איש העסקים שהרוויח 172 מ' ש' תוך שנה על מגרש בבת ים

איך מרוויחים 172 מיליון שקל בתוך שנה אחת בלבד? איש העסקים משה אהרוני, רכש מגרש סמוך לחוף הים של בת ים ב-8 מיליון שקל ומכר אותו שנה מאוחר יותר במסגרת עסקת קומבינציה תמורת לא פחות מ-180 מ' ש'

קשה לפספס את המגדל הזה. הוא מתנשא לגובה 44 קומות, מה שהופך אותו למגדל הגבוה ביותר בבת ים. בקרוב תחל חברת נכסים ובניין בבעלות איי.די.בי של נוחי דנקנר לאכלס את 160 יחידות הדיור שבו.

לאחרונה פרסמה חברת נכסים ובניין את הדוחות שלה, מהם עולה כי הקרקע לבניית המגדל נרכשה בשנת 2007 בעסקת קומבינציה מאיש העסקים משה אהרוני. על פי העסקה יקבל אהרוני 40% מהרווחים ממכירת הדירות, וכך כל פי אותם דוחות, עד סוף השנה יקבל אהרוני סכום אגדי של 180 מיליון שקל.

אהרוני כך מתברר עשה את עסקת חייו. שנה בלבד קודם לעסקה, שתשלשל לכיסו 180 מיליון שקל, הוא רכש את הקרקע מעיריית בת ים, שימו לב - בקצת יותר מ-8 מיליון שקל. לא ברור מדוע מכרה העירייה את הקרקע בסכום נמוך כל כך, או לחלופין מדוע לא ביצעה בעצמה את עסקת הקומבינציה כפי שעשתה בפרויקט סמוך.

"ב-180 מיליון שקל אפשר להציל את בת ים. היה אפשר לכסות את הגירעון שלה, ואפשר היה גם להוריד את הארנונה", אמר עו"ד אלי יריב, חבר אופוזיציה בעיריית בת ים.

למרות מיקומו האטרקטיבי של השטח, אהרוני היה היחיד שהגיש הצעה למכרז וגם זכה. לדברי אנשי אופוזיציה בעירייה הסיבה לכך טמונה בתנאי מעט מוזר, ולפיו על הזוכה לפנות קיוסק על חוף הים.

יריב הוסיף את הסיבה לכך שלא היו מתמודדים נוספים במכרז. "מה הקשר בין המגרש לקיוסק? הם רחוקים אחד מהשני. קבלן לא רוצה להסתבך עם מישהו שהוא צריך לפנות אותו ועוד יושב בדמי מפתח. זה היה העז שהכניסו למכרז שם, ולכן זו התוצאה", אמר.

כאן לא נגמרות התהיות. אחרי שאהרוני זכה במכרז, הכפילה העירייה את אחוזי הבנייה על הקרקע. הבניין גבוה פי 2 מיתר הבניינים בסביבה. על ההשבחה שילם אהרוני סכום של 5,000 דולר על כל דירה, ומכר את הקרקע לנכסים ובניין.

למרות שהמגדל הוצג כמגדל יוקרתי שיתחרה במגדלי היוקרה בת"א, שיווק המגדל החל בשנת 2010 במסיבת עיתונאים מפוארת, שם התפארו היזמים במחירי דירות גבוהים במיוחד. אולם עד היום שווקו רק מחצית מהדירות במגדל וגורמים בשוק הנדל"ן טוענים כי מדובר בקצב שיווק איטי למדי בפרויקט שמעיד על האטה בשוק דירות היוקרה וקשיים בשיווק הדירות במגדל עצמו, בין היתר בשל מיקומו בעיר בת ים שעדיין סובלת מתדמית נחותה בהשוואה לת"א.

תגובת עיריית בת ים: "עסקת המכר בוצעה לפני 8 שנים, תקופה שבמהלכה רשם שוק הנדל"ן עלייה המסתכמת במאות אחוזים ובמיוחד בעיר בת ים. סך הכנסות העירייה מהפרויקט כולו עמד על יותר מ-50 מיליון שקלים, ובהתאם למדיניות בישראל נמכרים מגרשים עם פולשים על מנת לפנות שטחים ציבוריים וכך נעשה גם במקרה זה".