הצעת "חוק הספרים" צפויה להפוך לחוק בשבוע הבא

‎‏גם מתנגדי החוק מבינים שהמאבק נגמר ■ ערן זמורה, מנהל משותף של כנרת זמורה ביתן, ל"גלובס": "אני רוצה לקוות שאנחנו טעינו והם צודקים ושהחוק יהיה טוב לכל השוק"‏

‎‎לאחר דרך ארוכה ומאבקים בין הגורמים בשוק הספרים המקומי, הצעת "חוק הספרים" מתקרבת מתמיד להפוך לחוק. היום עברה הצעת החוק פה אחד בוועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת ובשבוע הבא צפויה להתקיים ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. אם היא תזכה בתמיכת רוב חברי הכנסת, כפי שצפוי, היא תהפוך לחוק.

‏לא מעט גורמים פעלו בשנים האחרונות לקידום החוק. ביניהם ניתן למנות את ח"כ ניצן הורביץ' (מרצ); יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ' ("העבודה"); השר לשעבר, זבולון אורלב; יו"ר התאחדות הוצאות הספרים, ירון סדן ושרת התרבות, לימור לבנת.

‏בין עיקרי החוק ניתן לציין איסור על שינוי המחיר לצרכן לספרים ב-18 החודשים הראשונים מהוצאתם לאור, העלאת הגמול המינימלי לסופרים על כל עותק שיימכר, חתימה מצד הגורמים בשוק על הסכם הנחה שיידרשו לתת הוצאות הספרים לרשתות (סטימצקי וצומת ספרים), כאשר הרשתות לא יוכלו לדרוש הנחות נוספות באותה שנה, והגבלת רשתות הספרים ממתן חשיפה גדולה במיוחד למספר הוצאות קטן, שהן קשורות עימן באופן כזה או אחר.

‏בנוסף, הודיעה היום השרה לבנת, יחד עם ראש הוועדה, ח"כ עמרם מצנע ("התנועה"), כי יוספו מספר פרסים לסופרים ומשוררים צעירים. במסגרת זו, יחולקו 10 פרסים לסופרים צעירים בסך כולל של 250 אלף שקל. סכום דומה יחולק ל-10 משוררים צעירים ועוד כ-200 אלף, "פרס ביכורים", ל-10 הוצאות לאור.

‏לבנת הגיבה היום כי "זהו רגע מרגש עבורי ויום חשוב לתרבות ולספרות הישראלית וכמובן לציבור הישראלי, שהחוק יאפשר לו ליהנות מהיצע ספרותי עשיר, מגוון ואיכותי בשנים הבאות. אני מודה לחברי הועדה, שבהצבעתם ותמיכתם חידדו את חשיבותו של החוק, שנועד לטפל בכשל הכה חמור הקיים בשוק הספרות הישראלי, ממנו נפגעו הסופרים והיוצרים, המו"לים והציבור הישראלי. אני מאמינה שהתערבותנו תהיה מידתית. זוהי הוראת שעה ל-3 שנים כדי לבחון את הצלחת החוק ויישומו".

‏איריס בראל, מנכ"לית סטימצקי, מסרה כי "העברת החוק מהווה יום היסטורי עבור הסופרים והספרות בישראל ומהווה תיקון אמיתי למצב הקשה בו הם נמצאים.

‏‏"שוחרי התרבות בישראל חבים חוב גדול לגב' לימור לבנת - שרת התרבות, לפרופסור יוג'ין קנדל - יו"ר ועדת הכלכלה, לח"כ עמרם מצנע - יו"ר ועדת החינוך וליו"ר איגוד המו"לים במדינת ישראל - ירון סדן, אשר בזכותם עבר החוק היום בוועדת החינוך".

‏מהצד שהתנגד באופן נמרץ ל"חוק הספרים", נדמה שמבינים שהמאבק תם.‏

ערן זמורה, מנהל משותף של הוצאת כנרת-זמורה-ביתן-מודן ומבעלי רשת "צומת ספרים", אמר היום ל"גלובס" כי "אני מקווה שהחוק יהיה טוב לכל השוק. אני רוצה לקוות שטעינו והם צודקים והחוק יעשה קסם - שהמו"לים ירוויחו, הקוראים ירוויחו והסופרים ירוויחו.

‏‎‎מבחינתכם המאבק בחוק הסתיים?

‏‎‎‏"אני רוצה לקוות שמה שחשבנו יתבדה וכל הצדדים ירוויחו. לא חושב שיש טעם להמשיך להתנגד. לא נתחיל לשכנע חברי כנסת, אבל אנחנו לא משנים את דעתנו".

‏מ"צומת ספרים" נמסר כי: "צומת ספרים מברכת על החוק החדש ומתכוונת לכבדו וליישמו, בהתאם להוראות המחוקק. אנו נמשיך לעשות כל שביכולתנו על מנת לתמוך בענף הספרות והסופרים בישראל, ולאפשר לציבור רחב ככל הניתן ליהנות מחוויית קריאה ככלל, ומהיצירה הישראלית בפרט".