האם חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה יגן גם על טרנסג'נדרים?

עפ"י הצעת חוק של מרב מיכאלי, לסעיף האוסר על מעסיקים להפלות בשל היבטים אישיותיים, יתוספו המילים "זהות מגדרית" ■ ההצעה נפלה בוועדת השרים לחקיקה

האם חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה יגן גם על טרנסג'נדרים וטרנסג'נדריות מפני אפליה על-ידי מעסיקים? כך, לפחות, הוצע בהצעת החוק שיזמה ח"כ מרב מיכאלי (העבודה), אולם ההצעה נפלה היום (א') בוועדת השרים לענייני חקיקה.

על-פי התיקון המוצע לחוק, הקרוי "איסור אפליה בשל זהות מגדרית", בסעיף האוסר על מעסיקים אפליה מחמת היבטים אישיותיים שונים, לרבות "מחמת מינם", יתוספו המילים "זהותם המגדרית".

על הצעת החוק חתמו, מלבד ח"כ מיכאלי, גם חברי הכנסת סתיו שפיר, אבישי ברוורמן, אראל מרגלית, מיקי רוזנטל, חיליק בר, יצחק הרצוג, שלי יחימוביץ, זהבה גלאון, אילן גילאון, ניצן הורוביץ, מיכל רוזין, דב חנין, קארין אלהרר, פנינה תמנו-שטה, רות קלדרון, עליזה לביא, עפר שלח, רונן הופמן, עדי קול, תמר זנדברג ועמרם מצנע.

על-פי דברי ההסבר לחוק, "אצל מרבית האנשים יש הלימה בין המין הביולוגי (זכר/נקבה) ובין זהותם המגדרית (גבר/אישה), אולם בני ובנות אדם שחשים חוסר הלימה בין מינם למגדר המצופה מהן/ם להשתייך אליו, ויש בחזותם החיצונית או בהתנהגותם סממנים המשקפים חוסר הלימה, חשופים פעמים רבות לאפליה והטרדות. הצעת החוק באה להרחיב את איסור האפליה ולהגן על מי שמופלה בשל מגדר שאינו תואם נורמות חברתיות מסוימות".

לדברי ח"כ מיכאלי, "אלה שהופעתם המגדרית לא תואמת את המין שבו נולדו, הם מיעוט שעדיין סובל מאפליה קשה, אפילו יחסית לקהילה הגאה שהולכת ומתקבלת כשווה, אך עדיין סובלת מאפליה בחברה הישראלית.

"חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה כבר מגן על הומואים ולסביות, אבל עדיין לא על המיעוט של טרנסים וטרנסיות, המופקרות כיום לאפליה. התיקון שלי לחוק בא להגן עליהם. עובדה היא שח"כים וח"כיות רבות חתומות על הצעת החוק, שאין ראוי ממנו".

כאמור, ההצעה נפלה היום בוועדת השרים לענייני חקיקה. (פ/1336/19).

מהאגודה למען הלהט"ב נמסר בתגובה: "אנו מברכים על הגשת הצעת החוק, הקובעת כי בכל מקום בחוק בו יש איסור אפליה על רקע דת, גזע ומין, יתוספו המילים נטייה מינית וזהות מגדרית. הצעת חוק זו שהגיש ח"כ עופר שלח (יש עתיד), ושתוחל על כל החקיקה הקיימת בישראל, תבהיר באופן גורף כי אין להפלות אף אדם על רקע היותו להט"ב; ואנו מקווים ומצפים לתמיכה גורפת של חברי מפלגות הקואליציה והאופוזיציה בהצעת חוק זו".