הגזירות מגיעות לחופשת הקיץ: 10% לא ייצאו לנופש

סקר שערך מכון הסקרים "מידע שיווקי סי.איי" מגלה כי 22% מהישראלים קנו חבילת נופש זולה יותר בחו"ל ■ 45% השיבו כי החלטתם לצאת או לא לצאת לנופש לא מושפעת מהמצב הכלכלי ■ וגם: האם כדאי לטוס בטיסות צ'רטר?

האם הגזירות הכלכליות שינו במשהו את חופשת הקיץ של הישראלים? סקר מיוחד שערך מכון הסקרים "מידע שיווקי סי.איי" בהנהלת נעם רז ומירב שפירא עבור "גלובס" מגלה שכן, לפחות עבור מחציתם (55.3%): למעלה מ-10% החליטו שלא לצאת כלל וכלל לחופשה עקב הגזירות הכלכליות האחרונות; 22% קנו חבילת נופש זולה יותר מעבר לים; 3% ויתרו על חו"ל לטובת חופשה זולה יותר בארץ ו-20% ייצאו לחופשה זולה יותר מכפי שתכננו בארץ. לעומת זאת, 45% מהישראלים השיבו כי החלטתם לצאת או לא לצאת לחופשה במהלך הקיץ, לא מושפעת כהוא זה מהגזירות הכלכליות.

עם או בלי קשר לסנקציות כלכליות, הישראלים אולי מוכנים לוותר על הרבה מותרות אחרות בחיים, אבל עדיין לא על חופשת הקיץ השנתית שלהם. על-פי הסקר, כ-80% השיבו כי ינפשו הקיץ: כ-41% בחו"ל וכ-40% בארץ לעומת כ-20% לא ינפשו בכלל השנה. מאידך, הם ינפשו הקיץ במפרט זול יותר מכפי שתכננו מלכתחילה. כך למשל, 40% מהנשאלים בסקר - שנערך באינטרנט בקרב 505 גברים ונשים יהודים מגילאי 18 ומעלה - השיבו כי יטוסו לחו"ל בטיסות מוזלות (צ'רטר/לואו קוסט) במקום בטיסות סדירות וישירות הנחשבות ליקרות יותר; 24% ילונו במלונות זולים יותר מכפי שתכננו או ממה שהיו רגילים בעבר על מנת לצמצם בעלויות הנופש; 12% "יתנחלו" אצל חברים או קרובי משפחה כדי לחסוך את התשלום לבית המלון; ו-26% אמרו שבשם החיסכון יקצרו את ימי החופשה.

"ממצאי הסקר מצביעים על מגמה רחבה של הישראלים לצמצם את עלויות חופשת הקיץ שלהם. קהלים שונים בוחרים להוזיל את החופשה בדרכים שונות: צעירים ואוכלוסייה עד גיל 49 מוכנים להתגמש על התנאים והנוחות בטיסה ובשהייה בחו"ל: לטוס צ'רטר וללון אצל חברים או קרובים. לעומתם, הקהל המבוגר יותר, בני ה-50 פלוס, פחות מוכן להתגמש ובוחר להוזיל את החופשה שלו בדרך של קיצור ימי החופשה", מפרש רז, מנכ"ל "מידע שיווקי סי.איי".

הלקוחות יותר ספונטניים

"הצ'רטר של היום זה לא הצ'רטר של פעם", כך טוענים סוכני נסיעות, בין היתר, הודות ל"חוק שירותי תעופה - פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה" המכונה גם חוק טיבי (על שם יוזמו, ח"כ אחמד טיבי) ששיפר במידה מסוימת את השירות לנוסעי הצ'רטר. "הישראלים יודעים להעריך את יתרונות הטיסה הסדירה. עם זאת, בעונת השיא ניכרת מגמה ברורה של העדפה לטיסות צ'רטר המהוות בדרך כלל אלטרנטיבה זולה יותר לטיסות הסדירות", אומרת דנה לביא, סמנכ"לית שיווק בסוכנות הנסיעות המקוונת הדקה ה-90. עוד לדבריה, "הלקוח הישראלי הופך משנה לשנה ליותר ויותר ספונטני. ובעניין הזה יש לציין שכשמדובר בטיסות סדירות המחיר עולה ככל שמתקרבים למועד הטיסה, ואילו בצ'רטר זה עובד הפוך: ככל שמתקרבים למועד הטיסה ולרגע האחרון המחירים יורדים משמעותית, מה שמתאים לאופי של הצרכן הישראלי".

אילן שלו, מנכ"ל קווי חופשה המציעה הקיץ טיסות וחבילות שכר בלבד ליעדים שונים באגן הים התיכון ובאירופה, מוסיף כי "ההפרש במחיר בין טיסה סדירה לשכר יכול להגיע בשיא העונה למאות דולרים. ומאחר שמחיר הטיסה הוא מרכיב חשוב, אם לא החשוב ביותר, הצרכן הישראלי נוטה להזמין יותר טיסות שכר או חבילות נופש הכוללות טיסות שכר".

לדברי משה אבישר, מנכ"ל סוכנות הנסיעות "אופק נסיעות ותיירות", כמעט ואין הבדל היום בין טיסות שכר לסדירות מבחינת תפעול, עמידה בלוחות זמנים, דמי ביטול, דמי שינוי וכיו"ב. "ההבדל הוא בעיקר במחיר. עם זאת, למי שבוחר שכר מומלץ לטוס עם מפעילי שכר ישראלים כי להם יש את הגב של חברות התעופה הישראליות הסדירות, כך שאין חשש ש'יעלמו'. מה גם, שרמת הביטחון בשכר הישראליות דומה לרמה בסדירות הישראליות על-פי חוק, וזאת בניגוד לסידורי ביטחון בסיסיים בחברות שכר זרות".

יש לציין, כי הבחירה בין טיסה סדירה לשכר איננה נבחנת רק על-פי קריטריון המחיר, שכן יש יעדי קיץ, דוגמת מלטה, שלא ניתן להגיע אליהם בטיסה סדירה אלא אך ורק בטיסת שכר, ואז השאלה שכר או סדיר מתייתרת.

ומה באשר לבתי מלון? לדברי ניר מזור, מנהל אגף השיווק של קשרי תעופה, גם בבחירת בית המלון, הצרכן הישראלי מנסה להתנהל בצורה חכמה. "אם בעבר הישראלים חששו מאירוח במלון שאינו ברמת חמישה כוכבים, רבים בוחרים היום במלונות ברמת 3 ו-4 כוכבים ובכך חוסכים לא מעט".

קבוצות רכישה - לא רק בנדל"ן

אף אחד לא אוהב לשלם הרבה על חופשת הקיץ שלו. הישראלים, כך טוענים סוכני נסיעות, בררניים היום יותר מאי פעם. הם מחפשים את הדיל המשתלם ביותר או דרך אחרת שתוזיל להם את החופשה, בעיקר בקיץ ובחגים. אחת הדרכים היא התארגנות של חברים וקרובי משפחה - מעין קבוצת רכישה. "מדובר בתופעה נפוצה בעונות שיא", אומר שלו מקווי חופשה המעניקה לרוכשים המתארגנים בקבוצה של מינימום עשרים איש הנחה של עד 10%. "בענף שסובל מרווחיות נמוכה אי אפשר לתת הנחה גדולה מזו, אלא אם כן בא למישהו לסבסד מישהו. אצלנו, ולמיטב ידיעתי בענף בכלל, 10% הם גבולות הגזרה". אלי שממה, מנכ"ל סוכנות הנסיעות המקוונת נהורה טורס טוען מאידך שאצלו בסוכנות קבוצות המבקשות לטוס בשלב זה רק לתאילנד, יכולות ליהנות מהנחה של עד כ-20%-25% בממוצע. "קבוצות רכישה בתחום התיירות הולכות להיות הדבר החם הבא, וכבר עכשיו מדובר בתופעה שצוברת תאוצה. אנחנו יוזמים את הקבוצה - מינימום 50 איש - ומתחייבים למחיר מוזל".

טיסה סדירה או טיסת שכר
 טיסה סדירה או טיסת שכר

חופשה
 חופשה

לטוס סדיר או שכר
 לטוס סדיר או שכר