"הממשלה לא רוצה התחדשות עירונית. זה אבסורד"

עו"ד אילן שרקון: "זה אבסורד שכל פרויקט של 24 יחידות דיור צריך להיות מאושר על ידי הממשלה. למה?"

"הממשלה לא רוצה התחדשות עירונית, לא רוצה את הפרויקטים הללו. בגלל זה אין הרבה פרויקטים שהושלמו", כך אמר עו"ד אילן שרקון, שותף בכיר במשרד שרקון בן עמי ושות' בפאנל שעסק בתחום תמ"א 38 והתחדשות עירונית בכנס נדל"ן ותשתיות של מידע כנסים שנערך היום בקרית שדה התעופה.

"זה אבסורד שכל פרויקט של 24 יחידות דיור צריך להיות מאושר על ידי הממשלה. למה?", המשיך עו"ד שרקון, "עוד חסם שמעכב את התוכניות הללו הוא החסם הקנייני. דייר אחד שמסרב לפרויקט אי אפשר לפנות אותו, אלא רק לתבוע אותו. הסיכוי שתצליח שואף לאפס וזה לוקח הרבה זמן. זכות הקניין של האדם הפרטי גוברת על זכותם של שאר בעלי הדירות בבנין. עד שזה לא יפתר, לא יתקדמו פרויקטים במסגרת פינוי בינויי. כל דייר יכול לסרב ויש אין ספור סיבות להתנגדויות".

נחמה בוגין, שמאית מקרקעין ומשפטנית התייחסה לתחום הפינוי בינוי ואמרה שוועדות התכנון חייבות להפסיק ולהיכנס ליזם לכיס: "אני תמיד נדהמת לראות איך ועדות התכנון עוסקות קודם כל ברווח של היזם ולא בהיבט התכנוני. צריך לתת לשוק החופשי לעשות את שלו".

גם היזמים מתלוננים כי קשה להתנהל בתחום ההתחדשות העירונית. ארנון פרידמן מנכ"ל חברת אשדר המבצעת היום פרויקט בינוי פינוי ביהוד מונוסון אמר בפאנל: "הבעיה בתחום הזה היא שתמיד כולם צודקים, גם הדיירים, גם היזמים וגם הרשויות. חוסר הודאות של הפרויקט הוא אדיר וזו בעיה. הנחתות של הועדה המחוזית שפתאום מחליטה לשלב גם דירות קטנות ופוגעת בתחשיב הכלכלי המקורי. אי הוודאות היא הגורם המרכזי להימשכות התהליכים".

גם סמנכ"ל ייזום נדל"ן בקבוצת שפיר, גד גרשון, התלונן על הבעייתיות בקידום תוכניות בתחום אבל הוסיף שאין היום אלטרנטיבה אחרת: "קשה מאוד בפינוי בינוי אבל מה האופציה האחרת? לגשת למכרזים שלא יוצאים באזור הביקוש? אבל באותו הזמן, העיסוק בתחום הזה קשה כי חוסר הוודאות הוא נוראי. משקיעים מיליונים בתב"ע, מגיעים לדקה התשעים ואז פתאום יש שוב הנחתות שמטרפדות את הפרויקט. אחרי שמשקיעים הרבה עבודה וכסף מגיעים לפקידים שאומרים שהם לא רוצים עוד מגורים בעיר, הארנונה לא גבוהה מספיק, הם רוצים משרדים. זה בלתי אפשרי. אני רוצה לעשות פינוי בינוי בפריפרייה וגם במכפיל של אחד לעשר זה לא כלכלי. ואז שמדברים על העירייה הם רוצים שגם נבנה להם בניין עירייה כדי לעשות את הפרויקט. חייבים לפתור את הבעיות בחקיקה, את הזנחת הפריפרייה בתחום הזה, את הדיירים הסרבנים והבעיות האחרות".

"יש מספר מניעים להתחדשות עירונית. המחסור בהיצע הדירות, הצורך בחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה, שדרוג תשתיות עירוניות ועוד", אמר רו"ח דן אטיאס שותף ומנהל אשכול נדל"ן ב-BDO זיו האפט, "מ-2009 יש עלייה מאוד ממשמעותית בתחום ההתחדשות העירונית ובפרט בתמ"א 38. אבל יש לא מעט קשיים. בירוקרטיה קשה מול הרשויות, קושי במימון, בעיית שיווק של הדירות החדשות במסגרת בניין מחוזק ובעיות תכנוניות. בכל הנוגע לפינוי בינוי, זו החמצה גדולה. יש הרבה כותרות ויש סימני הבשלה בתחום אבל בשורה התחתונה אין התקדמות של ממש בשטח זה".

שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד השיכון התייחס לדברים שנאמרו במסגרת הפאנל ואמר: "נשארתי להקשיב לפאנל כדי ללמוד. זה אחד הנושאים שעדיין לא פיצחתי, מה צריך לעשות כדי לקדם את התחום הזה. יש כל מיני רעיונות ויש דיונים עם משרד המשפטים למשל. אבל זה לא מתקדם לכיוון פיתרונות משמעותיים. ברור לנו שחוסר הודאות הוא קשה ואולי צריך לקבוע שכבר בפרה רוליג יקבלו היזמים את כל המידע והתנאים. צריך להבין שכל הנושאים תלויים בהרבה מאוד גופים שונים. יש הצעה לקבע את התחום בחקיקה דרסטית אחת מקיפה, ואולי זה הפיתרון המשמעותי ביותר, אחרת לא נוכל להתגבר על כל הקשיים".