עו"ד לרשות המסים: גבו מע"מ מגוגל ופייסבוק - או שאפנה לבג"ץ

עו"ד גיא אופיר דורש ממנהל רשות המסים להתחיל לגבות מע"מ מחברות הענק הזרות הפועלות בישראל - גם 7 שנים אחורה ■ טוען: "רשות המסים עדיין פועלת לפי 'מבחן מיקום השרת' - מבחן שנקבר סופית בבית המשפט ב-2007"

מדוע ענקיות אינטרנט כמו גוגל ופייסבוק אינן משלמות מע"מ על אף פעילותן הענפה בישראל? את השאלה הזו מפנה עו"ד גיא אופיר למשה אשר, מנהל רשות המסים, תוך שהוא מאיים לפנות לבג"ץ בנושא אם לא יקבל תשובה תוך חודש.

אופיר מייצג חברות אינטרנט ישראליות שלטענתו נפגעות מכך שחברות ענק כמו גוגל, אמזון, eBay, מיקרוסופט, דרופבוקס, וואטסאפ ופייסבוק אינן משלמות מע"מ בישראל, בעוד שהחברות הישראליות נדרשות לשלם כחוק. הוא דורש מרשות המסים להתחיל לחייב את חברות הענק באופן רטרואקטיבי - 7 שנים אחורה, בתוספת ריבית והצמדה.

אופיר מציין כי הוא רואה במכתב זה "קדם בג"ץ", ומאיים כאמור לפנות לבג"ץ אם דרישתו לא תתקבל.

אופיר מלין על קביעת רשות המסים לפיה חברות רב-לאומיות לא חייבות בתשלום מע"מ, כיוון שמרכז פעילותן לא נמצא בישראל, אלא הן רשומות בחו"ל וחייבות במס במדינות שבהן הן רשומות.

הוא משתמש בגוגל ופייסבוק כדוגמה וכותב: "גוגל ופייסבוק מנהלות עסקים בישראל, והכנסותיהן מישראל מקורן בשירותי פרסום עבור הקהל הישראלי, בעברית, תוך תחרות ישירה בחברות ישראליות הנותנות שירותים מתחרים. מדובר בפעילות בתוך ישראל.

"על אף האמור, תאגידים רב-לאומיים אלו אינם נדרשים לשלם מע"מ, וזאת בניגוד לדין תוך מתן יתרון בלתי הוגן ביחס למתחרים הישראלים. בשל מחדל גבייה זה, המשק הישראלי מפסיד פעמיים - פעם אחת באובדן הכנסות מע"מ של מאות מיליוני שקלים כל שנה; ופעם שנייה בכך שחברות ישראליות מתחרות זוכות לתחרות בלתי הוגנת נוכח יתרון המיסוי לחברות הרב-לאומיות".

אופיר טוען כי החברות הרב-לאומיות עוברות על סעיפים 2, 15 ו-60 לחוק המע"מ, וכמו כן תוקף את רשות המסים הפועלת לפי "מבחן מיקום השרת", כלומר אם אותן חברות מציבות את השרתים שלהן בחו"ל ופועלות מחו"ל - הן פטורות ממע"מ בישראל. זאת, על אף שבשנת 2007 ערך השופט היימן "קבורה סופית למבחן מיקום השרת", כדבריו של אופיר - כאשר קבע כי המבחן המתאים צריך להיות מבחן המהות ופלח השוק אליו פונה נותן השירות.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "נושא החבות במס הכנסה של תאגידים רב-לאומיים הפועלים ונותנים שירות בישראל נבחן מעת לעת. בכל הנוגע לחברות זרות שנותנות שירותים באמצעות המחשב לתושבי ישראל, הגישה המקובלת הינה לבחון את המקום הפעילות ומירב הזיקות, ולא דווקא את מקום הימצא השרת. רשות המסים פועלת בהתאם למדיניות זו בשומות ובתיקים השונים".