עדיף היה למי עדן לחכות

השקת מסנני המים, שנעדרת כרגע ערך מוסף, עלולה להיות צולעת

ההחלטה של חברת מי עדן להשיק את מסנני המים הביתיים שלה תחת אותו מותג - מי עדן פיור - אינה דבר של מה בכך, והיא כרוכה בסיכון ובלא מעט מכשולים. לצד מכירת מים מינרליים בבקבוק, מי עדן משווקת ברי מים מינרליים לבתים - פעילות הנמצאת בנסיגה, בשל התרחבות השימוש במסנני מים ביתיים.

מי עדן ביקשה לחסוך את הוצאות העתק הכרוכות בבניית מותג חדש, והיא מבקשת לנכס לפעילות החדשה את הערכים שמהם נהנה המותג מי עדן. נראה גם שבמי עדן העריכו כי הסיכוי לבנות מותג חדש בטווח סביר מול עוצמת המותג של תמי 4, אינו גבוה. החיסכון הזה עלול לעלות לה בבלבול הצרכן, ויש לו גם פוטנציאל פגיעה בעת משבר.

לדברי מנכ"ל מי עדן ישראל, יריב שפירא, כשאותו צרכן ישאל איזה פתרון עדיף ואיזה פתרון יעניק לו את המים האיכותיים ביותר, נציג החברה ישיב לו כי "שניהם איכותיים". זאת, בזמן שהמתחרים ישכנעו אותו שפתרון המסנן הביתי עדיף על כדי מים.

אבל הבעיה העיקרית עם המותג האחיד היא דווקא בעיתות משבר. בפברואר ובמארס 2009 נאלצה מי עדן להפסיק את פעילות הייצור בעקבות חריגות מהתקן המיקרוביאלי במי המעיין. ההפסקה הממושכת הביאה לאובדן הכנסות של עשרות מיליוני שקלים בתוך זמן קצר, ומי עדן התקשתה להתגבר על המשבר שפגע קשות בתדמית המותג. ב-2010 שוב אירעו חריגות בתקן המיקרוביאלי, ומי עדן נאלצה להפסיק שוב הייצור, אם כי לזמן קצר.

אם מי עדן תחווה משבר נוסף כזה, סיכון שסיכוייו עולים בחורף קשה, הרי שתפיסת המותג החיובית עלולה להתהפך בין-רגע ולפגוע גם בפעילות החדשה.

בעיה נוספת היא שמי עדן נכנסה היום (א') לשוק רשמית, אך לעת עתה היא משווקת רק את המכשיר הבסיסי, הדומה ביתרונותיו למתחרים שכבר נמצאים במבצעי מכירה. מי עדן לא מתכוונת לשחק בזירת המחיר, ולכן ההשקה הזאת, שנעדרת כרגע ערך מוסף, עלולה להיות צולעת.

המסר לצרכן - שלפיו יש לחברה משהו טוב להציע לו, אבל הוא יגיע לשוק רק בעוד כמה שבועות - לא משחק לטובתה של מי עדן, והיה אולי מוטב לחברה אם הייתה דוחה את ההשקה בכמה שבועות ומתחילה אותה ברגל ימין.