פולין, תהיי אור ליהודים

השחיטה הכשרה היא לרבנים-עסקנים כמו בארות הנפט לנסיכי המפרץ

כבר תקופה די ארוכה גועשת יהדות פולין בעניין שחיטה כשרה. הדת, עסקניה ורבניה היא פול טיים ג'וב לא רק אצלנו, אלא בכל העולם. ולא רק הדת היהודית אלא כל הדתות שמטבע ברייתן שהן שואפות לצבור כוח, וכוח זה מה שיותר כללים שמחייבים את הציבור להזדקק למוסדות שכוהני הדת הקימו לצורך זה.

ממשלת פולין החליטה שבתוך גבולותיה היא הרשות השלטת, ולכן היא זו שקובעת את הכללים. בין השאר החליטה הממשלה שם לא לאפשר שחיטה כשרה, בנימוק שהיא עומדת בסתירה לחוק להגנה על בעלי חיים וזכויותיהם. בית המשפט לחוקה אישר עמדה זו. אבל הרבנות המקומית ממשיכה להיאבק בערכאות משפטיות להחזרת השחיטה הכשרה.

שחיטה כשרה שהיא טריפה

העניין עוד לא סגור, יש עדיין כל מיני סיבוכים משפטיים. אני מאוד מקווה שממשלת פולין לא תחזור בה. אני מאוד מקווה שהשחיטה הכשרה תיאסר בפולין. ועוד יותר אני מקווה שזה ישמש תקדים לאיסור שחיטה זו בכל מקום בעולם - כולל מדינת ישראל.

השחיטה אולי כשרה מבחינת ההלכה, אבל מכל בחינה אחרת, בעיקר מוסרית, היא טריפה. מה שמאפיין את השחיטה "שלנו" זו ברוטאליות אכזרית, שוויון נפש מוחלט לסבלם של הנשחטים. זה גם לא צריך להפתיע. הדת אינה אוהבת בעלי חיים - וכך גם אנשים "מאמינים". כשהם חוטאים מי שמשלם את המחיר הם עגלים, תרנגולות, ושאר בעלי חיים שלא עשו שום דבר רע.

בושה ליהודים

"זו תקופה קשה ביותר" - הגיב מיכאל שודריך, הרב הראשי לפולין. ואני מבקש לשאול: תקופה קשה למי? אני מניח שבשביל בעלי החיים המובלים לשחיטה זו דווקא תקופה של עדנה. הם יודעים שימשיכו להישחט, אבל לפחות בלי כאבים, או לפחות במינימום של סבל, בצורה קצת יותר מכבדת. מכבדת אותם, וגם אותנו. כי היום אנחנו, היהודים בעיקר, נוהגים בצורה שצריכה לבייש אותנו.

אני ממש לא בקי בהלכה, אבל אני מניח שאף רב לא פסק שהשחיטה צריכה להיות אכזרית. כל הדבר הזה החל לפני אלפי שנים. בינתיים קרו דברים. היום יש מודעות לסבלם של בעלי חיים. יותר ויותר אנשים מסרבים להכניס בשר ודגים לפיותיהם. למרות זאת, אף רב, כולל אלה הנחשבים ל"מודרניים", לא משמיע את קולו נגד השחיטה הברברית. אף רב לא מעלה את הרעיון שאפשר לשנות את כללי השחיטה, להתאים אותם לימינו. למה זה כך? בטח לא בגלל דתיות יתר, אלא עקב חמדנות יתר. השחיטה הכשרה היא לרבנים-עסקנים כמו בארות הנפט לנסיכי המפרץ. הכסף זורם ואי אפשר לעצור אותו.

לכן אי אפשר לחשוב אפילו על רפורמה בתחום זה. כל זמן שרב, מורה הדור, יכול להקים עסק פרטי של שחיטה; ושהוא יכול להכריח לקנות בשר רק מהמפעל הפרטי שלו - אין סיכוי להזיז את הדבר הזה, או כל דבר אחר. למדנו מהבחירות לרבנות, ולא רק אלה האחרונות, שיש לנו לעתים עסק לא עם רבנים, אלא עם סוחרים המתקראים רבנים. שבשורה האחרונה, אחרי כל הפסוקים והתפילות, מה שקובע הוא הכסף.

אנטישמיות? לא נורא

ברור מאליו שיש כאלה התולים את החלטת פולין באנטישמיות. זה שבפולין יש אנטישמיות לרוב - זו עובדה שאינה צריכה ראיה. דווקא משום כך עלולה הממשלה הפולנית לסגת. כי היהודים בעולם כבר הפעילו את ממשלותיהם כדי למחות אצל הפולנים למען "חופש הפולחן". הממשלה בוורשה בהחלט עלולה לכרוע תחת לחץ הסיסמה "חופש הפולחן". אני לא יכול לעשות שום דבר נגד זה. אני יכול רק לומר לממשלת פולין, ובכלל, שפולחן אינו חייב להיות אכזרי. שלא תיבהל. אפשר וצריך לשנות את כלליו באופן שלא יסתרו חוקי הגנה על בעלי חיים.

רבותי הפולנים, אם באמת מדובר באנטישמיות, לא נורא. עשיתם כל-כך הרבה מעשים נוראים בגלל האנטישמיות שלכם, עכשיו ניתנת לכם הזדמנות למעשה חיובי. עלינו היהודים לא הצלחתם, לא רציתם, להגן; תגוננו לפחות על בעלי החיים מפני היהודים אטומי הלב. יש לך הזדמנות, פולין, דווקא את, להיות בעניין זה אור ליהודים.

matigolan@globes.co.il