התקדמות במשא-ומתן להסכם קיבוצי בפלאפון

עפ"י המסתמן, העובדים יזכו למנגנון למניעת פיטורים ועדכוני שכר קבועים ולתוספת שכר בגין השחיקה בשנים הקודמות ■ ההנהלה: "בעיצומו של מו"מ לקראת חתימה"

חצי שנה אחרי שהנהלת פלאפון נאלצה להכיר בהתארגנות של עובדיה ולפתוח במשא-ומתן עם הוועד וההסתדרות הכללית, נראה כי הצדדים מתקדמים לקראת הסכם קיבוצי ראשון בחברת סלולר ישראלית.

השיחות הרבות בין נציגי ההנהלה בראשות המנכ"ל גיל שרון לבין נציגי הוועד בראשות ברק לוי ואיתמר אביטן, מתנהלות בשני מישורים: הארגוני והכלכלי.

במישור הארגוני הושגה התקדמות משמעותית, והיא כוללת הסכמות עקרוניות על מודלים למניעת פיטורים שרירותיים וחובת היוועצות עם הוועד במקרה של פיטורי צמצום או שינויים ארגוניים.

בחלק מהמקרים, מחלוקת בין הוועד להנהלה תובא להכרעה בפני ועדה פריטטית בהשתתפות נציגי ההנהלה וההסתדרות.

עוד הוסכם עקרונית כי תונהג "תקופת השתלבות" שנוגעת לעובדים חדשים שייקלטו, כאשר רק לאחר תום תקופה זו ייחשבו העובדים לקבועים, ויחולו עליהם המנגנונים השונים בקשר לפיטורים.

כפי הנראה, טרם סוכם סופית משך תקופת ההשתלבות, ובכל מקרה, הקביעות שתינתן תהיה יחסית ותבטא בעיקר ביטחון תעסוקתי, ולא מה שמכונה בשוק העבודה "מסמר בלי ראש".

במישור הכלכלי, הוסכם עקרונית כי יונהגו מועדים קבועים לעדכון שכר, וכי השכר יהיה צמוד למדד מסוים כדי למנוע שחיקה. תוספות השכר יינתנו בהתאם לוותק ולביצועים האישיים של העובדים, לפי עמידה ביעדים.

בוועד דורשים דריסת רגל גם בעיצוב היעדים והקריטריונים השונים לתגמול, זאת כדי למנוע תרחיש של קביעת יעדים בלתי ריאליים.

על-פי המסתמן, מיד עם החתימה על הסכם קיבוצי יזכו העובדים לתוספת שכר בגין השנים הקודמות שבהן לא ניתנו תוספות. גם במקרה זה מדובר בתוספת דיפרנציאלית בהתאם לוותק ולשחיקת השכר בעבר.

המשא-ומתן במישור הכלכלי כולל גם דיונים על פנסיה וקרנות השתלמות, וכן גיבוש תקציב רווחה.

על-פי הערכות, על אף ההתקדמות המשמעותית במשא-ומתן, הסכם סופי יבשיל רק בעוד מספר חודשים. גורם המעורה במשא-ומתן הגדיר זאת כתהליך ארוך שמבטא את ההבשלה של הנהלת פלאפון מהתנגדות חסרת תקדים להתארגנות העובדים, ועד להפנמה שעליה לוותר במידת מה על הגמישות הניהולית ולתת יותר לעובדים.

ההסכם הראשון שייחתם יהיה כללי ויחול על כלל עובדי החברה על שלל תפקידיהם, אולם על-פי הערכות הסכמי העבודה הבאים יתייחסו בנפרד לצרכים השונים שמאפיינים את אנשי ההנדסה למשל, או את אנשי השירות והמכירות.

מהנהלת פלאפון נמסר: "פלאפון ונציגי העובדים מצויים בעיצומו של משא-ומתן לקראת חתימה על הסכם קיבוצי".