צפו לקפיצה בבורסה

אלה ש"שומרים" שהמעו"ף לא יזוז ייאלצו לשחרר את הקפיץ

קשה להתעלם מהצייתנות של מדד ת"א 25 במהלך עשרת החודשים האחרונים. אסור לרדת מתחת 1,180 הנקודות ואין לטפס מעל 1,250 נקודות, מבלי להתייחס לשווקים מעבר לים, לחזרת הודאות הפוליטית עם הקמת הממשלה כמו גם למהלכיו האגרסיביים של פישר בהורדת הריבית המפתיעה.

נראה שכח עליון מנווט את המדד בנחרצות, ואכן מדובר בכוחות עליונים. ישנם אלו שמוכנים לזרוק כסף גדול, לרכוש בירידה ולמכור בגבול העליון כל כמות שתידרש, רק כדי לשמר את המדד בתחומו. השומרים של מדד ת"א 25 הם שחקני המעו"ף, אותה קבוצה של פעילים שמוכרים ביטוח (אופציות) מפני שינוי בשער המדד, ומכאן יש להם אינטרס מובהק למנוע את קיום האירוע הביטוחי.

בשוק יעיל וחופשי, אותם שחקנים לא מסוגלים להשפיע על השער לאורך זמן, ובשנים עברו פעילותם באה לידי ביטוי רק בימי פקיעת האופציות. אולם דלילות המסחר בת"א בשנתיים האחרונות הביאה את שיעור המניפולציה לשיאים חדשים, ובסביבה שכזו יכולים השחקנים להשפיע יותר ללא הקצאת משאבים נוספים, והתוצאה ידועה לכולם.

אך אליה וקוץ בה. הדשדוש המתמשך מקטין את ההתעניינות במדד ת"א 25 ורבים כבר הכריזו על מותה של הבורסה באחד העם. היעדר העניין מקטין את הביקוש לאופציות ומחירן קטן והגיע השבוע לשפל של כל הזמנים, ומכאן כדאיות מכירת הביטוח ע"י השחקנים הולכת ונשחקת.

כמו כל עסק, עסקיהם של השחקנים בנויים מהכנסות, הוצאות ורווח בשורה התחתונה. ההכנסות נצברות מפרמיית הביטוח שמתקבלת מרוכשי האופציות, וההוצאות כוללות את ההחזר למבוטחים ביום הפקיעה ואת עלות המניפולציה המושקעת במדד.

הפגיעה הדרמטית בסעיף ההכנסות בגין מכירת האופציות פוגעת בעסקיהם של שחקני המעו"ף, שכן מחירן הנמדד ע"י נתון סטיית התקן הגלומה (VIX) הגיע השבוע לשפל היסטורי של 10.2%. ברמות תמחור אלה כדאיות ביצוע המניפולציה לשימור המדד הולכת ופוחתת עד לנקודת האיזון, שממנה והלאה ייאלצו השחקנים לשנות אסטרטגיה ולשחרר את השוק לחופשי.

עסקי הביטוח נשענים על מודלים סטטיסטיים לצורכי ניהול הסיכונים, וגם הם לא יוכלו לספוג את הירידה בתמחור האופציות. כשמחיר הביטוח יורד מתחת לרמה שמצדיקה את לקיחת הסיכון של המבטח, הוא ייאלץ לעצור עד שהמחיר יעלה לנקודת שיווי משקל חדשה במפגש בין ביקוש להיצע.

במוקדם או במאוחר ישוחרר מדד ת"א 25 לחופשי והוא ישלים את הפערים משוקי העולם ומממדי היתר ות"א 75 שהניבו 11%-23% מאז תחילת השנה. מניות הבנקים לא יסחרו עוד ב-75% משווי הונם העצמי ומכפילי הרווח של החברות המובילות ישובו לרמת תמחור ראויה.

חוסר העניין שבר השבוע שיאים והוא דווקא מאותת על השחרור הקרב של הקפיץ.

* אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות

* eldar@astrateginvest.co.il

* האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד