצמם, ואיך ראוי להשתמש בהם.

מפעם לפעם, אני אכן מנסה להבהיר את דרך הפעולה שלי, אבל בסקירה זו אנסה לתת תמונה מקיפה, ומפורטת יותר. כבסיס לעניין רחב כל כך, נשתמש הפעם בגרף שבועי של מדד המניות הישראלי, יתר 50, המאוכלס במניות מן השורה השלישית, דהינו כאלה שלא נכללו במדדי ת"א 100 או ת"א 25:

משה שלום יתר
 משה שלום יתר

מהו גרף שבועי?

זהו גרף שבו כל נר, או עמודה, מציג את הפעילות של שבוע שלם. זה אינו גרף, כפי שחלק חושבים, המציג את מה שקרה במשך שבוע אחד בלבד, בנכס המדובר. למעשה זהו דווקא גרף ארוך טווח כמו שניתן לראות כאן.

מהי המגמה?

המגמה הכיוונית נקבעת על ידי סדרה רציפה של שיאים ושפלים עולים, או יורדים, כאשר ההגדרה הרשמית, למגמה קיימת, תעשה על פי זוג כאלה, לפחות. כאשר זה אינו קורה, נקרא למגמה דשדוש. בגרף המצורף ניתן לזהות בבירור שהמגמה עולה, וזאת במסגרת תעלה שגבולותיה ירוקים (1 סגול), וכאשר הגבול התחתון שלה מחבר את השפלים העולים.

למה קווי מגמה חשובים?

בנוסף לקו המגמה הטריוויאלי, המחבר את השיאים, או את השפלים (על פי הכיוון של המגמה הנוכחית), אני נוהג לציין קווי מגמה חשובים, ששבירתם מטה, או פריצה מעליהם, ייחשבו לאירוע משמעותי במיוחד. כאן, יש שניים כאלה, בכחול. חשיבותם נובעת מן הזמן שהם בתוקף, וממהות התנועה שהם תוחמים (2 סגול).

מהי מהות אזורי התמיכה וההתנגדות (קווים אופקיים צהובים)?

למעשה, מצוירים כאן קווים אופקיים, אבל חשוב לזכור שהם למעשה מייצגים אזורים, סביב המספר שבקופסא. תמיכה והתנגדות הם אזורים בהם המחיר שינה כיוון, ולכן, חשיבותן תלויה בכמות הפעמים שזה קרה, ובזמן שהקו נמצא בתוקף. ככל שהרמה חשובה, כך הסיכוי שהיא תעצור, שוב, את המחיר בתנועתו.

בגרף המוצג, 537 הוא אזור השיא, בו נמצאת התנגדות ברורה, ובה נקבעה פסגה כפולה של הטווח הקצר. דוגמא נוספת ניתן לראות סביב 381, כרמת תמיכה חשובה ביותר, עקב כמות הפעילות שנעשתה שם היסטורית.

ומה עם הממוצע נע?

עבורי, ממוצע נע 25 שבועות מייצג את ההפשטה הטובה ביותר של תנועת המחיר, בטווח המוצג כמובן. מדוע? כי 40 שבועות (200 יום) נחשב לממוצע הנע של הטווח הארוך, 10 שבועות (50 יום) נחשב לממוצע הנע של הטווח הבינוני, ולכן 10+40, חלקי שתיים, נותן לנו 25, המשלב, לדעתי, את הטוב מכולם. שימו לב כמה הוא תוחם יפה תנועה מגמתית, וזה המקסימום שניתן לבקש מן האינדיקאטור הזה (כאן בשחור).

אינדיקטור כניסת הכסף (3 סגול) במקום מחזור?

זה זמן מה החלטתי להחליף את תצוגת המחזור הפשוט, וכל מה שניתן להסיק ממנה ב-CMF, המוצג כאן. יכולת אינדיקטור זה לנתח את המחזור, ביחד עם התנועה, על מנת לכמת כניסה, או יציאה, של כסף מן המדד מועיל הרבה יותר בעיני מאשר הגרסה הקודמת.
במקרה שלפנינו, אנו רואים משהו שמחזיקי המדד אינם רוצים לראות, והיא סטייה שלילית בין המגמה במחיר, וכניסת הכסף. מקרה כזה, מרמז על שלב פיזור סחורה, בו ה"חכמים" מוסרים את הסחורה לציבור הפחות חכם, המגיע בדרך כלל בסיום מהלך אסרטיבי במיוחד.

וחביב הקהל: אינדיקטור המומנטום (Macd) (4-5 סגול):

זהו האינדיקטור האהוב עליי ביותר לצורך קביעת כוחה של התנועה המגמתית. הקו הכחול הוא האינדיקטור עצמו, והוא מחושב על בסיס הפרש של שני ממוצעים נעים אקספוננציאלים. באופן פלא של ממש, ה-Macd מתריע לנו, לפני הזמן, על אירועים חיוביים, או שליליים, שיכולים לקרות במחיר. זאת על ידי סטיות או תבניות.

לדוגמא, לפנינו מצב של הגעה לקו מגמה של האינדיקטור עצמו (4 סגל), כאשר שבירה מטה שלו תתריע על שלילה לפני שנוכל להסיק מסקנה שלילית ברורה במחיר. ההיסטוגרמה (ב 5 סגול), המהווה את ההפרש בין ה-Macd, וממוצע נע שלו, תתריע גם היא על ידי שינוי כיוון, או שינוי צבע, וזאת כנגזרת שנייה מקדימה עוד יותר של מה שאמור להיעשות במחיר.

לגבי כל האינדיקאטורים חשוב לציין: הם מספקים אך ורק אתראות, ואזהרות, ותו לא. פעילות מעשית חייבת להיעשות על פי מה שקורה בפועל בנכס עצמו, ובמגמתו, כי יהיו מקרים שבהם האתראות לא יצביעו על משהו שיקרה בסופו של דבר.

לסיכום

המחיר, ומגמתו (הנקבעת על ידי שיאים ושפלים) הם העיקר, תמיד. קווי המגמה, קווי התמיכה וההתנגדות, ממוצע נע, וכו... כל אלו גבולות גזרה, שחצייתם, או ההגעה אליהם, מהווה אירוע חשוב, אבל לא מכריע כמו המגמה עצמה.

במקרה של מדד היתר, מעבר מעל ל-537 תאשר שוב את המגמה העולה, כאשר שיא נמוך משם, או שפל נמוך מ-461, ישנו את ההגדרה הרשמית של המגמה החיובית הקיימת כרגע.

ירידה מתחת ל-500, ועל ידי כך ירידה מתחת לגבול התחתון של התעלה, ביחד עם שבירה של התמיכה ב-503, ושבירה מטה של הממוצע הנע 25 שבועות, כל אלו יהוו אזהרות חמורות, והגברה רצינית של הסיכוי לשינוי שלילי.

האינדיקטורים של כניסת הכסף, ושל המומנטום נותנים סימנים שונים, עדיין. הראשון מציג כבר סטייה שלילית, כאשר השני מאיים לחצות קו מגמה חשוב שלו. בכל מקרה, שניהם אינם אופטימיים כפי שניתן היה להתרשם מן המחיר בלבד.

אני מקווה שסקירה קצרה זו עזרה למלא קצת מן החסר, וביחד עם איחולי ההצלחה הרגילים, אני רוצה שוב להזכיר את שלושת רגלי ההצלחה, כפי שאני רואה אותם: שיטה ברורה לזיהוי הזדמנויות, כללים נוקשים של ניהול כסף, ומשמעת חזקה ליישם את שניהם. שבוע טוב.