להגדיל את התלוש

רוצים לבקש מהבוס העלאת שכר? הנה כמה דברים שצריך לשים לב אליהם

אם נשאל עובדים סביבנו אם הם ראויים להעלאת שכר, נגלה שרובם סבורים שכן, אך בכל זאת רבים יוצאים משיחות השכר שפופים ומתוסכלים, במיוחד אחרי שהתאמצו להרשים את המנהל.

פעמים רבות העובדים שמשקיעים ולא מתוגמלים פשוט לא משקיעים במה שנחוץ. בפועל, כשמנהל צריך לשקול העלאה לעובד, הוא מתייחס לתוצאות ולא למאמצים. ובשביל תוצאות, לא מספיק להיות העובד שקל לחבב, ולא תמיד נחוץ להשקיע בתרומת שעות נוספות ובקבלת הנחתות בחיוך.

לא קופאים על השמרים

לא כדאי להשקיע "פוז גז בניוטרל" בלי לקצור שום פרי, אבל זה בוודאי לא אומר שאפשר להיכנס למוד המתנה ותפילה לקראת שיחת השכר הבאה. עובד שרוצה להרוויח יותר צריך לפעול כדי לגרום להעלאתו להיות יותר סבירה ומתבקשת. הוא לא יכול להרשות לעצמו לקפוא על שמריו עליו לחשוב ביצירתיות, כעצמאי, ולחפש ללא חת דרכים להתפתח.

כעת יקום ויגיד לי עובד מסור: "נו, התפתחתי! העשרתי את הידע שלי פי כמה מאז שהתחלתי לעבוד כאן". אך טעות בידיו: לא התפתחותו האישית מעניינת את מנהלו, כי אם זו שמניבה צמיחה ורווח לסביבתו, ואם אפשר לארגון כולו. הרי השאלה הראשונה שלומד מנהל צעיר לשאול את עצמו היא "What's in it for me?", וגם בריאיון עבודה אף אחד לא ישמח לשמוע ממועמד "התחום מעניין אותי" ו"אני רוצה להתפתח". רוצה להתפתח? נפלא, אבל שתהיה זו התפתחות שתוביל להתפתחות הארגון.

לכן, עובד רציני צריך לשאול את עצמו: באילו דרכים אני יכול להעלות את הרווחים שאני מניב לארגון?

סוגים שונים של ערכים מוספים

כמו עצמאי, גם העובד השכיר צריך להיות ראש גדול ולייצר ערכים מוספים שמבדלים אותו מאחרים, שמניבים רווחים, ושאפשר לגרום לממונים להכיר בהם ולרצות לשלם בעבורם. הם יכולים להיות מקצועיים, בין-אישיים וכספיים. מה שחשוב תועלתם לארגון כולו. ערך מוסף מקצועי יכול להיות, למשל, עובד שיוזם את השתתפותו בקורס מקצועי, תוך שהוא מציע לקיים לאחריו הדרכות לאחרים שלא נכחו בקורס. קורסים אמנם עולים לארגון כסף, אך זול יותר לשלוח רק עובד אחד אחראי לקורס, שהוא גם בעל כישורי הדרכה ורצון טוב.

ערך מוסף בין-אישי הוא, לדוגמה, התמודדות מוצלחת עם דמות קשה (מנהל או לקוח) שאף עובד אחר לא מסוגל להסתדר עמה, וערך מוסף כספי הוא, כמובן, ייעול וחיסכון לארגון. במצב האידיאלי, הערכים המוספים השונים המקצועי, הכלכלי והבין-אישי מתערבבים זה בזה. כך סיפר לי לא מזמן שף במסעדה מצליחה: "כשהגעתי לכאן הבחנתי בבזבוז נוראי של חומרי גלם יקרים. בשנה הראשונה לא היה לי זמן להתעסק בזה, אבל אחרי כשנה לקחתי על עצמי את האחריות על הקשר עם הספקים. כך צמצמתי משמעותית בעודפים שהיו נזרקים, ואחרי כמה חודשים כבר היה לי מה להציג לבעלים. בנוסף לזה, ייעלתי את חלוקת העבודה בצורה הגיונית ומסודרת יותר, וכפועל יוצא, עם הזמן הזדקקנו לפחות כוח אדם במשמרת וחסכנו המון בחישוב שנתי".

ספר לבוס שלך משהו שהוא לא יודע

למרות כל זה, אי אפשר לייצר ערכים מוספים ולצפות שהמנהל יבחין בהם. נקודות מבטם של העובד והמנהל לעד תהינה שונות זו מזו, ולכן על העובד להאיר את עיני מנהלו. איך עושים זאת? מחדשים לו: מביאים דווקא את הידע, היכולת או הרעיון שאינם מנת חלקו. לא כל מנהל אוהב שמובילים אותו, אבל רוב המנהלים אוהבים עובדים בעלי ראש פתוח, אוזניים כרויות וכושר יוזמה. למשל, גם בעל תפקיד ספציפי כמתכנת, שאינו נדרש לחשוב "עסקית" ולעסוק בשיווק ומכירות, יכול להעשיר את הידע המקצועי שלו לא רק בתחום עיסוקו. הוא יכול ללמוד ולעקוב כל הזמן אחר מודלים עסקיים שונים וחדשניים לשיתופי פעולה מעניינים, לפילוח המוצרים ולאופן הצגתם לקהלי היעד השונים, וכיו"ב.

לאחר מכן, יוכל לרתק את מנהלו כשיספר לו על המודל העסקי החדש שלמד עליו, שלא במקרה "מתאים בדיוק למוצר שזה עתה ייצרו". אם זה אכן רעיון עסקי מבריק, למנהל לא יהיה משנה שמי שהציע אותו הוא לא איש השיווק של הצוות. העיקר שהאיר את עיניו וחשף אותו לידע מעניין, חשוב, פרקטי וראשוני, שהוא עצמו לא ידע קודם לכן.

חשוב לזכור: זה פשוט לא יעבוד אם הרעיון לא יהיה בדיוק אבל בדיוק זה שמקדם את מטרותיו ועונה על צרכיו של המנהל. והעובד הוא זה שצריך לדאוג לכך שלמנהל יהיה ברור מדוע הוא כל כך נחוץ לו, אחרת הוא ישיב ב"אחשוב על זה", וימשיך לחשוב שנתיים.

לפני שיחת השכר, בדקו שבידיכם:

- רווחים שהנבתם לארגון

- הוצאות כספיות מן העבר שחסכתם לארגון

- פידבק שבע-רצון מלקוחות שבטיפולכם

- דוגמאות להתמודדויות קשות או בעיות שהצלחתם לפצח

- דוגמאות למוצרים או שירותים ששיפרתם

* יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה באינספור תהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם.

פניות ליעל מהודר יש לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.