שיא תלונות על "האח הגדול"; הפרה לקשת בגלל גילי מיילי

הרשות השנייה קיבלה עד כה 238 תלונות על העונה הנוכחית של התוכנית ■ יותר תלונות התקבלו על הדחת גילי מיילי מאשר נגדו ■ הרשות פתחה בהליך הפרה נגד קשת עקב "אמירות משפילות ומבזות" של מיילי כלפי הדיירת ענת

ההתבטאויות של מתמודד "האח הגדול" גילי מיילי עשויות לעלות לזכיינית ערוץ 2 קשת כסף רב. ל"גלובס" נודע כי הרשות השנייה החליטה לפתוח בהליך הפרה לכאורה נגד הזכיינית, לאור מה שהם מכנים "אמירות משפילות ומבזות" כלפי דיירת אחרת בתוכנית, ענת.

בתחילת חודש יולי החליטה הפקת "האח הגדול" בעצמה להוציא את מיילי מהבית, לאור התנהלותו. ההחלטה לפתוח בהליך הפרה הגיעה אחרי שמיילי כבר הודח מהתוכנית.

עם זאת, לאחר הדחתו של מיילי הגיעו אל הרשות השנייה לא פחות מ-65 תלונות מהציבור נגד ההחלטה להוציאו מהבית ועל הטיה של מגישי התוכנית כלפי מתמודדים מסוימים.

מדובר במספר גבוה ממספר התלונות שהגיעו לרשות השנייה בעקבות אמירותיו של גילי מיילי ואמירות אביו רוני מיילי כלפי אתיופים וכלפי לסביות - 39 תלונות שהביאו להליך ההפרה.

בסך-הכול, 62 מהתלונות שהגיעו לרשות השנייה כלפי "האח הגדול" עסקו בהתנהגות פוגענית או גזענית לכאורה בתוכנית.

מספר שיא

מנתונים שהגיעו ל"גלובס" עולה כי מאז עליית התוכנית הפופולרית לאוויר בתחילת מאי, הוגש בעניינה מספר שיא של תלונות - 283. מתוך זה, 128 מהתלונות היו נגד תכנים ששודרו בערוץ 20 (ערוץ "האח הגדול" בכבלים ובלוויין), ועל כן התלונות הועברו לטיפול פניות הציבור במועצת הכבלים והלוויין. 155 התלונות הנותרות טופלו על-ידי נציבות פניות הציבור של הרשות השנייה בראשות דוד רגב. אחת מכל 4 תלונות נמצאה מוצדקת.

נודע כי ב-105 מהתלונות הביעו הצופים את דעתם על התוכנית, על משתתפיה ועל המשימות השונות. תלונות אלה טופלו על-ידי הנציבות שהשיבה לפונים, והן הועברו לתשומת-לב קשת.

16 מהתלונות היו נגד עישון של המשתתפים בתוכנית ועל שימוש בשפה בוטה. 11 מהתלונות נסובו סביב טעויות בשפה העברית.

בהודעת הרשות השנייה לקשת נכתב כי "מיילי כינה אותה (את המתמודדת ענת, ל"א) 'מסריחה', 'המיץ של הזבל', גינה את אורח חייה, חיקה את צורת ההליכה שלה והטיח בה כי לעולם לא יהיו לה ילדים. הקטע המדובר ארך 14.5 דקות. גם למחרת שודרו כ-3.5 דקות במצטבר, אשר כללו השפלות ואמירות קשות".

על-פי הרשות השנייה, השידור עומד בניגוד לסעיף בכללי האתיקה בשידורים, הקובע כי "לא ישדר בעל זיכיון משדר שיש בו משום פגיעה בטעם הטוב", ובניגוד לסעיף לפיו "בעל זיכיון לא ישדר משדר שיש בו פגיעה בכבודו של אדם או ברגשות הציבור".

"מסר כפול"

"לאחר שהודיע 'האח הגדול' לגילי מיילי כי הוא עוזב את הבית, הביע 'האח הגדול' אהדה כלפיו והודה לו על שהותו בבית", נכתב בהודעת הרשות השנייה. "אנו מוצאים כי דברים אלה יצרו מסר כפול, אשר חתר תחת ההרתעה והגינוי שיצרה הדחתו של מיילי מהבית, ולכן לא היו במקומם".

לדברי נציב התלונות דוד רגב, "בתוכניות מציאות כדוגמת 'האח הגדול', מביא כל משתתף את דעותיו, עמדותיו ואורח חייו אל התוכנית. הדבר בא במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנה ליוצרי התוכנית ואולם נראה כי ציבור הצופים הולך ומאבד את סבלנותו כלפי תכנים פוגענים ובוטים ודורש להסירם. במקביל לתלונות הרבות לנציבות פניות הציבור על תכנים בוטים ופוגענים מתנהל דיון ער וסוער ברשתות החברתיות על תכנים אלה ועל הדרישה להסרתם".

"בתוכניות מציאות כדוגמת 'האח הגדול' מביא כל משתתף את דעותיו, עמדותיו ואורח חייו אל התוכנית. הדבר בא במסגרת חופש הביטוי והיצירה המוקנה ליוצרי התוכנית, ואולם נראה כי ציבור הצופים הולך ומאבד את סבלנותו כלפי תכנים פוגעניים ובוטים ודורש להסירם", אמר רגב.

מנכ"ל הרשות השנייה, שי באב"ד, התייחס לנתונים ואמר: "הרשות השנייה תפעל בתקופה הקרובה בכל הכלים העומדים לרשותה, על מנת לצמצם תופעות שליליות ופוגעניות על מסך הטלוויזיה".

לדבריו, "הרשות ערה וקשובה לרחשי הציבור הפונה אליה, ומוצאת בעייתיות רבה מאוד בתוכניות מסוג זה, המעבירות לציבור מסרים שליליים, משפילים וגזעניים".

"גילוי אחריות"

מקשת נמסר בתגובה: "התוכנית 'האח הגדול' מהווה שיקוף של מגוון הקולות והדעות בחברה הישראלית, מה שיוצר מטבע הדברים בקרב הצופים שיח ואמוציות סביב המתרחש בתוכנית. ההפקה פועלת לפי קוד אתי ותוך גילוי אחריות גם כלפי דיירי הבית וגם כלפי הצופים, ואנו קשובים לרחשי הציבור.

"לעניין מילות הפרידה מגילי מיילי - גילי הודח מן הבית באופן ברור ומובהק, תוך הסבר ממצה של הסיבות שבגינן הודח. עם זאת, אין כל סיבה שלא להיפרד ממנו בצורה מכובדת, במסגרת הכבוד הניתן לכל מתמודד באשר הוא מתמודד, גם אם מעשיו ראויים לכל גנאי".

"המירוץ למיליון": עשרות תלונות על שימוש בבעלי חיים

"המירוץ למיליון" היא שיאנית תלונות נוספת ברשות השנייה, עם עשרות תלונות. אולם התלונות כנגד התוכנית המצליחה של זכיינית ערוץ 2 רשת, עוסקות בעיקר בנושא אחד - שימוש בבעלי חיים.

ברשות השנייה החליטו שלא לפתוח בהליך הפרה בנושא, אולם פנו בעניין לזכיינית רשת, שהסבירה כי שילוב בעלי החיים בתוכנית הריאליטי קשור לתרבות המקומית בארצות בהן מבקרים המתמודדים.

כמו כן, אומרים ברשות השנייה, נדמה כי ריבוי התלונות מגיע ממקור זהה, כלומר מארגונים אקטיביסטים בתחום.

שני פרקים של "המירוץ למיליון" משכו תשומת-לב מיוחדת - האחד בספרד, שעסק במלחמות שוורים; והאחר בקובה, שם ביקרו המתמודדים בחוות תנינים.

ברשת לא הגיבו לדברים.