להמשיך את מומנטום השוויון

צריך חקיקה שתפריד דת ממדינה ותשחרר מכפייה דתית

ח"כ מאיר פרוש אזק עצמו לדוכן הנואמים במליאת הכנסת במחאה על הצעת חוק השוויון בנטל השירות בצה"ל. באו הסדרנים ושיחררו אותו מהאזיקים. למה? טעות גדולה. היו צריכים להשאיר אותו כבול כמה שעות, אולי אפילו קצת יותר, וזה אולי היה מוציא לו את התיאבון להפוך את הכנסת לקרקס. היו יכולים, למשל, להוציא אותו ואת הדוכן שאליו היה קשור למסדרון, עד שאנשי אגודת ישראל ישחררו אותו. אם ירצו בכך, מה שלא בטוח. אם אדם רוצה להיות אזוק, מי אנחנו שנמנע בעדו?

למשוך תשומת לב

זו הייתה הצגה בזויה, כפי שאמר יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. לא רק בגלל עצם המעשה, אלא גם בגלל המניע לעשייתו. אין כאן שום קשר לאמונה בדת, באלוהים או ברב כלשהו. האמונה העיקרית המניעה את פרוש הנוכחי, ההולך בעניין זה בעקבות אביו מנחם, הוא למשוך תשומת לב. לעצמו ולמפלגתו, אבל בעיקר לעצמו. ההצגה הזאת מוסיפה לפרוש נקודות רבות במפלגתו הרואה בו לוחם עשוי ללא חת. כאשר הוא מבזה את הכנסת, כאשר הוא מתנהג בה כליצן, החסידים לבושי השחור מוחאים לו כף. נושאים אותו על כפיים.

נושאי הנס היהודי

היו גם כמה חברי כנסת חילונים שנהגו כליצנים במליאה במהלך השנים. אבל זה נראה אחרת כאשר ההצגה התפלה נעשית על-ידי אדם החמוש במדי החרדיות השחורים משחור, והנושא בתואר רב, שמשמעותו רועה רוחני. כשלעצמי אני עושה הפרדה בין הדת היהודית לבין היהדות, אבל פרוש וחבריו הרי רואים עצמם כנושאי הנס היהודי. כך שכאשר הם מבזים את עצמם, הם גם פוגעים במה שהם, ורבים אחרים (וטועים, לדעתי) רואים כיהדות.

שישתוללו, מה רע?

השר יעקב פרי (יש עתיד), שעמד בראש הוועדה שהכינה את החוק, יכול בהחלט לטפוח לעצמו על השכם. החוק אמנם אינו נטול פגמים, הוא לא מבשר שוויון מלא, הוא גם ייכנס לתוקף בעוד כמה שנים. אבל זה כנראה הכי טוב שאפשר היה להשיג בעת הזאת. אם החרדים בכנסת משתוללים, זו ההוכחה הטובה ביותר שפרי והוועדה עשו עבודה טובה ונכונה. כי עד היום אנחנו היינו משתוללים מזעם על חוסר השוויון בנטל. היום הם משתוללים. מה רע?

חופש פולחן מלא

אבל אסור לעצור כאן. נדמה שנוצרה עכשיו אווירה מתאימה לעשיית הצעד הגדול, הצעד שיעקר מתוכנו אחת ולתמיד את התופעות המאלצות חקיקה נגדן. יש סוף סוף ממשלה ללא השתתפות המפלגות החרדיות. אסור שהמצב הזה יהיה זמני. אסור! צריך ללכת על חקיקה שתפריד את הדת מהמדינה. זאת הדרך היחידה לשחרר את המדינה מעולה של הכפייה הדתית, בכל תחומי החיים. בשנתה ה-65 מגיע למדינה ולאזרחיה, כלל אזרחיה, חופש פולחן מלא.